CHASE THE NEXT HORIZON – NYE YAMAHA TÉNÉRÉ 700 OG TÉNÉRÉ 700 RALLY

Pressemelding

4. November 2024

Screenshot 2024 11 07 at 183651

CHASE THE NEXT HORIZON: DE NYE YAMAHA TÉNÉRÉ 700 OG TÉNÉRÉ 700 RALLY

Yamahas ikoniske Ténéré trenger ingen introduksjon. Sykkelen som dominerte det krevende Paris Dakar Rally på 1990-tallet vil for alltid bli husket som en av de mange legendariske motorsyklene i Yamahas historie, og Ténéré 700 hedret den arven da veien til Next Horizon ble avduket i 2018. Drevet av den anerkjente CP2-motoren og klar for ekte eventyrkjøring i en lettere og mer tilgjengelig pakke, var Ténéré 700 en umiddelbar suksess som har forandret adventure-motorsyklismen.

Til tross for økt konkurranse har Ténéré 700 forblitt den mest solgte sykkelen i sin klasse, og nå i 2025 kommer en ny generasjon Ténéré 700 som skal bygge videre på Ténéré-arven. Det er fortsatt en spennende maskin inspirert av Yamahas rallysuksesser, men er nå enda mer tilgjengelig for et bredere spekter av motorsyklister.

Ved siden av en ny standard Ténéré 700 kommer en variant med lavere setehøyde med kortere fjæring for førere som ikke vil ha den høyeste kjørestillingen. Den nye Ténéré 700 Rally tilbyr på den andre siden en intensivert offroad-kjøreopplevelse og høyere spesifikasjoner for den mer kresne offroad-entusiasten.
Med en høyere spesifikasjon, dristig ny rallystyling og subtil, men viktig utvikling av den kritikerroste CP2-plattformen, får 2025 Ténéré 700-serien en seriøs oppgradering som holder Yamaha i forkant av dette stadig mer populære segmentet.
Samtidig som Yamaha har økt spesifikasjonene til Ténéré 700, med blant annet introduksjonen av YCC- T elektronisk gasskontroll, kjøremoduser og oppgradert fjæring, har designteamet vært forsiktige med å legge til teknologi for teknologiens skyld. Elektroniske hjelpemidler øker førerens engasjement, samtidig som det aldri blir overveldende eller unødvendig, og justeringer for å møte førerens personlige behov eller veiforhold er alltid effektive og lett tilgjenglige.

Mer enn noen gang er Ténéré 700 motorsykkelen som gjør det mulig for førere å reise uten begrensninger. Den brede appellen gjør sykkelen til det beste valget for et bredt utvalg av førere, fra daglige førere som liker appellen og tilstedeværelsen bare den ikoniske Ténéré gir, til seriøse offroad- førere som gjerne oppsøker mer utfordrende terreng. Med en A2-versjon tilgjengelig, har Ténéré 700 førere i alle aldre og erfaringsnivå dekket.
Der Ténéré leder, vil andre garantert følge etter i jakten på The Next Horizon.

NYESTE YAMAHA ADVENTURE-DESIGN

Inspirert av Yamahas berømte rallyraid-sykler før og nå, har 2025 Ténéré 700 et helt nytt utseende kombinert med ergonomi utviklet for å være mer effektiv for både landeveis- og terrengkjøring. Silhuetten til Ténéré 700 har blitt ikonisk. Den er høy og oppreist i fronten, før den smalner av til en kompakt hekk. Den tar med seg lærdommen fra flere tiår med seire i rally raid, og blander harmonisk funksjonalitet, ergonomi og ytelse for å levere den mest engasjerende kjøreturen uansett forhold. Frontdesignet gir både utmerket sikt og beskyttelse for føreren, ikke minst takket være den store vindskjermen. Samtidig gir den minimalistiske delen fra midten og bak en kjørestilling som gir føreren god plass til å flytte på kroppen, med spesiell tilrettelegging for stående kjøring der flytting av kroppsvekten er avgjørende ved terrengkjøring.

Sammenlignet med den forrige modellen er drivstofftanken flyttet fremover. Fokuset har vært på å balansere størrelse med optimal ergonomi, samtidig som det klassiske Ténéré-designspråket er beholdt. Toppen av 16-literstanken sitter nå lavere nede enn den som finnes på forrige generasjons modell, og disse endringene bidrar til en mer balansert vektfordeling og bedre kjøreegenskaper generelt.

