Ruten defineres som normal
Ruter som defineres som normal egner seg for de fleste som har erfaring med noe krevende partier.Tid
19:00 timer
Lengde
166 km
Popularitet
5.5 av 10
Karakteristikkene til denne runden er flatt, småkupert, lang klatring, variert terreng. Denne rundturen starter ved å sykle sørover mot Bryne for deretter å dreie mot øst der vi sykler mot Høg-Jæren og møter den første stigningen opp mot Karlsbu.
Etter Karlsbu sykler vi mot Brusali der en fin nedfart fører oss helt ned til kysten igjen og til strandområdet Brusand. Fra Brusand sykler vi inn i regionen Dalane som beskrives som et bølgende landskap – mao. småkupert. Ferden fra Brusand bringer oss mot Egersund (merk at kommunen heter Eigersund mens byen heter Egersund), men noen kilometer fra Egersund tar vi av en stikkvei over til Ege (eller Eige). For de som ønsker det kan bakken opp til Ege brukes til å få opp pulsen. Ferden videre bringer oss ned til Tengesdal og ett lettsyklet terreng frem mot E39.
Rett før vi ankommer E39 tar vi av til venstre og sykler deretter parallelt med E39 og deretter til Bjerkreim sentrum. Fra Bjerkreim Kyrkje skal vi sykle langs FV 110 og til å begynner med så gjøres dette på lette og fine flater men det går ikke så mange kilometer før klatringene starter. Distansen opp til radarstasjonen er på ca 18 km og man kan gjerne si at distansen er delt inn i tre partier – nesten som tre trappetrinn. Etter en pustepause ved radarstasjonen på Skykula er det å returnere til Bjerkreim sentrum for deretter å sykle bort til rasteplassen (Circle K) på Vikeså.
Etter forhåpentligvis en fin pause tar vi turen videre mot Nedrebø, ofte karakterisert som indrefileten i Rogaland når vi tenker på kulturlandskap og sykkelvennlighet. Ved ankomst Nedrebø kan man, dersom du har mer krefter igjen, teste en kort «puncher» bakke på et par hundre meter før du dreier til venstre mot E39. Ved E39 skal det sykles noen få kilometer på denne svært trafikkerte veien.
Vi anbefaler at det her sykles i to rekker slik at bakenforliggende biler må foreta en forskriftsmessig forbikjøring av «sykkeltoget». Etter å ha syklet ca 4 km forlater vi E39 for å sykle om Kyllingstad før vi igjen sykler ut på E39. Ved Skurve etter å ha syklet ca 2 km forlater vi E39 for godt og sykler godt skjermet sykkelvei til Ålgård og deretter tilbake til Sandnes. Dersom man ønsker en kortere variant av denne turen kan man sykle frem og tilbake via Ålgård. Dette vil innebære en distanse på ca 64 km i hver retning.
Support
Dette kommer først og fremst an på om du har montert en GPS, navigerer etter App på mobiltelefonen eller foretrekker papirutskrift. Her beskriver vi de vanligste arbeidsflytene:
Mange av rutene på Hubriding bruker appen Ride with GPS for ruteplanlegging og navigering av rutene. Denne kan du laste ned i gratisversjon eller betale for utvidet bruk. Trykk på lenken Send to Device på kartet på denne siden, når appen har startet og du ser aktuell rute trykker du Navigate og så er det bare å følge ruta.
Hubriding betyr at du med base på et av De Historiske Hotel, velger blant mange definerte kjøreruter som ligger i omlandet til hotellet. Rutene vi tilbyr går i noe av Norges aller beste terreng og omfatter titusenvis av svinger, spektakulære fjelloverganger, asfalt, grus, herlige naturopplevelser og muligheten til å spise godt ved lokale etablissementer. I rutene har vi lagt inn severdigheter og spisesteder du kan besøke. Du vil kunne velge mellom en rekke ruter og rutekombinasjoner som gjør det mulig å velge dagsetapper med varierende lengde og vanskelighetsgrad. Konseptet er utviklet av Straand Hotel i Vrådal sammen med Norges fremste MC-entusiaster