Årets overraskelse – Nominasjon nr 4: Motor Guzzi Stelvio

Hva skal til for å bli nominert til «årets overraskelse»

 Motorsykler som nomineres til denne prisen skal først fremst overraske juryen ved å levere mer kjøreglede og funksjonalitet enn det man kan forvente innen et segment og prisklasse. Kandidatene skal ligger utenfor «mainstream» kategorien og ikke representere noe alle kjøper og kunne stå på egne ben ved å tilfredsstille juryens strenge krav til:

  • Å overraske og eller  utfordre alt som ligger i «mainstream» kategorien
  • Kvalitet
  • Ergonomi
  • Kjøreegenskaper og produksjon av kjøreglede
  • Kjøreglede pr investert krone
  • Design og sensualitet/sex factor
  • Smile-faktor

Nominasjonen og prisen skal bidra til at markedet ser nye stjerner som kommer i skyggen av mainstream modellene.

Moto Guzzi Stelvio

Segment: Adventure

Tekniske nøkkeltall

Motor                                :             Transversal V twin, vannkjølt

Kubikk                              :             1042 cc

Hk                                       :             115

Framdrift                         :             Kardang

Dempere foran            :             46 mm Sachs, justerbare 170 mm vandring

Demper bak                  :             Mono demper, 170 mm vandring justerbar

Bremser foran              :             Brembo kaliper, 2 c 320 mm 4p

Bremser bak                 :             Brembo kaliper, 280 mm singel skive 2p

ABS                                    :             Cornering

Fordekk                           :             120/70 R19

Bakdekk                          :             179/60 R17

Lengde                            :             2195 mm

Akselavstand               :             1520 mm

Tørrvekt                           :             222 kg

Våtvekt                             :             246 mm

Setehøyde                     :             830 mm

Tankvolum                     :             21 liter

Andre generasjon Stelvio fremstår som en vesentlig modernisering av forgjengeren som har vært og fremdeles er en svært populær motorsykkel I Guzzi miljøet. Modellen som er oppkalt etter Stelvio passet er som Italiener selvfølgelig spektakulær i sitt design, teknologi og ikke minst kjøreegenskaper. Svært mange jublet da det ble klart at det faktisk ville komme en andre generasjon av modellen som konkurrerer i den tyngste delen av adventure segmentet.  Det kule med Moto Guzzi er at de i nettopp denne konkurransen om å vinne markedet, kjører sitt helt egne løp og  tro mot sitt eget DNA bygger de derfor en ekte Moto Guzzi med alt det denne skal ha av karakter og særegenheter. Derfor blir det kult å kjøre Moto Guzzi, de driter litt i hva konkurrentene gjør og kjører sitt eget løp. Stelvio stiller allikevel med ganske heftige effekt tall rundt baut og maskinen som leverer 115 hk og 105 Nm er rimelig heftig. Motor og kardang er selve “center picet” og ser aldeles nydelig ut.

Karosseriet som omgir motorseksjonen er selvfølgelig like smakfullt og lekkert og de ergonomiske parametrene er ditto gode. Stelvio og Mandello modellene er de første hvor Moto Guzzi går lengere med bruk av moderne teknologi og førerstøtte og Stelvio har derfor alt du kan tenke deg, til og med adaptiv cruice control og kvikkskifter teknologi for de som ønsker eller må ha det. Vi minner imidlertid på at Moto Guzzi på mange måter har representert og skal kanskje representere den sanne og den autentiske motorsykkelen som skaper kjøreopplevelser ved å formidle gode kjøreegenskaper og høy mekanisk presisjon. Denne arven skal man helt ikke kødde med uten risiko, for da dreier det seg nemlig om følelser og historie.

Nykommeren overrasker derfor ved å gå lengere enn sine forgjengere hva angår bruk av teknologi. Stelvio er heftig på effekt og har en meget kapabel styregeometri. Modellen er nydelig å kjøre og kan med sine fire kjøremodus lett framstå som  Dr Jekyll and Mr Hyde. Her finner du alt fra høy komfort og forutsigbarhet, til sportslig råskap og rampefakter som ligger helt I toppklassen. Best på asfalt, strålende på grus. Kjøreturen blir uansett en opplevelse og sykkelen vil over tid knytte varige bånd til deg som fører. I følge Guzzisten selger man alldri en Guzzi, man kjøper bare an ny.

Modellen vil bli presentert I Vrådals salen fredag  20  september kl 18:00 sammen med de andre nominerte og vil være tilgjengelig for prøvekjøring både lørdag og søndag.