Midtdelen på 2025 Ténéré 700 er designet ikke bare for å legge til rette for en balansert visuell overgang mellom fremre- og bakre del av sykkelen, men også for å gi en komfortabel og effektiv sal for føreren – et område der de enkelt kan flytte kroppsvekten rundt mens de kjører i terrenget. Designet er ukomplisert, med vekt på å gi en sikker kontaktflate mellom sykkelen og førerens ben, og å legge til rette for god luftstrøm i både sittende og stående stilling. Det nye rallyinspirerte setet er også klassisk Ténéré, og er langt og smalt i design. Sammenlignet med det forrige todelte designet gir det større bevegelsesfrihet under kjøring.
Sammen med alle de praktiske faktorene bak stylingen, har Yamahas designteam også vært opptatt av å sikre at de skapte en iøynefallende motorsykkel, noe som fanger essensen av offroad-kjøring – det er tross alt en Ténéré.
Sett forfra har Ténéré 700 det klassiske «rallytårn»-utseendet. Den nye frontlyktdesignen har fire individuelle LED-lysenheter stablet i en aluminiumsstruktur, i stil med Yamahas moderne rallyracere, med et ‘Y’-formet feste som gir et distinkt friskt utseende. Der mange eventyrsykler kan se klumpete ut, formidler Ténéré 700s nye karosseripaneler en følelse av letthet, men forblir røff og klar til å håndtere alt føreren utsetter den for. Det er en motorsykkel som har ekte terrengegenskaper, og 21″ forhjulet er ikke der bare for syns skyld. Den er designet for å takle alle typer vei, enten de er asfalterte eller ikke. Med rikelig med bakkeklaring og fjæring med lang vandring håndterer den selv de verste forholdene. Nye fargematchede håndbeskyttere bekrefter ikke bare Ténéré 700s offroad- egenskaper, men har de praktiske fordelene ved å gi føreren beskyttelse mot både elementene og busker og grener.
Ténérés særegne utseende fullføres av to spennende nye fargevalg, designet for å understreke sykkelens egenskaper. Modeller med standard- og lavere setehøyde leveres med valget mellom Frozen Titanium, som fremhever maskinens robuste natur, eller Yamahas klassiske Icon Blue – en variant av den klassiske fargen som har prydet YZ-crossere og WR enduro-sykler siden 1996.

RACINGUTVIKLET JUSTERBART FJÆRINGSSYSTEM FORAN

Enhver offroad-sykkel trenger demperdesign på toppnivå, med lang vandring spesielt designet for jobben, og den nye Ténéré 700 drar nytte av racingutviklet frontfjæring.
Den nye opp-ned gaffelen er designet for å takle selv det mest fiendtlige terrenget, med fleksbestandige 43 mm rør og 210 mm vandring (190 mm på versjonen med lav setehøyde) som bidrar til imponerende 240 mm bakkeklaring (225 mm på versjonen med lav setehøyde).

Gaffelen på Ténéré 700 er nå fullt justerbar. Kompresjons- og returdempingsegenskaper kan finjusteres ved å vri skruer i hver ende av gaffelbena, mens 15 mm forspenningsjustering er en ny funksjon som er lett tilgjengelig på toppen av hvert gaffelben.
Yamahas designteam har også utviklet nye bærestykker, med en smidd aluminiumsklemme og en krone i støpt aluminium som kombineres for å gi ekstra styrke, samtidig som den bidrar til at motorsykkelen får en veldig lett og naturlig følelse som føreren til å føle seg i ett med maskinen.

RALLYUTVIKLET BAKRE STØTDEMPERENHET

Akkurat som den nye forhjulsfjæringen til Ténéré 700 overgår forventningene til en mellomvekts adventure-sykkel, øker den oppdaterte bakfjæringen innsatsen med sin fine respons og lett tilgjengelige justering.
Det nye oppsettet er designet for å tilby en jevn og stabil kjøring både på veien og i terrenget, og kombinerer en helt ny bakre linkdesign med en oppdatert støtdemper. Dette gir enkel justering av forspenning, kompresjon og returdemping.

