Tekst Ole-Andreas Isdahl
Foto: Triumphmotorcycles.com
Et godt nytt motrorsykkelår og en fin start på 2025
Vi starter året med å formidle Triumph sin nylige anonserte Bonneville Bobber TFC (Triumph Factory Custom), et skikkelig nydelig «piece of work» eller et stykke kunst i motorsykkelverden. En modell som Triumph selv sier er noe mere enn bare en motorsykkel og det er jeg helt enig i. Jeg kjøpte selv en av førsteutgavene som kom i 2017 og har siden hatt et varig kjærlighetsforhold til denne modellen. Dette er av mange årsaker skikkelig kule greier.
Dette er en av de nydeligste motorsyklene jeg har kjørt noen gang, ergonomisk er det en perle og designet er bare dritkult. Beint fram en sexy «head twister» som i tillegg til at den ser bra ut har en av de deiligste motorene jeg kjenner til. Den tosylindrede motoren som leverer 80 hk og hele 106 Nm har en rå maskulin kraft og en fløyelsmyk gange som jeg personlig fortsetter å drømme om. Blir helt mo i knærne faktisk. Girkassen er helt fantastisk og kjørekomforten er hinsides det meste. Et lite ankepunkt fra min side er at min egen affinitet og kjærlighet til svinger bidrar til at peggene skraper dersom jeg blir for ivrig. Det gjør ingen ting, men jeg skvetter til hver eneste gang. Men bortsett fra det er dette en modell som hører hjemme i motorsykkelhimmelens avdeling for gudegaver.
Jeg har i tillegg til dette fått et usunt forhold til motorlydenlyden som best kan beskrives som en tenor med en voldsom resonanskasse, dyp, myk, sensuell og sexy. Og da snakker jeg om originalversjonen, TFC modellen kommer med en spesiallaget Akrapovic potte som garantert ikke er noe dårligere.
Modellen kommer i et lite, eksklusivt opplag noe som i seg selv er tiltrekkende. Hvor mange av disse som kommer til Norge vites ikke, men har du planer om å skaffe deg en slik bør du nok kontakte forhandleren din snarest.
TFC utgaven som definitivt representerer noe eksklusivt har en lang rekke detaljer som gjør dette til noe mere enn bare en motorsykkel. Modellen som har en to-tonet spesiallakk er merket med spesial dekor som forteller at dette er noe utenom det vanlige.
Den første modellen som kom i 2017 hadde et 19 tommer stort forhjul med en slankt 90-19 dekk, men modellen kom senere med et mye bredere «fat sized» forhjul som jeg personlig ikke likte så godt. Denne dimensjonen kom sammen med to bremseskiver og en ekstra klipper som i sum la til ytterligere 9 kg foran. Jeg synes denne ekstra vekten var litt uheldig og bidro til at Bobber Black fikk en annen masse balanse og styregeometri som jeg personlig ikke likte så godt. På TFC modellen har Triumph valgt å gå tilbake til 90-19 dekket foran og det er helt i tråd med de preferansene jeg har til akkurat denne modellen. I tillegg får du må Brembo Stylema kalipere som i seg selv bare er herlige å bremse med.
Modellen kommer med tre mapping valg (rain, road og sport) og det er også ganske kult. Denne maskinen skyver godt og kan i tillegg til å være svært behagelig å kjøre også være temmelig frekk i sport modus. Da kan nok Bobbern henge med på det meste gitt at du tåler å skrape pegger i asfalten. Demperen bak har også ganske kort vandring, så man må ikke glemme at dette ikke akkurat er noen Adventure modell som spiser dårlig underlag, det gjør den altså ikke. Men bortsett fra det så er det bare å si fy farao for en drøm ev en motorsykkel.
For egen del kommer jeg nå til å miste noen netter med nattesøvn på grunn av dette, og risikoen for at jeg går på en kjempesmell er kjempestor. Dette er forførersk og på ingen måte bra for folk som mangler impulskontroll eller ryggrad.
Jeg er for egen del bokstavelig talt ute å kjører her.