HubridingTelemarkStraand Hotel

Opplev verdensarven

Rute 15

Opplev verdensarven

Rute 15 er en interaktiv rute som tar deg gjennom noe av det vakreste Telemark har å by på. Trykk på start og lytt, vi leder deg til flotte besøkssteder med historisk sus, på rute 15 vil du få opplevelser og historiefortelling fra første sving. God tur!

Ruten defineres som normal

Ruter som defineres som normal egner seg for de fleste som har erfaring med noe krevende partier.

Lengde
1 km

Popularitet
9.7 av 10

Vurderes ut fra antall klikk på denne siden de siste to ukene sammenlignet med alle Hubriding-rutene.

Gjennom ruten vil du få den spennende historien om «verdensarven». Om gründeren Sam Eyde som skulle «sette fossen til å gjøre nyttig arbeid for menneskene» som var starten på industrieventyret Hydro. Sam Eyde sikret seg rettigheter til vannkraftutbygging i Telemark allerede i starten av 1890-tallet, og blir i dag sammenlignet med innovatører som Steve Jobs. I 2015 fikk Rjukan-Notodden Industriarv plass på UNESCOs verdensarv liste, som er listen over områdeobjekter av uerstattelig kultur og naturverdi for menneskeheten.

Ta med deg mobilen på tur og få verdensarvhistorien om industrieventyret på Rjukan og Notodden fortalt gjennom forteller Torgeir Straand. Han tar deg med på en reise gjennom vannveiene og vårt nasjonale industrieventyr. Start turen ved å trykke på Start eller dra personen inn i de blå boblene for å spille av kapitelet du ønsker å høre. Startes programmet vil posisjonen spores, og historiene vil spilles av underveis.

Straand Hotel

Turen starter på ærverdige Straand Hotel. Helt siden de første skysskarene tok inn på Straand i 1864, har Straand Hotel sørget for trivsel og god service med gjesten i fokus. Gjestfriheten og de gode tradisjonene er gitt videre fra generasjon til generasjon, og over 150 år seinere kan man fortsatt føle seg hjemme når en er her. En helt spesiell atmosfære finner du i gamledelen som lever videre som en sentral del av det nye hotellet. Hadde de solide tømmerveggene i de trivelige stuene talt, ville de hatt mangt å fortelle om tidligere tiders liv og virksomhet. Straand har en interessant og fargerik fortid som dagens 5.generasjon vertskap, Katrine & Lars Arne Straand, både er stolt av og ønsker å føre videre.

Dalen

Turen går videre til Dalen med stopp på nok et hotell med historisk sus. Hotellet, som også er kjent som «eventyrhotellet» ble bygget i 1894, og har en overdådig, romantisk stil med dragehoder, tårn, spir, altaner, utspring og gesimser. Dalen er endestasjon for Telemarkskanalen, som er vannveien fra Skien, og som når den sto ferdig ble kalt «verdens åttende underverk» i europeiske reisehåndbøker.

Møsvatn

Velkommen til vakre Møsvatn. Møsvatn er Vestfold og Telemarks største innsjø, og en del av Hardangervidda. Med sin beliggenhet på 900 moh er det Skandinavias høystliggende innsjø. Møsvatn og områdene rundt kan skilte med fisk i vannet og rein på vidda. Nyt utsikten og nyt naturen på veien videre mot det industrielle eventyret langs vannveien

Krokan

Krokan er Norges første turisthytte, og et veldig viktig utgangspunkt for det den Norske Turistforening er i dag. Dette er et av de opprinnelige stedene for begrepet «det er typisk norsk å gå på tur» som var noe byfolk kom hit til Krokan for å gjøre i gamledager.

Maristigen

Turen har kommet til Maristigen. Et uhyggelig bratt, men spennende juv som går rett ned fra siden under Rjukanfossen. Maristigen er en gammel ferdeselvei og noe av det råeste Telemarksnaturen har å by på.

Svingene ned mot Vemork

Vi legger inn en stopp i svingene ned mot Vemork. Dette er fortsatt en farlig vei, så kjør forsiktig! Når du stopper her, se bort mot Vemork og det unike skue rundt. Vemork ble tegnet av arkitekten Olav Nordhagen, og det sto ferdig høsten 1911.

Vemork

Historien om Vemork er et kjent kapittel i bøker om både industri og krigshistorie. Rjukanfossen ga grunnlaget for Vemork, verdens største kraftstasjon i 1911 og her kan man i dag oppleve industrieventyret på Norsk Industriarbeidermuseum – Vemork, om revolusjonen som fant sted på Rjukan den gangen. Under krigen var Vemork stedet hvor Norges største sabotasjeaksjon «helter i Telemark» fant sted. Ta en tur til Vemork og opplev utstillingene om industri og om «helter i Telemark».

Rjukan

Mellom massive og dype fjell ligger bysamfunnet Rjukan. Her kan man se klasseskillet fra opprinnelsen av byen tydelig på arkitekturen. Arbeidere bodde lengst ned i mørket, og funksjonærene lenger opp der sola kom først. I dag er Rjukan kjent for nærheten til Gaustatoppen, industrihistorie, Vemork og den unike beliggenheten i bunnen av dalen. I 2013 ble «solspeilet» bygget for å bringe sola til folket.

