Rute 3

Bandak Rundt​

Dette er turen for deg som ønsker en flott «asfalt-tur», der svingene kommer tett. Første etappe går til Dalen, med fantastiske «serpentin svinger». Her kan du virkelig få øvd svingteknikken.

Flott «asfalttur» der svingene kommer tett. Mange flotte severdigheter gjør dette til en tur du kan legge inn mange stopp på. Ruten avslutter opp de berømte Kviteseidkleivene før du kommer til Vrådal og Straand Hotel.

Ferdighetsnivå
18%
Lengde (103 KM)
50%
Popularitet
95%

Bandak Rundt​​

Eidsborgberget opp mot Høydalsmo er artig å kjøre. I toppen av Eidsborgberget finner du Vest-Telemark Museum og Eidsborg Stavkyrkje. Her er det verdt å legge inn et stopp. Stavkyrkja er blant Norges minste og er en levende kirke, blant annet som et yndet sted for vielser. Du møter brudepar på kirkebakken nesten hver helg om sommeren. Her finner du også et av verdens eldste trebygg og en innholdsrik aktivitetspark med en 105 meter lang modell av Telemarkskanalen.

Fra Høydalsmo er det et stykke på hovedveien før du tar av til Kviteseid via bygda Dalane. Dette er en langt mindre trafikkert vei, med supersvinger gjennom Telemarks natur. Når du ankommer Kviteseid, besøk gjerne Kafe Hvidesøe før du tar fatt på de berømte Kviteseidkleivene. Der vil svingteknikken finpusses opp de utallige svingene, før du kjører ned til Vrådal for en god lunsj, eller nyte godt i glasset på «after-bike» terrassen hvis været tillater det. Og det gjør det ofte i Vrådal. 

Er du i siget og ikke vil stoppe når du er tilbake på Straand er det en fin liten utvidelse om du fortsetter sørover langs Bussvikfjorden, tar av mot Grova, videre til Fjågesund og tilbake langs Kvitseidvatnet. På strekningen fra Grova til Fjågesund får demperne kjørt seg skikkelig men belønningen kommer fra Fjågesund og vestover langs Kvitseidavatnet. Herlig…”

«Det anbefales at GPS er satt til å velge raskeste rute og evt. unngåelser skrudd av for at ruten skal kalkuleres som beskrevet.»
«It’s recommended to set you GPS to select the fastest route and any avoidance turned off for the route to calculate as intended.”
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on email
E-Post