Tekst/foto: OA isdahl
Speed Motorcenter fikk agenturet på Husqvarna tidligere i år har har så langt hatt en veldig god start med merket. Husqvarna har alltid laget morsomme motorsykler og til årets sesong har vi fått Svartlilen og Vitpilen 801. To ganske like men allikevel veldig forskjellige motorsykler i tivolikategorien. Husqvarna omtaler den selv som en «pure romster» og det er det lett å være enig i.
Jeg har gledet meg til å kjøre denne sykkelen i hele sommer, jeg kjørte Svartpilen tidligere og var derfor veldig spent på å kjøre Vitpilen som er en litt mere sportslige utgave med «flat bar» dette er hakket frekkere. Terje Bredal var så elskverdig at han leverte sykkelen hjemme hos meg i dag og jeg skal kjøre moroa fram mot Touringtreffet på Beitostølen kommende helg. Der skal jeg dele mine erfaringer med alle som gidder å høre på en tohjuls-entusiast.
Jeg rakk en kveldstur på årets første høstkveld med vel 20 grader og det ble en festlig fornøyelse. 105 hk og 87 Nm fordelt på frekke geometri-tall og skarve 189 kg fulltanket er bare festlig. Sittestillingen på Vitpilen er hakket mere aggressiv enn på Svartpilen og det gjør noe med det som sitter mellom øra. Som alle vet kommer hele Husqvarna familien fra KTM, men Husqvarna har klart å bevare sin egen identitet selv om du kan gjenkjenne operasjonsmønsteret til motor, dempere, svingarm, ramme, dempere og bremser.
Demperne kommer selvfølgelig fra KTM sine egne WP hyller og det er topp utstyr som leverer fult på høyde med de andre komponentene. KTM er som kjent gode på ytelser og kjøreegenskaper som stimulerer både smile og lattermuskulatur.
Vitpilen utfordrer kjøreferdighetene dine
LC8c motoren har en fin gassrespons og motorstyring og kommer med ride by wire og fire kjøremoduser, rain, street, sport og dynamic, de to siste mappingvalgene pumper kontinuerlig de 105 hestekreftene og de 87 Newton metrene rett inn o blodårene dine og det merker du. Nå har jeg ikke kjørt den mye men merker selvfølgelig at jeg må skjerpe meg, denne «power to weight ratioen» utfordrer definitivt de fleste . Girkasse og kvikkskiftersystemet fungerer silkemykt og superraskt og det blir i løpet av en liten kveldsstund veldig klart for meg at her er det jeg som skal levere varene, denne sykkelen er i seg selv mer enn heftig nok.
Gul og kul
Hva angår design så er sykkelen et «statement» og skiller seg helt klart fra alle sammenlignbare konkurenter. Vitpilen har karakter og identitet og er veldig ulik alle de som ligger i mainstream kategorien, rett og slett tøft at Husqvarna både vil og våger å være bitte litt annerledes. Gult er utvilsomt kult i likhet med alt ennet på denne motorsykkelen. Jeg ser fram til å lære den bedre å kjenne fram mot Touringtreffet som i år forøvrig feirer 10 år, Jeg gleder meg som sagt til å dele erfaring og læring med alle som gidder å høre på, vil vil du selv også kunne prøvekjøre moroa der oppe.
Her får du drama, satire og komedier i fire akter og kvaliteten på scenekunsten er så definitivt høy nok til å skape minneverdige opplevelser. Akkurat som på teater.
Vel møtt.