Hva skal til for å bli nominert til «årets overraskelse»
Motorsykler som nomineres til denne prisen skal først fremst overraske juryen ved å levere mere kjøreglede og funksjonalitet enn det man kan forvente innen et segment og prisklasse. Kandidatene skal ligger utenfor «mainstream» kategorien og ikke representere noe alle kjøper og kunne stå på egne ben ved å tilfredstille juriens strenge krav til:
- Å overraske og eller utfordre alt som ligger i «mainstream» kategoerien
- Kvalitet
- Ergonomi
- Kjøreegenskaper og produksjon av kjøreglede
- Kjøreglede pr investert krone
- Design og sensualitet/sex factor
- Smile-faktor
Nominasjonen og prisen skal bidra til at markedet ser nye stjerner som kommer i skyggen av mainstream modellene.
Suzuki GSX S1000GX
Segment: Sporttouring
Tekniske nøkkeltall
Årsmodell : 2024
Kubikk : 999 cc
HK : 152
Nm : 106
Våtvekt : 232 kg
Lengde : 2150 mm
Akselavstand : 1470 mm
Setehøyde : 845 mm
Tank : 19 liter
Dempervanding : 150 mm
Hjulstørelser : 17 tommer foran og bak
Bremser : Brembo foran (2 x 310 mm skiver), Nissin bak (I x 240 mm)
Suzuki GSX S1000GX lanseres I år som et frisk pust og en troverdig utfordrer til kjempene i sporttouring segmentet. Jurien har kjørt nykommeren som særlig utfordrer BMW S 1000 XR på pris, kvalitet, effekt og særdeles god styregeometri og festlige svingegenskaper. Motorstyring, gassrespons og grensesnittet til føreren holder et høyt nivå. De elektroniske demperne, justringsmulighetene og en lang dempervandirng bidrar til at maskinen har fått gode justering og variasjonsmuligheter som sikrer sportslige egenskaper og høy komfort. Motoren leverer høy effekt gjennom heleturstallsregisteret og representerer definitivt rosinen i pølsa. Helheten holder et høyt nivå men motor og motorstyring er noe for deg. Det er markante forskjeller på de tilgjengelige mapping valgene (4) og i A-mode reagerer motoren hurtig og presist.
GSX S1000GX er en sykkel alle kan kjøre og alle kan vokse med. Selv erfarne førere vil kunne vokse og utvikle egne ferdigheter. Ergonomi og setehøyde representerer gode kompromisser og har automatiserte justeringsmuligheter. Kraftfordelingen på den firesylindrede motoren er like komfortabel som den er heftig. Svingegenskapene er helt enestående og gir føreren en opplevelse av å beherske alle typer svinger. Dette er en sykkel som leverer kirurgisk presisjon på alle områder og derfor matcher de aller beste I dette segmentet.
Modellen vil bli presentert I Vrådalsalen fredag 20. september kl 18:00 sammen med de andre nominderte og være tilgjengelig for prøvekjøring både lørdag og søndag.