Rjukan Næringspark

På de store fabrikkområdene rundt Rjukan Næringspark finnes det bygninger oppført i ulike funksjoner, og mange av dem er av høy arkitektonisk kvalitet. Rjukan Næringspark huser i dag 30 ulike firmaer på 110 mål med landeiendom og 30000 kvadrat kontor.

Torget i Rjukan

Torget i Rjukan er tegnet av arkitekten Torvald Astrup, og ble oppført i 1924. Funksjonen er bygninger for offentlige tjenester og funksjoner, som post, telegraf, bibliotek med mer. Posthuset var blant annet ferdig i 1921 og rommer i tillegg telefonsentral, telegraf, kontor og apotek. Det var en staselig bygning og fikk dermed navnet Lakkskoen. Byens statue er av Sam Eyde og ble avduket i 1920.

Tinnsjøfergene

Transporten fra fabrikkene på Rjukan gikk med togvogner ned til Tinnsjøfergene. Tinnsjøfergene betjente i sin tid jernbanestrekningen på innsjøen Tinnsjå som knyttet sammen jernbanen på Rjukanbanen og Tinnosbanen. I rekken av skip som har trafikkert på Tinnsjøen er det nå to igjen; Storegut og Ammonia, som begge to er fredet.

Langs Tinnsjøen

Her ble fergen Hydro senket av norske sabotører under andre verdenskrig for å stoppe tyskerne i å få tak i tungtvann. Dessverre var det også sivile ombord på fergen i senkningen, og nå er stedet en fredet gravplass som lyser fred over minne til dem som ble ofret.

Tinnoset

For å få kunstgjødsel fra Norsk Hydro ut i verden så måtte det bygges en bane fra Tinnoset og ned til Notodden. Banestrekningen er på hele 30km, og det var et svært krevende og til dels dristig prosjekt. Anleggsarbeidet ble drevet frem i raskt tempo, og allerede etter et års tid var det mulig med begrenset skinnetrafikk.

Notodden

Notodden, byen der Norsk Hydro startet. Folketallet ble omtrent tidoblet mellom 1900 og 1910, helt til 8000 innbyggere. Mye av bykjernen her ble bygget i den da moderne jugendstilen. Notodden ligger ved Heddalsvannet og ved østløpet av Telemarkskanalen, og er i dag kjent for både industri og blues.

Tinfos Papirfabrikk

Velkommen til gamle Tinfos Papirfabrikk. Dette kulturmiljøet ble fredet i 2014, og er en del av verdensarven. På Tinfos papirfabrikk i dag er det nå et museum, så det anbefales og gå inn her og se utstillingen som gjelder verdensarven.

Hydroparken

Hydroparken ble etablert av Norsk Hydro i 1905, da de norske pionerene Sam Eyde og Christian Birkeland hadde utviklet en metode for å kunne fremstille syntetisk salpetergjødsel fra Nitrogen. Til dette krevdes det store vannkraftressurser og dette fikk de ved å bygge ut Svelgfossen ved Notodden. Hydroparken i dag leier ut kontorlokaler til bransjer innen industri og kreative næringer.

Avslutning av turen. Takk for turen og velkommen igjen!

Support

Hvordan kan jeg navigere ruten?

Dette kommer først og fremst an på om du har montert en GPS, navigerer etter App på mobiltelefonen eller foretrekker papirutskrift. Her beskriver vi de vanligste arbeidsflytene:

  • Last ned GPX filen for ruten du ønsker til din datamaskin
  • Importer filen til ditt ruteplanleggingsverktøy (F.eks. Garmin’s Basecamp eller Tom Tom’s MyDrive)
  • Eksporter ruten til din GPS på vanlig mate
  • Sjekk at ruten kalkulerer riktig i din GPS (Det anbefales at GPS er satt til å velge raskeste rute og evt. unngåelser skrudd av for at ruten skal kalkuleres som beskrevet.)
  • God tur!
  • Last ned GPX filen for ruten du ønsker til din mobiltelefon
  • Send/åpne filen i App’n som tilhører din GPS modell (F.eks. Garmin’s Drive eller Tom Tom’s MyDrive)
  • Send ruten til din GPS (følg instruksjoner som kommer med din GPS og App)
  • Sjekk at ruten kalkulerer riktig i din GPS (Det anbefales at GPS er satt til å velge raskeste rute og evt. unngåelser skrudd av for at ruten skal kalkuleres som beskrevet.)
  • God tur!

Mange av rutene på Hubriding bruker appen Ride with GPS for ruteplanlegging og navigering av rutene. Denne kan du laste ned i gratisversjon eller betale for utvidet bruk. Trykk på lenken Send to Device på kartet på denne siden, når appen har startet og du ser aktuell rute trykker du Navigate og så er det bare å følge ruta.

  • Klikk på linken i kartet på siden så åpnes kartet i nytt vindu
  • Skriv ut kartet, med eller uten beskrivelse
  • God tur!