Ja det er faktisk mulig det, for skarve 27 000 kroner noen ekstra lapper og en duganes industridesigner kan du faktisk transformere en sliten og litt forsoffen Honda Transalp fra 2005 til en perle som nesten ser bedre ut enn en splitter ny 2024 modell. Even Wøllo liker å ha et vinterprosjekt og kjøper fra tid til annen et Honda prosjekt som han løfter tilbake til fordums storhet.
Even er en dyktig hobby mekaniker og prisbelønnet designer som ikke tenker helt som alle oss andre, profesjonen som designer har lært ham å se helt annerledes på både utfordringer, mulighetsrom og potensialet i gamle slitne motorsykler. Det gir resultater som mange legger merke til. Du må finne en sykkel du liker og har lyst til å jobbe med, restaureringsprosjekter bør ikke bevege seg for langt fra modellens opprinnelige DNA, da blir det ofte vulgært tilføyer Even som har en forkjærlighet for Transalp.
De tre gylne hovedreglene
Evens filosofi sier at små ting skaper store og viktige endringer og i prosjektene sine følger har alltid tre hoveregler:
- Det som ser bra ut- rører du ikke
- Noen ting ser bra ut men men må strammes opp
- Ting som ikke ser bra ut må endres
Når Even kjøper et prosjekt bruker han innledningsvis mye tid på å studere sykkelen før han lager og tester løsninger som han tror vil fungere. Vindskjermer lages det særlig mange av og detaljer studeres inngående, prøves ut før de til slutt velges og monteres.
Runde former utfordres med kanter
Et av prinsippene Even følger er at modernisering skal prioriteres framfor ombygging og i dette caset har altså kanter blitt brukt for å utfordre de runde formene som kanskje var litt for dominerende på denne modellen. Hele sykkelen har fått en skikkelig gjennomgang, dempere er demontert, renset og har fått ny olje, bremser er overhalt, kjede og drev er fornyet og motoren er servet med ny olje og luftfilter. Motoren som bare har gått 60 000 km på 20 år er i god stand og det var derfor ikke nødvendig å gjøre noe med denne. Ellers er sykkelen polert og lakkskader reparert. Den største visuelle forskjellen finner vi i fronten hvor Even har laget en ny vindskjerm som har en skarpere og oppreist profil med markante kanter som gir sykkelen en helt annen identitet.
Skjermen er lagt utenpå kåpeseksjonen for å skape et skarpere visuelt inntrykk men skal også lede vinden på baksiden av skjermen for å redusere turbulens.
Even har montert nye kantede blinklys og endret de opprinnelige blinklysene som var integrert i kåpen og gjort disse om til kjørelys. Det ble skikkelig kult.
Det nye oppreiste kåpeglasset gir Transalpen et helt nytt og moderne stuk som minner mye om en Africa Twin sett fra siden. Mere moderne og tidsriktig og veldig mye kulere.
I tillegg til dette grepet er forskjermen løftet noen centimeter og sykkelen er hevet 4 cm foran og bak og Transalpen får dermed et helt annet og sprekere utseende. Even har fått laget en ny sokkel til bakdemperen og nye spacere til demperne foran.
Han har tatt mange grep for å løfte sykkelen tilbake til sin storhetstid og det er virkelig morsom å se hvor mye «passion for details» har å si for denne svært vellykkede transformasjonen. Se bare på den integrerte gitterplaten som er montert på sidedekslet, disse bitte små detaljene løfter helhetsinntrykket nesten uten at du legger merke til disse små detaljene. Veldig bra gjort.
Instrumentpanelet er demontert, renset og lakkert, strømnettet er lagt om og instrumentene har fått sterkere pærer slik at det blir lettere å lese instrumentet.
Det er rett og slett morsomt å se hvor enkelt Even tenker og hvor stor effekt disse enkle grepene har på en 20 år gammel motorsykkel. Se bare på forskjellen på de gamle og de nye blinklysene som Even har kjøpt for en billig penge på Finn.no.
Den litt kjedelige belly pan har fått fornyet liv med noen svært enke grep. Even har rett og slett bare boret noen hull i sidene på denne og den ser derav mye kulere ut.
Runde speil er byttet ut med rektangulære speil og nye Metzeler Tourance dekk vil besørge at ekvipasjen sitter som ei kule på fast og løst underlag.
Hele prosjektet er så vellykket at det nesten utfordrer dagens Transalp hva angår design. Ytelsesmessig kan denne selvfølgelig ikke matche moderne teknologi, men jobben Even har gjort med enkle midler utfordrer all tradisjonell tenkning og bør være til inspirasjon for alle som liker å renovere eldre modeller. Når jeg ser hvor mye bruksglede disse prosjektene gir blir dette enda kulere. Faktisk litt morsomt å se at at sykler som koster en tiendedel av nye modeller kan gi så mye bruks og kjøreglede. Så blir det litt spennende å se hva heveprosjektet gjør med styregeometri og komfort, det skal vi følge med på.
Den restaurerte 2005 modellen kan hva angår design så absolutt matche en 2024 modell. eller?
Foto/tekst:
Ole-Andreas Isdahl