Publisert i MC avisa 15.06.2021 kl 08:54
Tekst og foto: Peter O. Carlsson.
Dette er første gang Look and trade ble arrangert. Men Telemark har en lang tradisjon for både handel og store markeder gjennom blant annet Dyrskun på Seljord. Det er derfor naturlig at denne type marked for motorsykkel havner på Straand Hotel.
[Video mangler etter import…]
Straand Hotel er kjent for å være midt i smørøyet av gode kjøreruter for entusiastiske motorsykkelførere og er blitt en slags hub, der mange overnatter eller stopper innom på i løpet av turen.
Allerede på fredagen ble hotellet fullbooket, og med alle forbipasserende var det hundrevis av mennesker i løpet av helgen som både beundret motorsykler og kjøpte med seg utstyr og t-skjorter. Ingen motorsykkel ble observert å skifte eier – men hvem vet? Det er rom for mange avtaler når solsteika har lagt seg, middagen er fordøyd og baren er åpen.
Fredag handlet det mest av alt om å komme på plass. Mange av de tilreisende hadde kommet langveisfra, og dermed føltes det kanskje best med en god middag, noe kaldt i glasset og bare slappe helt av.
Lørdag startet dagen tidlig. Flere av gjestene ble med på en guidet tur opp til Vrådal Panorama kl. 08.00, der arrangørene kunne både fortelle lokalhistorie og historien om Kongens Buick som ble gjemt i Vrådal under krigen. Etter frokost var det mange av gjestene som dro ut på motorsykkeltur for å oppleve det fantastiske landskapet rundt Vrådal. Look and Trade startet først kl. 14, da mange var komme tilbake fra motorsykkeltur.
Utstillere hadde dermed noen timer lørdag morgen for å få standen og gjenstandene så presentable som mulig. Undertegnede tok med to veteranscootere, en bil og en del utstyr med håp om å få solgt alt. Det ble veldig dårlig med salg, men heldigvis masse hyggelig skravling med likesinnede – som faktisk er interessert i å høre historiene om scooterene.
Gutta fra Bikelife Norge var også til stede og spilte inn podcasts live fra uteserveringen. Bildet over viser Thomas Winther som kjører undertegnedes Vespa GT 160 fra 1979.
Motorsykkelbygger Henning Dyrkolbotn stilte med en customisert Triumph Bonneville fra 2003, deler og masse utstyr. Triumph-en vant også prisen for vakreste sykkelen på hele treffet av BikeLife Norge!
Video fra prisutdelingen:
[Video mangler etter import…]
Arrangør Lars Arne Straand sier det er lov å drømme om at arrangementet blir minst like stort som Dyrskyn, og det er bare å takke for denne gang og ønske lykke til videre!