Less is more – endelig får vi kjøre Honda sin nye yndling – GB 350 S

Foto/tekst: OA Isdahl

Honda CB 350 S ble lansert på EICMA i november 2024, men det kom dessverre veldig få av den nye modellen til Norge denne våren og de som kom ble solgt umiddelbart. Jeg har derfor ikke hatt mulighet til å prøvekjøre denne spennende nyheten før nå men gleder jeg gleder meg virkelig til dette. Honda GB 350 S er en superviktig konkurrent i dette retro-klassiske segmentet som som har flere spennende konkurrenter fra blant annet Royal Enfield (HNTR 350 og Meteor 350), Triumph med Speed 400, BSA har akkurat lansert sin helt nye Bantam 350, CF Moto og Voge. Alle ganske forskjellige og varierende motorisert innenfor klassens effekt begrensinger på Max 35 kw.

Men så er det en gang slik da at suksess i denne denne klassen ikke nødvendigvis bare er ensbetydende med at man må hente ut maksimal effekt for å lykkes i A2 klassen, bildet er mere komplisert enn som så og det skak vi komme tilbake til i testen.

Ingen må derfor undervurdere de 21 hestekreftene og de 27 Newton meterne til  GB 350 S som hverken bør eller skal dømmes på bakgrunn av disse to tallene alene.. Noen ganger er det til og med slik ordtaket sier, nemlig at «less is more». Honda har lang erfaring med produksjon av sykler i denne klassen og vet derfor mye om hva som kreves for å lykkes. Og det skal vi finne ut av nå.

GB 350 S har utvilsomt et stort bruksområde og vi skal prøve alt. Sykkelen skal kjøres i by og land, på fast og løst underlag og i bakkar og berg. Så langt har jeg fått et veldig positivt inntrykk av nykommeren som jeg tror kommer til å bli en av vinnerne i denne klassen. Komfort, ergonomi, mekanisk presisjon og kjøreegenskaper oppleves som gode og det 19 tommer store forhjulet skaper i kombinasjon med gode demperkpasiteter,  akselavstand og styrevinkelen festlige svingegenskaper.

Sykkelen jeg fikk fra importøren Kellox har en liten elegant lyktekåpe som har en forbausende stor effekt. Kul er den også,

Maskineringen er fin og finish på setestopp er  er vakker og kul og gir føreren en opplevelse av kvalitet og luksus og det analoge instrumentet med el lite digitalt felt besørger at jeg som fører har det jeg trenger og kjøreinformasjon. Bredt styre (I like) og kult lydbilde, Honda er flinke på lyd om dagen.

Modellen er har festepunkter til sidevesker og egen midtstøtte som gjør kjedevedlieholdet vesentlig enklere.
Den har til og med en midtstøtte som forenkler kjedevedligekoldet vesentlig, verdigslige men dog´viktige detaljer.

Så dette blir veldig morsomt, jeg får varierende vær i testperioden men vi skal kjøre og jeg er helt sikker på at Metzeler Tourance dekkene kommer til å holde oss godt limt timt til underlaget. Så skal vi komme tilbake med en dom om ikke så alt for lenge. Dette blir morsomt.