Hva skal til for å bli nominert til «årets overraskelse»
Motorsykler som nomineres til denne prisen skal først fremst overraske juryen ved å levere mere kjøreglede og funksjonalitet enn det man kan forvente innen et segment og prisklasse. Kandidatene skal ligger utenfor «mainstream» kategorien og ikke representere noe alle kjøper og kunne stå på egne ben ved å tilfredsstille juryens strenge krav til:
- Å overraske og eller utfordre alt som ligger i «mainstream» kategoerien
- Kvalitet
- Ergonomi
- Kjøreegenskaper og produksjon av kjøreglede
- Kjøreglede pr investert krone
- Design og sensualitet/sex factor
- Smile-faktor
Nominasjonen og prisen skal bidra til at markedet ser nye stjerner som kommer i skyggen av mainstream modellene.
BMW F 900 GS
Segment: Adventure
Tekniske nøkkeltall
Motor : tvinn i rekke
Volum : 895 cc
Hk : 105
Nm : 85
Clutch : våtclutch, slipper
Ramme : Rørramme I stål
Svingarm : Aluminium m/hydraulisk justerbar mono demper
Forhjul : 90/90-R21
Bakhjul : 150/70-R17
Bremser foran : doble skiver, 305 mm Brembo 2P
Bremser bak : singel skive, 265 mm Brembo 1P
Våtvekt : 219 kg
Lengde : 2270 mm
Akselavstand : 1590 mm
Demper foran : Showa, 43 mm USD, manuelt justerbar
Demper bak : Hyd justerbar monodemper på svingarm
Dempervandring : 230/215 mm
Setehøyde : 870 mm (815 mm, 835 mm, 890 mm)
Tank : 14,5 liter
BMW stepper opp “gamet” og tar med lanseringen av F 900 GS er kraftig grep om mellomklassen som består av mange og veldig kapable maskiner. F 900 GS utfordrer konkurrentenes i denne klassen der det de er svakest, nemlig på demping og effekt.
F 900 GS har fortsatt manuelle demperinnstillinger, men demperne er til gjengjeld mer langbeinte og bedre enn konkurrentenes standardutgaver. Motoren leverer det alle førere har savnet hos konkurrentene og instrumentpakken holder et høyere nivå.
F 900 GS er høyreist og slank og matcher langt større sykler både på og utenfor vei. Den slanke seterammen og og sete er en veldig fin del av ergonomi pakken som tilbyr et bredt og løftet styre som er helt enestående på grus. Asfalt kapasitetene til F 900 GS er ganske vanvittige og smeller du hele greia i “dynamic” så kan du holde følge men nær sagt hva som helst. F 900 GS er definitivt en milsluker veldig behagelig å kjøre men kan med førerens hjelp gjøres om til en hooligan som utfordrer det aller meste.
Førerne i dette segmentet er ofte ganske tøffe brukere som setter høye krav til funksjonalitet, vekt, effekt, ergonomi, dempere og bremser. Disse førerne vil ofte ha tilgang til det beste og det de trenger når de trenger det. Kravene kan i noen tilfeller være tøffere enn ferdighetene, men førerne i denne gruppen har som regel et ønske om å bli bedre førere og trenger gjerne materiell de kan vokse med. Når verstingene i denne førergruppen styrer på som verst liker de gjerne ikke å bli begrenset av tekniske kapasiteter. Det slipper de her.
Det skjer mye i denne klassen og F 900 GS er utvilsomt helt i front. Sharp, morsom, velbalansert men samtidig veldig komfortabel. Dette er rett og slett en heftig maskin som matcher langt større maskiner, kjøreopplevelsene blir stor og heftige. Utviklingen går nå i retning av at disse modellene blir letere og smidigere, de får mer effekt og enda bedre kjøreegenskaper.
Modellen vil bli presentert I Vrådals salen fredag 20 september kl 18:00 sammen med de andre nominerte og vil være tilgjengelig for prøvekjøring under lørdag og søndag.