Royal Enfield stormer frem med nye fantastiske modeller – nå ruller de ut Goan 350

Tekst/foto: OA Isdahl

Det er ingen hemmelighet at jeg digger Royal Enfield, jeg liker reisen dette merket har hatt de siste årene og synes det er kult at et av verdens eldste merker reiser seg som fugl Fønix slik man her har gjort. disse sjelfulle og helt spesielle maskinene som så langt har hatt tilhold i A2 klassen. Jeg er rett og slett fascinert av dette innovative og kapable tekniske miljøet som ruller ut modell etter modell og den ene stjernen etter den andre. Til og med til svært konkurransedyktige priser og høy kvalitet.

I dag har jeg vært med Tom Sylling hos Lazy Boyz for å se på den nye mini-bobberen Goan 350 og en hel gjeng med nye sykler til det norske markedet

Nye Boan 350 er bygget på den kjente 350 platformen som også brukes på Meteor 350 og 350 Classic, men har fått noen  heftige ekstra-doser med sjarm. Minibobberen fremstår rett og slett som en stjerne og designet er mere enn kreativt. Ergonomisk er dette også en perle og vi kjenner jo endunkeren som yter 20,2 hk og hele 27 Nm svært godt. Lyktepartiet er hentet fra Classic modellen og det er et godt valg.

Boan skiller seg ut med et høyere styre, en sprek fargepalett og en helt ny seteramme som huser et skålformet og svært komfortabelt sete av høy kvalitet.

Setehøuden er på fine 75 cm og Goan suser dermed rett inn i bobber klassen. Baksetet kan fjernes og da får modellen om mulig et enda kulere stuk. Goan har en våtvekt på 197 kg og tanken rommer ca 13 liter og vi merker oss at Goan også har et 19 tommer stort forhjul som vi vet leverer en herlig stabilitet til den morsomme styregeometrien. Denne kjerra liker å svinge.

Jeg elsker Meteorens hæl-gir som gir en helt egen dimensjon til selve kjøreopplevelsen. Har du kjørt med hæl-gir før så vet du hva dette er, har du ikke prøvd dette så anbefaler jeg på det varmeste å prøve.

Designet er bare helt ekstraordinært uvanlig og vellykket – proporsjonene er en inner-tier

De praktiske og funkjsonelle delene av designet er som alltid fantastiske bra. Det estetiske ligger helt på topp og det er rett og slett imponerende at de klarer å lage en så sensuell bobber. Royal Enfiled har brukt mye tid på detaljene og Goan er stappende full av detaljer du bare må bruke tid på å oppdage.

Fargebruken er mildt sagt utradisjonell og festlig og for de av oss som er litt glad i farger er jo dette bare helt vilt. De hvite rimmene på dekkene er kule og de orange felgene er et statement. Det er rett og slett vanskelig å ikke smile når man ser denne sykkelen.

Detaljene er som sagt mange og du må bruke lang tid for å fa med deg alt. Se bare på denne grafikken på tanken, dette er jo bare til å bli glad av.

Det er nesten ubegripelig at man kan prise samlingen av alle disse detaljene til knappe 65 000 kroner. Jeg minner på om at ramme, svingarm og demperoppsettet til Royal Enfield på generelt grunnlag fungerer godt over snittet til konkurrentene og alle 350 modellene er derfor superfine å kjøre. Måten de har konstruert settrammen på er oppfinnsom og kreativ og representerer løsninger vi aldri tidligere har sett. Dessverre kom det bare to sykler av denne modellen hit nå og begge er dessverre solgt, men vi antar at det kommer flere etter hvert.

Lykt og instrument er hentet fra classic 350 og 650 og det er helt strålende. Denne komponenten gir et vesentlig bidrag til kjøreopplevelsen som tar oss tilbake til det klassiske og autentiske, rett og slett helt strålende. Jeg kan ikke få sagt hvor mye jeg gleder meg til å kjøre denne, om jeg så må kjøpe en. De fleste av disse blir nok rett og slett bare solgt før de kommer til butikken så det er slettes ikke sikkert at forhandleren i det heletatt trenger å ha en demo modell, dette kommer nok til å selge seg selv.

Lazy Boyz har fått påfyll av alle de nye RE modellene

Lazy Boyz har endelig nå fått flere av de populære modellene Bear 650 og 650 Classic som man har vært utsolgt for. Både Bear og Classic 650 er strålende modeller som byr på både sjarm, kvalitet og virkelig gode kjøreegenskaper. For de som liker klassiske motorsykler er dette sånn bortimot nirvana. Effekt distribusjon, lyd, mekanisk perfeksjon, ergonomi, komfort og kjøreegenskaper ligger helt i toppsjiktet og utfordrer Triumph på veldig mange områder. La deg for all del ikke lure av at dette er A2 modeller, det betyr lite i denne sammenheng. Bear er en spesiell scrambler som du kan bruke nær sagt over alt, Classic 650 er en herlig og klassisk cruiser som bare er helt fantastisk å kjøre.

Vi vet at det kommer flere nyheter fra Royal Enfield denne høsten så det er bare å glede seg. Vi du ha en av disse modellene må du finne et par raske sko for å komme deg kjapt opp til butikken. Mye tyder nemlig på at disse syklene blir der særlig lenge.

 

STAY WILD – STAY CLASSIC SIER ROYAL ENFIELD