Tekst: Kenneth Nordahl-Pedersen Foto: KTM/KNP
Vi har ved et par anledninger omtalt de økonomiske utfordringene KTM-konsernet sliter med, men like fullt har de presentert en rekke spennende modeller i høst. De har med andre ord slett ikke kastet inn håndkledet ennå. Den foreløpig siste modellanseringen kom kort tid før jul, nemlig R-versjonen av 1390 SuperAdventure. Mottoet for modellen er MORE IS MORE!
Lanseringen var ventet, og modellen var vist på EICMA-messen, men informasjonen var sparsom. Nå er informasjonen tilgjengelig, så la oss se nærmere på hva denne oppdaterte modellen har å by på. Selv har jeg forrige utgave stående i garasjen, en 1290 SAR, og jeg har følgelig vært nysgjerrig på om det er grunn til å vurdere et bytte.
Tidligere på høsten lanserte KTM den nye 1390 SuperAdventure S, og hi-tech utgaven med tilleggsnavnet EVO. Sistnevnte kan leveres med en automatgirløsning og adaptiv cruisekontroll blant mye annen teknologi som hører til en adventuresykkel i premiumsegmentet. I denne klassen er konkurransen hard, og det er gjerne nettopp disse syklene som får den nyeste teknologien først.
R-utgaven er utseendemessig (bortsett fra farger) lik som S’en, med noen viktige forskjeller. SAR er bygget med en mer offroad-orientert kundegruppe, og noen deler og løsninger gjenspeiler dette.
I motsetning til KTM 1390 SUPER ADVENTURE S og S EVO, som har elektronisk fjæring, er KTM 1390 SUPER ADVENTURE R utstyrt med et mer tradisjonelt fjæringsoppsett som er bedre egnet for tøff offroad-bruk, med en 48 mm WP XPLOR gaffel og WPs XPLOR Progressive Damping System (PDS) støtdemper bak. Den er også utstyrt med offroad-hjul, altså 21 tommers hjul foran og 18 tommers hjul bak.
Motoren er imidlertid den samme på modellversjonene, og det er ikke småtteri KTM byr på. Vi vet jo fra før at den nå «gamle» 1290-motoren (1301 cc) er et kraftverk av en maskin, og modellens sterkeste kort. Den nye motoren har fått økt slagvolumet fra 1300 til 1350 cc, og leverer imponerende 173 hk ved 9 500 rpm og 145 Nm ved 8 000 rpm. Den helt nye CAMSHIFT-teknologien gir forbedrede kjøreegenskaper i det lave turtallsområdet og sørger for en en mykere respons når du navigerer gjennom tekniske partier, eller også ved daglig pendling gjennom trange bygater.
Den innovative CAMSHIFT-teknologien gir variabel ventil-timing med to individuelle kamprofiler. Ved høyere turtall beveger innsugskammene seg sidelengs og åpner ventilene lenger og høyere for å slippe gjennom mer bensin, noe som drastisk øker ytelsen. Ved lavere turtall har innsugskammene redusert ventil-timing og løft.
2025-utgaven av KTM 1390 SUPER ADVENTURE S/R har fått et helt nytt karosseridesign, ny LED-belysning, en kortere og mer offroad-fokusert vindskjerm, samt flere lagringsrom. Rammen er stivere, noe som skal forbedre håndtering og stabilitet. Motorvernbøylen oppgis også å være stivere og gi bedre beskyttelse. Denne er standard på R-modellen.
KTM 1390 SUPER ADVENTURE R får også KTM sin nye premium elektronikkpakke, med en helt ny 8″ vertikalt montert digitalt dashbord. Enheten har berøringsskjerm med induktiv teknologi som gir enkel betjening – selv når du har på deg hansker. Det oppsiktsvekkende her er at KTM altså har valgt å montere den digitale informasjonsenheten vertikalt – altså på høykant. Dette er jeg spent på. Tradisjonelt har mange valgt å montere en GPS-enhet over dashbordet, og med en vertikal skjerm blir det mindre plass til dette. Tanken fra KTM er at man skal ha færre ting å forholde seg til, og derfor har de integrert navigasjon og offline kart i den nye enheten. Jeg har ikke klart å finne ut hvilken kartleverandør de bruker, eller noe annet om navigasjonens funksjonalitet. Dersom dette viser deg å være på nivå med GPS-enhetene fra for eksempel Garmin eller TomTom, er det ganske smart og tilfredsstillende. Hvis det derimot viser seg å ikke ha den funksjonaliteten man vil ha, er jeg redd den vertikale plasseringen vil kunne irritere. På 890 Adventure har de montert en horisontal enhet med tilsvarende funksjonalitet.
Jeg har aldri likt fronten på 1290 SuperAdventure, og synes den nye fronten er vesentlig finere, men det er en smakssak. Ut over det kjenner man igjen designet, og det er ikke en omfattende endring på utseendet. Den største oppdateringen ligger utvilsom i motoren. 173 hk og 145 Nm i en Adventure-sykkel er seriøst, og særlig i kombinasjon med 18/21-tommers hjul. Når det kommer til motorkraft er KTM SuperAdventure fortsatt kongen i segmentet. Med offroad-kapabel fjæring og 18/21-tommers hjul, har den rett og slett ingen utfordrere i den største klassen.
Jeg gleder meg til å få prøvd den!