Yamaha satser og ligger langt fremme på teknologi og urban mobility

Tekst & foto: Ole-Andreas Isdahl

Yamaha har lenge vist at de strekker seg lang for å vise kundene veien til fremtidsrettet teknologi. Vi husker alle lanseringen av trejuligen Niken som  på mange ble laget for å vise at Yamaha både våger og kan vise vei med ny teknologi. Yamaha var ikke først ute med elektrisk, men de har gjort en «decent» innsats med scooteren NEO´s som har vist seg å være en skikkelig «urban hjerteknuser» med morsomme kjøreegenskaper og høy funksjonalitet. Yamaha har også kommet godt gang med el-sykler og leverer nå både mountainbikes, gravel bikes og  urban bikes hvor vi finner modellene CROSSCORE og Booster Easy som jeg har kjørt nå.

Booster er i utgangspunktet en bysykkel med en utmerket fremkommelighet og ikk minst lastekapasitet. Booster har relativt små hjul sammenlignet med en tradisjonell sykler og er derfor ikke en milesluker. Men i nærområdet har den til gjengjeld et stort bruksområde og med sin dempergaffel foran og de relativt fete hjulene værer det veldig godt i terrenget. En bedre sopp-sykkel skal du antakeligvis  lete lenger etter. De Orginale sideveskene rommer en god hverdagshandel og du kan derfor parkere bilen og heller velge sykkelen på turen til butikken.

Sykkelen som har en kraftig Yamaha motor som leverer hele 75 Nm og et batteri på 630 WH. Det gir en rekkevidde på ca 120 km hvilket er veldig bra.

Batteriet kan enten lades i sykkelen eller tas med in for å lages der. Sittestillingen er god og sykkelen leveres med en effektiv lysteknologi som lyser godt på sene høstkvelder.

Sykkelen er i seg selv et statement og passer for den  som ønsker å eie noe særegent eller en modell som ligger utenfor mainstream segmentet.

Løsningene er like praktiske som de er morsomme og du kan brukes sykkelen nær sagt over alt.

Instrumentet er lett å betjene og selvforklarende og gir mulighet til å styre mengde motorstøtte, lese av batterikapasitet, betjene lys eller strille-støtte dersom du må gå ved siden av sykkelen mens el-motoren skyver sykkel fremover i gangfart.

Giret er trinnløst og skiftes ved at man vrir på girskifteren som sitter innenfor sykkelhåndtaket som vist på bildet over.

Booster Easy er et skikkelig sjarmtroll og jeg har hovedsakelig brukt sykkelen på kalde høstdager. Blir det glatt slipper jeg bare ut litt luft av de fete dekkene så sitter det fortsattt som ei kule. I dag teller vi 18 november og boosteren durer og går fortsatt i hverdagen til stor glede for alle i familien. Booster er rett og slett en praktisk og festlig sykkel som gjør hverdagen litt mere praktisk og litt mere festlig.

Sykkelen kan kjøpes på nett på følgende adresse  Yamaha-motor.eu for 26.900 kroner.