Den nye progressive linken er utviklet som et resultat av tilbakemeldinger fra Yamahas rally- raidprogram, og øker fjæringsslaget samtidig som den opprettholder den samme 200 mm hjulvandringen som den forrige Ténéré 700 hadde (180 mm for versjonen med lav setehøyde).
Med et klart mål om å forbedre fjæringsytelsen under de mest krevende forholdene, uten at det går på bekostning av komforten ved vanlig kjøring, er hoveddelen av den sofistikerte bakre støtdemperen laget av aluminium på grunn av overlegen varmespredning. Dette kombineres med en separat piggyback-reservoartank, som holder oljen kjølig og er under trykk for å forhindre at det dannes luftbobler når støtdemperen er helt utstrakt. Fjernjusteringen er designet for å gjøre det mulig å gjøre endringer raskt og uten verktøy, mens en overdimensjonert gummistopp gir ekstra demping under ekstreme kjøreforhold.

Resultatet er et bakfjæringsoppsett som gir enestående tilbakemeldinger til føreren og konsistent ytelse uansett hvor røffe forholdene er.

FØRSTEKLASSES DASHBORD OG BRYTERUTSTYR HEVER KJØREOPPLEVELSEN

Den nye Ténéré 700-serien debuterer med et førsteklasses 6,3-tommers TFT-dashbord i fullfarge med enestående stil og funksjonalitet.
Skjermen er vertikalt stablet i et design inspirert av rallyraid-roadbooks, og tilbyr enkel smarttelefontilkobling for å låse opp en rekke funksjoner, inkludert sømløs integrering av telefonsamtaler og meldinger, musikk og sving-for-sving-navigasjon gjennom MyRide-appen. Disse funksjonene kan kontrolleres ved hjelp av bryteroppsettet ved venstre hånd, noe som gjør at føreren kan kontrollere funksjonene uten å måtte stoppe eller ta hendene fra styret.

For å lette sømløs integrasjon med brukerens smarttelefon, leveres motorsykkelen med et USB-C- ladepunkt som standard. Uttaket er beskyttet av en vanntett hette og er praktisk plassert på høyre side av cockpiten, noe som sikrer at mobile enheter forblir fulladet på selv de lengste turene. Fokuset på detaljer stopper ikke der. Førere kan velge mellom to distinkte dashbordtemaer, som gir dem informasjon på den måten de foretrekker. Street-temaet viser informasjonen i en klassisk stil, der skjermen domineres av en digital visualisering av en analog turteller. Explorer-temaet er mer moderne og dynamisk og er designet for å være lett å lese mens du kjører offroad, noe som oppnås ved å plassere nøkkelinformasjonen foran og i midten i førerens synsfelt.

Uansett hvilket tema som velges, lar den nye 6,3-tommers TFT-skjermen føreren tydelig sjekke veihastighet, turtall og navigasjon, mens andre funksjoner inkluderer drivstoffmåler, gjennomsnittlig drivstofforbruk, omgivelsestemperatur og en girindikator.

Som komplement til den nye TFT-skjermen er sykkelen utstyrt med nye bryterpaneler som tilbyr større funksjonalitet enn de som finnes på forrige generasjon Ténéré 700. Dette gjør det enkelt og intuitivt å bla gjennom de mange funksjonene. Fleksible trykte kretser er ergonomisk utformet for enkel betjening, og brukes slik at hver bryter kan håndtere flere funksjoner ved bruk av en femveis joystick. Blinklysene er også oppgradert, med nye funksjoner lagt til på bryteren: treblink-signaler eller kontinuerlige blink med automatisk kansellering.

OPPDATERT CP2-MOTOR MED YCC-T

Yamahas kritikerroste 690cc parallell-twin motor får en oppdatering på den nye Ténéré 700. Mest fremtredende er bruken av YCC-T (Yamaha brikkekontrollert gasskontroll) som igjen muliggjør omstillbar gassrespons for første gang på CP2-plattformen.
CP2s lineære kraftleveranse og sjelfulle natur har alltid vært et av Ténéré 700s unike salgspunkter. Yamahas ingeniører har jobbet hardt for å forbedre disse styrkene ytterligere, samtidig som de oppfyller kravene i EU5+-utslippsforskriftene.

