Nytt og dritkult design – dette blir garantert en vinner
10 år etter lanseringen får en av Norges mest solgte og populære motorsykler et heftig løft med nytt design og nye gir-reknologi.
MT07 har levert fra dag en og har gjennom dette tiåret bare litt bedre og bedre. Høy kvalitet, svært gode kjøreegenskaper, en heftig og pigg cross plane motor som leverer mye kjøreglede og høy fin-factor til en veldig fornuftig penge. Så vist jeg husker kostet en ny MT07 ca 97000 kroner i 2014 og er fortsatt konkurransedyktig på pris.
Y-AMT systemet er en automatisk manuell girkasse som kan kjøres i en fullverdig automatverson, halvautomatisk, eller som en manuel girkasse som gires med pedal-giring på styreholken. Journalisten har akkurat rundet en uke med dette systemet på MT09 modellen og er simpelt hen henrykt. Systemet er rett og slett fantastisk velfungerende og gir føreren en helt ny kjøreopplevelse. Variasjonsmulighetene er mange og varierte og det blir aldri det samme å kjøre sykler med den tradisjonelle clutch og girkassen. Selv ikke kvikkskiftersystemene kan måle seg med dette. Y-AMT systemet byr nemlig på alt fra komfort, god flyt, markant men sømløs giring til heftig elektronisk og lynkjapp giring med pedalene på venstre styreholk
Girpedalene sitter på undersiden av denne kontrollen og det gires med pekefinger og tommelfinger.
- Y-AMT-versjonen er utstyrt med Cruise Control for å gi kundene enda mer teknologi for pengene.
- Nyutformet bi-funksjonell LED-frontlysenhet
- Ny 41 mm opp-ned-forgaffel og bakfjæring
- Elektroniske kjøreassistenter, inkludert traction control og tre kjøremoduser (STREET, SPORT, CUSTOM)
- Brukertilpasset kjøreopplevelse med YRC (Yamaha Ride Control)-innstillinger
- Kompakt, nytt design med ny kjørestilling
- Ny 5″ TFT-fargeskjerm med smarttelefontilkobling og navigasjon
- Nytt rammeverk og svingarm optimaliserer stivheten og forbedrer håndteringen
- Styre- og fothvilerposisjonen er endret for å gi en mer engasjerende kjøreopplevelse
- Nye radialmonterte 4-stemplede forbremskalipere
- Ny 41 mm opp-ned-forgaffel og bakfjæring
- Optimalisert lydopplevelse med akustisk forsterkningsteknologi
- Lettvektsfelger i støpt aluminium med Dunlop Sportmax-dekk
- A&S-clutch for mykere nedgiring
- Nye kontroller og automatisk avstengende blinklys med nødbremsesignalering
- Quickshift opp og ned tilgjengelig som ekstrautstyr på standard MT-07.
2025 modellen blir den første MT-07 som får YCC-T (Yamaha Chip Controlled Throttle) og dermed elektronisk gasspjeld. Med denne tillegget får vi muligheten til å velge mellom tre forskjellige kjøremoduser: Sport, Street og Custom. I Custom-modusen er det mulig å velge mellom tre forskjellige effektinnstillinger, to nivåer av traction control samt muligheten til å deaktivere traction control.
Rammens stivhet er økt med 12-13 % ved hjelp av større diameter og tykkelse på rør og forsterkningsplater, men den beholder samme vekt som MY24 på 14,8 kg.
CP2 motoren leverer 74 hk og 68 Nm og har et festlig mellomregisteret som leverer godt med pulver oppover i turtallsregisteret. Yamaha MT07 er utvilsomt en av de festligste modellene i dette segmentet, sannsynligvis også en av grunnene til at den har toppet salgsstatistikken i mange mange år.
2025 modellen har fått et nytt og flott TFT instrument som i seg selv løfter opplevelsen av kvalitet og brukervennlighet.
Med erfaringene jeg har fått med MT09 de siste ukene er jeg mere enn sikker på at MT07 med disse grepene vil vokse og blir garantert ytterligere populær hos den norske motorsyklisten. Yamaha sinne AMT teknologi er bedre enn konkurrentenes og kommer derfor garantert til å bli populær. Jeg oppfordrer alle til å pushe seg for å gå utenfor komfortsonen som her representeres av den tradisjonelle girkassen og skift-pedalen på venstre fot. Det kommer du garantert ikke til å angre på.
Tekst: Ole-Andreas Isdahl