Hva skal til for å bli nominert til «årets overraskelse»
Motorsykler som nomineres til denne prisen skal først fremst overraske juryen ved å levere mer kjøreglede og funksjonalitet enn det man kan forvente innen et segment og prisklasse. Kandidatene skal ligger utenfor «mainstream» kategorien og ikke representere noe alle kjøper og kunne stå på egne ben ved å tilfredsstille juryens strenge krav til:
- Å overraske og eller utfordre alt som ligger i «mainstream» kategorien
- Kvalitet
- Ergonomi
- Kjøreegenskaper og produksjon av kjøreglede
- Kjøreglede pr investert krone
- Design og sensualitet/sex factor
- Smile-faktor
Nominasjonen og prisen skal bidra til at markedet ser nye stjerner som kommer i skyggen av mainstream modellene.
Honda NX 500
Segment: Adventure
Tekniske nøkkeltall
Motor : Parallell tvinn, firetakt DOHC, 4 ventiler pr sylinder
Kubikk : 471 cc
Hk : 47
Nm : 43
Våtvekt : 198 kg
Setehøyde : 830 mm (NB smalt sete foran)
Rake : 27,5 grader
Akselavstand : 1445 mm
Lengde : 2165 mm
Tank : 17,5 liter
Forhjul : 110/80R 19 M/C
Bakhjul : 160/60R 17 M/C
Dempere foran : 41 mm Showa
Vandring foran : 150 mm
Demper bak : Prolink mono, justerbar
Vandring bak : 135 mm
Bremser foran : Nissin, dobbel disk 296 mm, radialmontert, 2p
Bremser bak : Nissin, singel disk, 240 mm, 1p
Bakkeklaring : 180 mm
Instrument : TFT/nytt
NX 500 ble lansert på EICMA I oktober 2023 og kom på veien her hjemme denne sesongen. Forgjengeren, Honda 500 X var og er en svært populær modell som kjøres av erfarne som nye førere, elsket på grunn av sin håndterlige vekt, gode effekt som A2 modell og de veldig gode kjøreegenskapene med det 19 tommer store forhjulet som gir modellen stabilitet og et stort bruksområde på både vei og grus.
NX 500 har blitt vesentlig bedre på grunn av noen enkle men svært viktige grep fra Honda sin side. Årets modell har fått en ny ECU (elektronisk styringsenhet) som sørger for at motoren får mer pepp og jobber bedre oppover i turtallsregisteret. NX 500 har også fått et nytt design som gir bedre kjøreegenskaper og en helt ny opplevelse av stabilitet i sving. Det har Honda fikset ved å trekke kåpeseksjonen opp og fram for å skape noe av den samme effekten vi finner på Transalp, Africa Twin og Yamaha T7. Denne effekten er stor og merkbar under kjøring og bidrar til at NX 500 får spesielt gode svingegenskaper i kombinasjon med en allerede fortreffelig ergonomi og styregeometri.
Lydbildet er bra, Honda er gjennomgående flinke på lyd og modellens design har virkelig fått et løft. Til tross for at dette er en festlig motorsykkel å kjøre er den en skikkelig gjerrigknark på bensin (ca 0,35 liter pr mil) så modellen er som laget for pendling.
NX 500 har en nokså heftig styregeometri og er uten tvil et ypperlig terapi-instrument i tillegg til en god turkamerat som lett kan dras gjennom hele Norge på langs. Det 19 tommer store forhjulet skaper ro og fred foran og det nye designet sørger for at du har en usedvanlig god kontakt med forhjulet ditt. La deg for all del ikke lure av A2 stempelet i vognkortet, du er kanskje ikke først ute av lyskrysset, men i “straight an level flight” kan du holde tritt med absolutt alt her hjemme. Lavere vekt i kombinasjon med den fine vekten, balansen i sykkelen og den gode styregeometrien sørger for at du kan matche det meste om det er ønskelig. Men, Honda NX 500 er først og fremst en aldeles enestående motorsykkel, som er rimelig å anskaffe og som produserer bøttevis med kjøreglede og tivoli effekter. Om du skal opp eller ned i størrelse, spiller ingen rolle, dette er beint fram dritbra og det er veldig driftssikkert, det er en Honda.
Modellen vil bli presentert I Vrådalsalen fredag 20 september kl 18:00 sammen med de andre nominerte og være tilgjengelig for prøvekjøring både lørdag og søndag.