Ingrediensene forblir de samme, med den 270-graders veivakselen som fortsetter å gi hjerterytmen til dette prisbelønte kraftverket, men introduksjonen av YCC-T gir nå førere muligheten til to valgbare moduser med forskjellige egenskaper, Sport og Explorer, hvor sistnevnte tilbyr en mykere gassrespons. Det er enkelt å bytte modus ved å trykke på en knapp på kontrollene på bryteren, og gi føreren den gassresponsen de foretrekker.
Også luftinntakskanalen er oppdatert fra tidligere Ténéré 700-utgaver. Denne er nå kortere og bidrar til en krafteigere dreiemomentkurve lavere i turtallsområdet, noe som er en klar fordel når du kjører offroad.
En rekke andre mekaniske oppdateringer har blitt introdusert, alle fokusert på å forbedre samspillet mellom fører og motorsykkel. Clutch-aktuatoren er flyttet fremover (35° med klokken), og et beskyttelsesdeksel med en glatt, minimert form er lagt til. Disse oppdateringene sikrer at clutch aktuatoren og beskyttelsesdekselet ikke er i veien for førerens ben, enten det er i sittende eller stående stilling, og gir mer plass for føreren å bevege seg rundt på.
Andre forbedringer inkluderer oppdaterte indre deler av girkassen for jevnere girskift. Antall konvekse tapper og konkave tapper i girene er økt fra fem til seks mellom første og tredje gir for å redusere støt. Samtidig er tappvinkelen modifisert på gir fire til seks for å reduserer slark når du går på og av gassen. Sammen gjør endringene motorsykkelen mer raffinert og kapabel, og enda mer i harmoni med føreren.

ABS OG TCS SOM KAN SLÅS AV FOR OPTIMAL OFFROAD- KONTROLL

For å gi Ténéré 700-føreren ultimat kontroll i et offroad-miljø, kan traction control og ABS-systemene slås av for manuell kontroll på løst underlag.
TCS har to innstillinger, på og av, og kan velges bort via menyen på TFT-dashbordet, mens en stor knapp på siden av dashbordet kan brukes til å kontrollere ABS-innstillingene.

For ABS er modus 1 standard og aktiverer antiblokkeringssystem på begge hjul, i tråd med lovkrav for offentlig vei, mens modus 2 deaktiverer ABS kun bak. Mode 2 er spesielt nyttig på grusveier, slik at føreren kan bruke bakhjulsspinn for å lette styringen, men ha sikkerheten til ABS foran. Modus 3 slår av ABS-intervensjon og gir full bremsekontroll til føreren, noe som gir erfarne førere maksimal kontroll på løst underlag. Disse modusene kan velges via menyen på TFT-dashbordet. I tillegg, til en raskere og mer praktisk betjening, vil et langt trykk på den dedikerte ABS-knappen slå av ABS- systemet og TCS.

TØFFERE ENN RESTEN: STÅLRAMMEN BLIR ENDA STERKERE

Ténéré 700 er den tøffeste mellomvekteren på markedet, og ryggraden er fortsatt en dobbel vuggerørformet stålramme koblet til en gravitasjonsstøpt aluminiumssvingarm utviklet for å gi enestående styrke og stivhet.
Hovedrammen er konstruert av høyfast stålrør, og styrken i hovedrammen gjør det mulig å bruke tynnere materialer – noe som holder maskinens totale vekt så lav som mulig. Rammens nedløpsrør fungerer sammen med motorvernet i aluminium for å beskytte sumpen mot alvorlig skade ved kraftig støt, mens den integrerte bakrammen gjør det mulig å montere komplette bagasjealternativer fra Yamaha originaltilbehør.

Ténéré 700s setehøyde forblir på 875 mm (860 mm for versjonen med lav setehøyde) og fortsetter å være tilgjengelig for mange førere takket være den smale midjen. Rallysetet er nytt og kombineres med en ny bensintank og modifisert clutchdeksel for å gi mer plass for føreren til å bevege seg rundt på, slik at man lett kan bytte mellom kjøring på og utenfor veien.

