Hva kan vi forvente av nye BMW F 450 GS

Tekst: Ole-Andreas Isdahl
Foto ADV Pulse/Bike EXIF/Enduro 21

 

Brobyggeren mellom GS 310 og F 800/900 GS

Presetasjonen av modellen som foreløpig kalles BMW concept F 450 GS er kaskje noe av det mest spennende som har skjedd på veldig lenge i motorsykkel-universet. Dette er helt i tråd med trenden som peker på økt interesse og vekst for lettere adventure sykler med et stort anvendelsesområde og opplevelsesmuligheter. De store tourerne lever veldig godt videre, men single-piloting  i litt villere kjøreterreng er av stor interesse om dagen. Faktisk så stor at mange i TET miljøet er bekymret for at interessen for grus kjøring skal bli for stor og etter hvert føre til at områder stenges for slik kjøring på grunn av for store belastninger i spesielle områder. Men, uavhengig av slike bekymringer kan vi fastslå at BMW har kommet svært mange førere i møte med en motorsykkel som virkelig treffer midt i hjerte.

Interessen for lette mellomklasse sykler i dette segmentet er utvilsomt stor og voksende og concept modellen av F 450 GS har alt vi kan ønske oss. Den er slank, langbent, har et slankt karosseri og en slank seteramme med et bredt styre og en spennende tosylindret motor som vi antar er helt peise ny. Her kan du sitte og stå godt og virkelig kose deg. Fun-faktoren vil nok bli avhengighetsskapende og tilstrekkelig høy kan vi anta.

Dette er faktisk så spennende at mange som opererer i denne klassen og dette segmentet trolig vil bli fristet til å vente med å bestille ny sykkel til denne blir tilgjengeliggjort i markedet. Foreløpig er det sparsomt med informasjon om tekniske kapasiteter men vi har noe og kan lese mye av bildene og det faktum at  modellen plasseres i A2 klassen.

Vi oppfatter at dette blir en tosylindret modell på ca 47/48 hk og antageligvis rundt 40 – 45 Nm. «Power to weight ratio» er bra med ca 0,28 hk/kg hvilket ikke er verst. Et lite spenningsmoment har vi dog´i dette caser og det er hvorvidt en ny motor vil klare å svare til sykkelens spreke design og øvrige tekniske data. Både design, vekt, ergonomi og demperdata tilsier at denne sykkelen vil trenge en motor som leverer godt. Den må for all del ikke skuffe. BMW vet gjennomgående alltid hva de driver med  men i nyere tid har vi sett at vellykkede en-dunkere faktisk kan levere bedre enn to-sylindrede motorer som mangler pepp og av og til kan bli vel forutsigbare. Denne sykkelen trenger en motor som leverer, det har Royal Enfield beviset at de kan levere og det må BMW nå også klare. Det er ingen grunn til å tro at BMW ikke klarer det, men det kan skje. Vi krysser fingrene.

Hallelujah for at BMW gjenbruker sin nye lysteknologi fra 1300 GS, bare det er helt fantastisk og vi kan bare glede oss til å dundre rundt på mørke grusveier med dette utstyret som rett og slett er dritbra. Vi ma nok regne med at bare denne komponenten alene vil påvirke prisen på sykkelen, kvalitet kommer dessverre ofte med en kostnad, slik er det bare. Men akkurat i dette tilfelle så må vi kunne mene at denne lysteknologien så absolutt er verdt noen ekstra lapper. Den er helt enestående. Det vil være naturlig å anta at modellen gir oss tilgang til et sundt utvalg av førerstøtte og tech, som en fiffig instrument teknologi, gear assist, Traction og valgmuligheter til bremsesystemene og kanskje til og med navigasjon (nå løper tusenlappene litt avgårde her, men vi får heller innse at slike valgmuligheter kommer til å koste litt).

Modellen kommer tilsynelatende med et 19 tommer stort forhjul og forventes å veie rundt 175 kg våt. Ryktene sier at modellen kommer i flere versjoner, hvorav en er langbent og har god bakkeklaring med en setehøyden på ca 88,5 cm. Den andre utgaven vil trolig bli litt lavere og litt mere allround – orientert. Men vi presiserer at dette bare er rykter så langt.

F 450 GS blir nok selve bindeleddet mellom dagens G 310 GS  og F 900 GS. Modellen har pr design veldig mye til felles med
F 900 GS og det er bare bra. Modellen kan dersom motoren blir tilstrekkelig pigg, faktisk bli en utfordrer til Yamaha sin
Tenere 700 som har en P/W ratio på 0,34, altså i tall ikke veldig mye mere enn F 450 GS. Så blir motoren en suksess, så kan denne virkelig bli en utfordrer på veldig mange områder. Trenden peker i retning av at vi gjerne kjører lettere sykler med større bruksområder, selvfølgelig er dette helt avhengig av hva vi bruker motorsykkelen til.

Concept is concept

Så vet vi av erfaring at «concept is concept» og derav at den serieproduserte utgaven kan ble vesentlig endret på flere punkter. Prisen for å serieprodusere det fabrikantene egentlig ønsker å produsere kan nemlig ofte vise seg å bli alt for høy og da må det inngås kompromisser for å gjøre sykkelen salgbar og konkurransedyktig i markedet. Et element av virkelighet desverre.

Så blir det selvfølgelig svært spennende å se hva moroa vil koste, men at dette kommer til å koste litt mere enn det vi er kjent med av alternativer i dag er nok ganske sikkert. Men det er faktisk helt greit det, A2 syklene er gjennomgående greit priset i dag og vi vil vel heller ha tilgang til et sprekt og fyrrig alternativ, enn en slappfisk som ikke leverer til forventning. Vi antar at vi faktisk er villige til å betale litt for det.

Kudos til BMW så langt, her er veldig mye gjort, men vær så snill og ikke skuff oss på motorleveransen, vi forventer at denne motoren skal kunne levere og overraske. Denne maskinen trenger by design en brukbar fun-factor, og da må vi se litt pepp.