Hvor kritisk er det for KTM nå?

Tekst: Ole-Andreas Isdahl
Foto: KTM
Kilde: Forbes og ADV pulse

Veldig veldig mye står på spill, men KTM sier selv – we are here to stay

Det er ikke rart at KTM er på radaren om dagen, det er over hodet ingen tvil om at situasjonen er svært alvorlig for et av verdens største motorsykkelmerker som har gått av seg skoa på veien mot de virkelig hårete målene. Men mange spør nå hvor alvorlig dette egentlig er og vil KTM kunne gå under eller forsvinne som merkevare, og hvilke konsekvenser vil det få for det norske markedet og alle som kjører KTM? Vel, akkurat nå er usikkerhetene mange, men personlig tror jeg ikke at det kommer til å skje.

Akkurat nå er det ikke så enkelt å levere noen eksakt analyse og konklusjon i denne saken, men at utfordringene er store og at KTM må levere en realistisk og knalltøff restureringsplan for å få  konkursbeskyttelse er det vel lite tvil om. Konkursbeskyttelse søkes normalt for å få ro til å restrukturere og refinansiere driften og sikre verdiene i selskapet.  Restrukturering betyr i realiteten endring og tøffe prioriteringer og da er det nok sannsynlig at det blant annet vil kunne ramme eller påvirke følgende forhold:

  • Behovet for å justere dagens vekststrategi
  • Kostnadskutt
  • En mulig reduksjon av antall ansatte hos KTM
  • Justeringer av markedsplaner og modellportefølje
  • Eierskap i andre selskaper
  • Servicenivået
  • Forholdet til viktige samarbeidspartnere eller undelevrandører

 

På egen nettside sier KTM at «we are here to stay» og det er nok et utsagn som tilkjennegir at eiergrupperingen har stor kampvilje og faktisk kommer til å kjempe med nebb og klør for å overleve denne utfordringen.

KTM har forsøkt å komme til enighet med den andre store eiergrupperingen Bajaj Auto uten å lykkes og det meldes også at Perier Mobility AG har forsøkt å hente kapital hos Red Bull som årlig omsetter for ca 20 milliarder dollar, men har tilsynelatende heller ikke lykkes med det i følge Forbes. Hvor eiergrupperingene står ift hverandre vil nok være av stor betydning for utfallet og vi får virkelig håpe at de største nå har en omforent strategi, noe annet vil kunne være forbundet med høy risiko akkurat nå. Selskapet må ha funnet en løsning innen utgangen av februar til å få kontroll på situasjonen og da  snakker om en finansiell restrukturering av selskapet og en finansieringsløsning. i Denne prosessen blir nok jakten på kostnadskutt temmelig brutal.

 

Den ambisiøse vekststrategien har nok kostet mye

I en artikkel fra Forbes datert 10.desember hvor det også henvises til ADV Pulse,  pekes det på at den ambisiøse veksten med oppkjøpene av blant annet MV Agusta, Husqvarna, GasGas og Husaberg har hatt en høy pris og bidratt til at selskap i følge Forbes har opparbeidet seg en gjeld på svimlende 1,4 milliarder Euro, med ytterlige forfall på låneforpliktelser tilsvarende 136 milioner Euro i 2025. Det vises i samme artikkel til garanti sakene som som blir knytter til produksjon av LC8c motoren hos partner CF Moto i Kina har vært problematiske.

Totalt har KTM med dette rett og slett en «tall order» å håndtere.

I følge Forbes og ADV pulse har KTM AG til nå sagt opp 600 ansatte, men selskapet må nok dersom de skal få godkjent sin restruktureringsplan muligens ta i vesentlig hardere.

 

Hva sier forhandlerne selv?

På2hjul.no har tatt en ringerunde hos forhandlerne her hjemme og disse forteller at de opplever å få god informasjon fra KTM sin side. Budskapet fra KTM er at dette er læring og at de skal komme tilbake sterkere enn de var før denne situasjonen oppsto. Forhandlerne vi har snakket med er ikke spesielt bekymret selv om situasjonen er litt uavklart akkurat nå. At det har hopet seg opp med med et større parti usolgte sykler synes å være klart og KTM skal ha informert om at produksjonen av noen av de nye og større modellene på kort sikt kan bli skjøvet på. Men altså ingen tegn til tro blant forhandlerne vi har snakket med.

 

Kan vi være optimister?

Jeg tror personlig at det står alt for mye på spill til at eierne av KTM AG er villige til å la dette gå over styr, vi snakker tross alt om en av verdens største merkevarer i motorsykkelindustrien. For egen del er jeg derfor overbevist om at KTM ikke kommer til å velte slik mange synes å tro. Men at det kan komme dramatiske endringer som vil påvirke markedet er nok ikke usannsynlig. KTM er pukka nødt til å restrukturere virksomheten sin for å få gjenopprette kontroll og det vil få konsekvenser.

Men som sagt, KTM er for store og viktige  i markedet til bare å bli borte.  Markedsandelen på ca 10% er alt for stor og selskapet har en for høy verdi og det vil trolig la seg gjøre å håndtere den enorme gjelden, finansiere et restrukturert case med de riktige aktørene. Hvem som trekker det lengste strået vet vi ikke i dag, men at eierskapet kan komme til å skifte hender kan man ikke utelukke. Dersom det nå er en kamp mellom de største eiergrupperingene så kan det faktisk skje. Dersom dagens eiergruppering klarer å restrukturere og refinansiere så fortsetter trolig KTM showet med en justert strategi, blir det kamp om eierskapet, prioriteringer og ressurser får pipa trolig en annen lyd. I dette scenariet vil vi kunne forvente at et fremtidig KTM brand og portefølje vil kunne se vesentlig annerledes ut. Men det gjenstår å se hvordan dette utvikler seg.

Brikkene faller nok på plass i løpet av januar og februar og vi kan nok helt sikkert forvente at KTM vil holde markedet orientert fortløpende.