Rute 13

Telemarkskanalen, Lunde – AFRICA TWIN

Denne solskinnsturen kom til en konklusjon under Straand-Treffet 2020 og er en riktig herlighet vi enkelt kan sette «sving garanti» og HUB-riding stempelet på. Med sine 194 km er den ikke av de lengste, men med et snev av solskinn er den kanskje en av de hyggeligste. Her har vi en rute som vi mener kan passe for alle sykler og ferdighetsnivåer så lenge du kjører i ditt eget tempo. Uten pauser kan de erfarne klare denne på 3 timer men vil du nyte indre Telemark’s flotte landskap og gjestfrihet kan du lett bruke 6.

Etter en nydelig frokostbuffet på Straand Hotell starter vi sørover langs Nisser ned til Treungen. I skinnende morgensol er det ikke vanskelig å forstå at Norges kunstnere finner mye inspirasjon i Telemark. Det er fristene og la blikket gli over på landskapet men vi holder fokus på neste sving. Med en flunka ny Africa Twin mellom beina tenker jeg «du får det ikke mye bedre nå».

Ferdighetsnivå
22%
Lengde
80%
Popularitet
94%

Rute 13: Telemarkskanalen, Lunde – AFRICA TWIN

I Treungen tar vi kaffestopp, skryter litt og besøker Z-Museum før vi setter oss i salen og tar østover over Gautefall mot Bostrak. Det heldigvis ikke skisesong på Gautefallheia enda så vi svinger oss videre via Drangedal til Lunde. Sola skinner i slutten av September og vi er klar for lunsj på uteserveringa hos Lunde Slusekro. Sjekker du rutetabellen til Telemarkskanalen før du legger ut på denne ruta kan du få med deg et av de historiske kanalskipene gjennom slusa.

Under lunsj blir det foreslått at vi skal gjøre en liten justering på ruta. Vi skal nordover til Bø men så legger vi oss sør for Seljordvatn istedenfor hovedveien, og dette ble prikken over i’en vi trengte. Hvem sier nei til en smal, svingete, lite trafikkert vei, langs en sjø der det sies at det bor en sjøorm? Grimt bra. Fra Seljord kjører vi et lite stykke på E134 før vi svinger av mot Kvitseid. Europavei på en HUB-riding rute? Jada, det er ikke noe problem og nyte noen strekker med svingete Europavei i Telemark, dette er ikke E18.

Turen avsluttes opp de famøse Kvitseidkleivene og videre ned til Vrådal. Humøret er på topp og latteren sitter løst, vi har mye å snakke om på terrassen i kveld.  Rakk så vidt få ned sidestøtta før tradisjon tro, en ankomstpils var i hånda. God tur!

«Det anbefales at GPS er satt til å velge raskeste rute og evt. unngåelser skrudd av for at ruten skal kalkuleres som beskrevet.»
«It’s recommended to set you GPS to select the fastest route and any avoidance turned off for the route to calculate as intended.”
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on email
E-Post