Ergonomisk forblir kjørestillingen som på den høyt elskede førstegenerasjonsmodellen, men komforten forbedres takket være en omforming av den fremre delen av setet. Passasjerkomforten er også forbedret, med overgangen til en hel sal. Dette bidrar til å gi bedre kontakt mellom fører og passasjer.
2025 Ténéré 700-modellen har flere betydelige forbedringer for å øke styrken og øke holdbarheten når den kjøres hardt offroad. Lyddemperbraketten er oppgradert og en patch er lagt til bakstaget. Monteringspunktene til bagasjebrettet (tilbehør) er også forsterket, mens støttebryteren er redesignet og flyttet etter tilbakemeldinger fra kunder.
En annen viktig oppdatering på 2025-modellen av Ténéré 700 er nye, større fothvilere som standard. De nye fothvilerne ble først brukt på Ténéré 700 World Raid, og er 10 mm bredere enn de som var standard på den forrige modellen. Disse hjelper virkelig føreren med å gi styre input gjennom fothvilerne når man kjører på løst underlag.

TÉNÉRÉ 700 RALLY: DEN TØFFESTE LETTVEKTEREN FOR DE SOM TAKLER EKSTREM KJØRING

Mens Ténéré 700 fortsatt er den beste motorsykkelen for eventyrere som vil leve uten begrensninger, tilbyr Ténéré 700 Rally et enda tøffere alternativ for de som utfordrer seg med mer ekstreme kjøreturer.
For å gjenspeile dette får Ténéré 700 Rally enda bedre spesifikasjoner for å utvide kapasiteten ytterligere.
Ténéré 700 Rally er en hyllest til de ikoniske historiske Ténéré-rallysyklene, og viser umiddelbart hvor den står med sin dedikerte heritage-inspirerte dekor og den ikoniske høye framskjermen som er synonymt med rally raid-maskiner. Som en hilsen til de legendariske Dakar-vinnende maskinene fra 1980-tallet, er det blå karosseriet supplert med gullfargede felger og har den ikoniske speedblock- designen som ble brukt på datidens Yamaha-fabrikkracere.
Ténéré 700 Rally gir mer bakkeklaring og bedre terrengkontroll, og får lengre fjæring. Rally er basert på Yamahas hardcore Ténéré 700 Extreme, og får en avansert, fullt justerbar KYB-gaffel. Med forsterkede rør og et spesielt belegg for å redusere statisk friksjon, økes slaglengden med 20 mm over standard, for å gi en forhjulsvandring på 230 mm. En lignende slagøkning på den bakre støtdemperen bidrar til en bakkeklaring på 255 mm, noe som gir Ténéré 700 Rally muligheten til å takle sanddyner og krysse elver når veien tar slutt.

<span style=font size 16px>Ténéré 700 Rally gir ekstra beskyttelse mot trestubber og steinete terreng og har en tøff 4 mm sumpbeskyttelse i aluminium Rallysetet også er unikt for Rally varianten<span>

Setet gir en litt annen ergonomisk pakke enn standardmodellen, med en høyere og mer oppreist kjørestilling for å gjøre det lettere for føreren å bevege seg rundt på sykkelen. Ténéré 700 Rally har en sal som er tykkere enn standardsalen og med en myk finish i doble materialer med en preget Rally- logo. Den gir ekstra komfort når du sitter og har en imponerende setehøyde på 910 mm.

Ténéré 700 Rallys rolle som en ekstremt dyktig terrengsykkel kan også sees på de lette titan- fothvilerne.
Akkurat som gjenstandene man ser på dedikerte konkurransemaskiner, er fothvilerne 228 g lettere enn standard og har større kontaktflate. De er kraftig taggete for å redusere trykket på førerens støvler, øke grepet og gi større kontroll for førere som liker å påvirke styringen gjennom fothvilerne. Ténéré 700 Rally har også et ekstra dashbordtema kalt Raid, et roadbook-inspirert oppsett som fjerner mye av informasjonen som man trenger på veien, og prioriterer informasjon som er mest nyttig ved terrengkjøring.

Ténéré Yamaha Rally Team-førerne Pol Tarrés og Alessandro Botturi bekrefter sykkelens rallyraid- legitimitet, og vil konkurrere i store rallyraid-arrangementer ved å bruke GYTR-utstyrte versjoner av Ténéré 700 Rally.

