Tekst/foto: OAI
Motorcenteret på Rud har startet salg av QJ Motor
Erik Grondahl og teamet på Motorcenteret har inngått en forhandleravtale med importøren Erlig Sande AS om salg av QJ Motor i Bærum. QJ Motor som er et Kinesisk merke har produsert motorsykler i ca 30 år og er ingen ukjent aktør internasjonalt. QJ Motor har en av verdens største porteføljer med totalt ca 90 serieproduserte modeller. Lille Norge er en bitte liten aktør i det internasjonale markedet så vi des ofte ikke ferten av fabrikantene som er store på verdensbasis. QJ Motor bruker bare kjente komponenter, som Showa, Brembo og Marzocchi og leverer så absolutt på kvalitet. De store kundegruppene i Asia har mye og lang driftserfaring med merke så man behøver ikke å innbille seg at dette er noe som helt dårligere enn de kjente merkene vi tradisjonelt sett ser her hjemme.
Erik og Motorcenteret har att inn sykler i alle klasser (A1, A2 og A) og her finner vi blant annet den eneste lette mptorsykkelen som er tosylindret.
SRV-12 er en liten cruiser med høy komfort og i dette segmentet får du faktisk en lett motorsykkel fra, hold deg fast, 37 000 kroner og oppover. Det kommer garantert til å lage furore i markedet.
SRK 125 er nakenalternativet og utstyrslisten på alle modellene til QJ Moteor er usedvanlig lang og innholdsrik. Touringmodellene som leveres som 600, 700 og 900 kubillere kommer blant annet med varmeholker, fult veskesett, 7 tommer stort TFT instrument for å nevne noe. Ingen andre leverer så mye til så lave priser. Adventure modellen SRT 700 SX koster faktisk ikke mere enn 129 000 kroner og SRT 600 SX får du med samme oppsett for skarve 94 000 kroner.
Kommer til å skape stor og fornyet interesse.
Dette og andre kinesiske merker kommer garantert til å utfordre etablissementet i det norske markedet og vi tror nok at mange som ikke har funnet rom for å gjøre ånskåffeler i 2-300 000 kroners segmentet nå kommer til å gjenoppta interessen eller kanskje realisere drømmen om en motorsykkel. Pr i dag er det da Motorcenteret på Rud og Cross Centeret Snellingen som selger dette merket og vi gleder oss til å prøvekjøre disse i løpet av sommeren.
Akkurat nå er Erik og teamet i full gang med å montere de nye syklene som vil være klare for prøvekjøring om ikke veldig mange dagene (merk syklene på bildet har ikke fått montert vindskjermer ennå).
Fakta om QJ Motor:
- Modell portefølje på ca 90 modeller
- Selges i 150 land
- I 2024 produserte de 25 millioner tohjulinger
- Mere enn 2500 forhandlere verden over
- Tilbyr alt fra 50 til 1200 cc
- Bredt utvalg av elektriske motorsykler
- QJ Motor tilhører Geely-konsernet som omfatter Volvo, Polestar, Lotus, Smart, Benelli m.fl.
- Selges med 5 års garanti i Norge
Så tallenes tale er klar, disse er ikke å forbinde med nybegynnere, det besitter mye kompetanse, har en anselig mengde med driftserfaring og har i tillegg til dette utvilsomt designers som vet hva de driver med. Kinesisk er utvilsomt en del av fremtiden, akkurat som Japanerne var det på syttitallet og kanskje er det slik at forhandlerne som blir toneangivende i fremtiden har et eller flere kinesiske merker. Så skal vi la politikk være politikk, det driver i hvert fall ikke denne redaksjonen med, vi snakker til motorsyklister, ferdig med det.
Op ikke veldig lenge skal vi komme med våre første testresultater og gleder oss veldig til det.
I mellomtiden ønsker vi både Motorcenter lykke til med nye og spennende muligheter som garantert kommer til å endre terrenget i ferdes i.
Dersom du vil sette deg grundigere inn i QJ porteføljene kan vi anbefale https://www.erling-sande.no/merker/qj-motor-mc