Tekst/foto: OA Isdahl
AMD mistet i april agenturet på Triumph etter 30 år som forhandler. Geir Arnestad og AMD har bedt om å få opprettholde statusen som servicepunkt for kundene sine, men i dag har den skandinaviske importøren i Sverige blankt avslått dette. Fra i morgen er det ubønnhørlig slutt og AMD vil fra da av ikke kunne betjene gamle og nye kunder, det skjønner kundene vi har snakket med absolutt ingen ting av og de er ganske frustrerte. Geir Arnestad beklager dette ovenfor alle sin kunder.
AMD har vært forhandler i ca 30 år og besitter ca 150 år med kompetanse på merket. For tre år siden var AMD den største forhandleren av merket i Norden og selger fortsatt veldig mye Triumph. Det betyr tydeligvis lite for den svenske importøren som fra og med i morgen setter kroken på døren for Triumph og AMD. Vi har snakket med flere Triumphkunder som skjønner lite eller ingen ting av dette. Kundene vi har snakket med sier at de allikevel kommer til å bruke AMD eller selge å kjøpe et annet merke.
Geir Arnestad beklager dette veldig ovenfor sine kunder og må nå avvikle denne delen av porteføljen så fort det lar seg gjøre. Triumph er lite samarbeidsvillig og synes derav å være mindre opptatt av hva den kundegruppen til AMD måtte mene om dette. Så får vi se hvordan det går på lengere sikt.
Den norske forhandlerstukturen har vært i endring det siste året og Speed Motorcenter i Sandefjord fikk en tilsvarende kall-dusj av BMW tidligere i år, de fikk heller ikke være service punkt med mindre de godtok vilkårene som ble satt. Dette registrerer selvfølgelig den norske motorsyklisten som er ganske lojal til egen forhandler og vi har i tilsvarende saker tidligere sett at mange av kundene da rett og slett bytter merke for å bli hos forhandleren de har tillit til.
Så får vi se hvilke erfaringer Triumph gjør i denne saken, det tar tid å byge tillit og lojalitet men bare sekunder eller en gal beslutning å rive det samme ned.
Kompetanse, forutsigbarhet og tillit er viktig
Motorsyklen er som barna våre, de er viktig for oss, vi velger kun det beste og de beste miljøene for å ta godt vare på det vi har kjært, og vi har som eiere behov for å ha tillit til de som reparerer eller vedlikeholder syklene våre. Brytes denne tilliten så blir den vanskelig å etablere den på nytt.
Uansett hva den nordiske importøren nå gjør, så må den norske motorsyklisten kunne oppleve at man blir tatt på alvor, at det tas gode og riktige valg som dekker våre behov og bygger opp under nettopp tillit, troverdighet og en grad av forutsigbarhet.
Så langt forstår Triumph eierne vi har snakket med lite av denne beslutningen.
Geir Arnestad og AMD vil komme tilbake til eventuelle planer for en avvikling av merket med tilhørende utstyr og reservedeler forteller han oss i dag.