Royal Enfield begeistrer flere og flere med en stor portefølje

Tekst: OA Isdahl
Foto: RoyalEnfield.com

De er erfarne, de er inovative, de har gjennomføringsevne og evne til å begeistre med produkter som treffer og…… kvalitet og kjøreegenskaper holder et høyt nivå og står ikke tilbake for noe dersom du stiller inn siktet ditt riktig. Pris, konkurrerer med alt og alle. Og husk, motorsykkelen din må ikke være stor og kostbar for at du skal oppleve stor kjøreglede. Kjøreglede kan faktisk være omvendt proporsjonal med størrelse og pris.

Royal Enfield opererer I A2 klassen og kjennetegnes av et miljø som er kreativt og på alle måter inspirerende for førere som digger klassiske motorsykler. I Adventure segmentet hylles de for den nye Himalian 450 modellen som er testet av mange under særdeles krevende omstendigheter og modellen mottar rosende omtaler.Royal Enfiled teamet er ungt og markedsorientert, rett og slett dritgode på kommunikasjon og mestrer alle kjente kommunikasjonskanaler og flater bedre enn noen annen fabrikant. De når med andre ord målgruppen sin med stor presisjon.

Modellporteføljen omfatter klassiske modeller, scramblere og lettere adventure modeller som uten unntak er gode og morsomme å kjøre. Alle modeller er nøkterne på effekt men er veldig gode på moment og kraft. De er ikke lynraske, men de er sterke, morsomme, har ofte svært gode kjøreegenskaper og er gjennomgående komfortable i tillegg til at de er dritkule. Syklene er rene image-bomber så ønsker du å kjøre i ring rundt «main-stream» folka så er dette greia. Dersom fu ikke trenger en merkevare for å holde imaget ditt stående så drit i det, velg heller et annet spor og kjør Royal Enfiled. Et av verdens lengstproduserende merker som har holdt på siden 1901. Designerne hos Royal Enfiled burde vært prisbelønnet med en gjennomgående kul portefølje, men siden motorsykkel designer og bransjen som sådan ikke får slike priser kommer nok det ikke til å skje. Vi får overlate det til oss journalister å gi stilkarakterer så jeg gir ihvertfall 20 i stil. Prismessig er det uten unntak veldig konkurransedyktige og matcher alle konkurenter. Og, hva angår kvalitet skal du heller ikke inbille deg at dette er noe dårligere enn noe annet.

På nettsiden https://www.royalenfield.com/uk/en/home/ finner du en presentasjon av hele
Royal Enfield verdenen som omfatter kule presentasjoner av porteføljen, matchende kjøreutstyr, bekledning, tur og reisekonsepter og ellers  alt du måtte behage for å bli en del av den kule Royal Enfiled kulturen.

Jeg digger personlig merke som er litt annerledes, leverer mye image og kjøreglede.
Royal Enfiled dekker to hovedgrupper av førere, nemlig nye førere som skal inn til innstegsmodellene i A2 klassen, eller de mer erfarne førerne som kanskje ønsker å gå fra tyngere materiell og dyrere materiell til lettere modeller som er lettere å håndtere på tur eller i hverdagen. Royal Enfield er nok utvilsomt blant de merkene som leverer mest verdi og kjøreglede pr investert krone (gitt at du finner egne favoritt modeller i ønsket segment).

I tillegg er de altså kule, leverer mye lyd og bøttevis med image som treffer alle aldersgrupper. Totalt har merket 15 modeller i porteføljen så her burde de aller fleste finne noe de liker. Opplevd kvalitet og kjøreegenskaper er gjennomgående svært gode og står ikke tilbake for noen som helst dersom du sammenligner med merket i samme segment og modelltype. For egen del er definerer jeg kvalitet som :

 

kjøreegenskaper + driftsikkerhet + kjøreopplevelse
____________________________________________          =.      Kvalitet

                        Anskaffelseskostnad

 

Royal Enfield har gjennom sin første femårsperiode i Norge levert veldig bra og har et godt omdømme og ikke minst annenhåndsverdi. Utfordringen for bruktmarkedet er at det nesten ikke finnes brukte Royal Enfield sykler til salgs på Finn.no.

For å finne lykken må du ofte justere siktet litt

Er du en pulver-junki som ønsker effekt og fart må nok siktet ditt justeres litt. A2 klassen og Royal Enfiled dreier seg nemlig om noe annet, nemlig gode kjøreegenskaper på autentiske motorsykler, opplevelser, komfort og motorsykler som takler et stort bruksområde og som virkelig leverer på gleden ved å forflytte seg og oppleve Norge eller i verdenen forøvrig på to hjul. Helt uten stress men med massevis av feel-good, sjarm og image.

Med mindre du er ytelsesbasert spesialist eller pulver-junki, har sterke touring-preferanser som krever stor lastekapasitet for passasjer og bagasje og skal ligge å file på motorvei i høye hastigheter, så må ikke en motorsykkel veie 300 kg og koste 300 000 eller mer. Absolutt ikke. For egen del foretrekker jeg lettere og sterke modeller, med god komfort og demping som jeg kan kjøre over alt med. Jeg finner for egen del absolutt ingen glede i å kjøre på store veisystemer i høye hastigheter, jeg vil rett og slett ha det motsatt og trives best med å kjøre på små svingete veier, gjerne på fast og løst underlag og på steder hvor jeg kan oppleve mye.

For meg er det IKKE et poeng å rekke over mest mulig på kortest mulig til, snarere tvert imot. Kan jeg ta med teleskopstang, matpakken og en termos så blir gleden og opplevelsen desto større.

Nye scrambler modeller

Royal Enfield har I løpet av året levert to nye som scrambleyr modeller, nemlig Guerrilla 450 og Bear 650 som kommer til hit til Norge på vårparten. Jeg har ikke kjørt sistnevnte men går mer enn god for Guerrilla 450 som overprestere i sitt segment og klasse, igjen til en mere enn konkurransedyktig pris.

Bear 650 kommer med en egen historie og er minst like spennende. Begge gode allround sykler som kommer til å utfordre konkurrentene i denne klassen. Du må bare vite at de finnes, og du må våge å velge noe annet enn main-stream. Du kommer garantert ikke til å bli skuffet.

Note to self:

Royal Enfield modellene er testet gjennomgående og hardt og fabrikanten har tatt kvantesprang forover hva angår vekt, effekt, kjøreegenskaper og kvalitet og for eksempel maskinering. De bruker kjente komponenter som ByBre og Showa og balanseringen av syklene er også veldig god. Modell porteføljen er stor og interessant så dette bør du vurdere dersom du planlegger en ny transaksjon. Lazy Boyz på Alnabru er importør og forhandler og har knyttet til seg mange samarbeidspartnere for ettermarkedstjenester i hele landet.

Og for guds skyld, ikke gå i image-fella og tenk at dette ikke er heftig nok for deg, det er såååååå feil. Og husk, en god fører kjører lett og effektivt uavhengig av hva han eller hun kjører på.

Oppside = høy, risiko = lav.