2025 YAMAHA TÉNÉRÉ 700 – NYE TEKNISKE HØYDEPUNKTER

Screenshot 2024 11 07 at 201315

Nytt karosseri og frontlykt i slående Yamaha Adventure-design Høy kvalitets, fullt justerbar fjæring foran og bak
Ny 6,3-tommers TFT-fargeskjerm med smarttelefontilkobling YCC-T elektronisk gasskontroll med doble kjøremoduser

ABS og TCS som kan slås av via en dedikert knapp
Nyeste versjon 690cc, tosylindret, fireventils, DOHC, væskekjølt, EU5+ CP2-motor Nytt bryterarrangement og nye blinklys
Nytt hel sal i rallystil
Lav variant tilgjengelig med 15 mm lavere setehøyde
Nytt clutchdeksel for å gi føttene mer plass
Større fothvilere
Håndbeskyttere som matcher karosserifarge
Oppdatert bryterarrangement

2025 YAMAHA TÉNÉRÉ 700 RALLY – NYE TEKNISKE HØYDEPUNKTER (I TILLEGG TIL STANDARDVERSJONEN)

<span style=font size 16px>Høyere KYB fjæring foran og bak<span>

Heritage-dekor som hyller klassiske Ténéré-modeller Høy offroad framskjerm
Kraftig glideplate konstruert av 4 mm aluminium Lette fothvilere i titan
Ekstra Raid TFT-tema
Dedikert rallysal

FARGER, TILGJENGELIGHET OG PRIS

Screenshot 2024 11 07 at 201404

Den nye Ténéré 700, sammen med den senkede versjonen og 35 kW-versjonen, vil være tilgjengelig i to fargekombinasjoner: Icon Blue og Frozen Titanium. Leveransene til Yamaha-forhandlerne og prisene varierer avhengig av land. Ta kontakt med din lokale Yamaha-forhandler for mer informasjon.

Den nye Ténéré 700 Rally og dens 35 kW-versjon vil være tilgjengelig i Sky Blue, et heritage-design inspirert av Yamahas legendariske Dakar-sykler fra 1980-tallet. Leveransene til Yamaha-forhandlerne og prisene varierer avhengig av land. Ta kontakt med din lokale Yamaha-forhandler for mer informasjon.

ORIGINALT YAMAHA-TILBEHØR

Yamaha har utviklet en rekke pakker (Sport Pack, Adventure Pack, Explorer Pack) og nytt individuelt originalt tilbehør som gjør det lett for Ténéré 700-eieren å tilpasse motorsykkelen sin.
Kunder kan bestille pakkene og tilbehøret sammen med den nye motorsykkelen, og få det montert av Yamaha-forhandleren. Alle delene i pakkene kan også kjøpes individuelt.

YAMAHA ADVENTURE-KLÆR OG KJØREUTSTYR

Kjøreutstyr i Yamahas nye Adventure-serie er tatt frem for å passe til Adventure-modellene, og inkluderer flersesongs kjørejakker og bukser utviklet i samarbeid med Alpinestars. I tillegg tilbyr Adventure-kleslinjen et utvalg av nye boble- og fleecejakker, T-skjorter og andre spesielle varer for ekte Ténéré-fans.

MYGARAGE-APPEN

Yamahas MyGarage-app er en rask og lettvint måte for kundene å bygge en virtuell Ténéré 700 på ved hjelp av Genuine Accessories, hjemmefra på sin smarttelefonen eller PC. Med den kostnadsfrie appen kan brukerne legge til eller fjerne tilbehør for å skape sin optimale motorsykkel, og sluttresultatet kan sees i 3D fra alle vinkler.

Med MyGarage-appen slipper du å gjette deg frem til hvilket tilbehør du bør montere, og gjør valget enklere for deg som kunde. Tilbehøret du velger kan sendes på e-post til Yamaha-forhandleren din, som kan montere det på din nye Ténéré 700.
For mer informasjon om originalt Yamaha-tilbehør, klær eller MyGarage, gå til www.yamaha-motor.eu

MYRIDE-APP

Yamahas gratis MyRide-app gir Ténéré 700-førere sjansen til å få mer glede og informasjon ut av hver tur. Den er tilgjengelig for både iOS og Android enheter, og sporer og lagrer hver rute du kjører. Brukerne kan opprette sin egen historie med bilder som kan deles på sosiale medier. MyRide gir også mulighet for å se all kjørestatistikk, inkl. total distanse, høyde, topphastighet, gjennomsnittshastighet og nedleggsvinkel, som man så kan sammenligne med andre førere.

For Ténéré 700 er MyRide også appen som muliggjør tilkobling slik at førere kan se varsler om innkommende anrop og meldinger på dashbordet, samt sving-for-sving-navigasjonen.