Automatgir eller ikke – det er det store spørsmålet i 2025

Foruten scooter-segmentet, er det få mc-modeller som har tilbudt muligheten for en eller annen form for automatgiring. Honda har vært det hederlige unntaket med sin DCT-girkasse, som de har tilbudt som en opsjon på en rekke av sine modeller. I 2024 har derimot en rekke andre merker presentert  modeller med løsninger som mer eller mindre automatiserer giringen.

Honda presenterte sin E-clutch-løsning på CBR/CB 650 i fjor høst, og modellene har vært i salg i hele 2024. Jeg var selv på lanseringen til Honda i Frankrike tidlig i vår, og rapporterte med entusiasme om systemets fortreffelighet. Jeg har ikke forandret mening – dette er en løsning jeg gjetter på vil bli tatt i bruk på flere modeller. E-clutch er ikke automatgir. Girkassen er helt konvensjonell, og man må selv gire, men clutchen er derimot drevet av en elektromotor som engasjerer clutchen når det er behov for det. Løsningen har både girpedal og clutch-hendel, og du kan selv velge om du vil clutche manuelt eller la elektronikken ta hånd om det for deg. Løsningen eliminerer altså behovet for manuell clutching, men man må fortsatt gire selv.

Honda E-Clutch

I løpet av året har flere av de andre produsentene kommet med automatgirløsninger. Yamaha har allerede sin Y-AMT (Yamaha Automated Manual Transmission) i salg på sin MT09. Vi har prøvekjørt den og konkludert med at systemet fungerer overraskende bra, og det er vanskelig å finne funksjonelle grunner til å la være å velge Y-AMT-utgaven. Løsningen kommer på flere modeller i 2025.

Yamaha har girbrytere på styret.

 

Også BMW og KTM har overrasket markedet med automatgirløsninger på sine to flaggskipmodeller. Både nye BMW R 1300 GS/A og nye KTM 1390 SuperAdventure S Evo tilbyr automatgir som opsjon. Undertegnede har ikke prøvekjørt noen av disse ennå, men rapporter fra de som har prøvd tilsier at systemene fungerer meget bra. Jeg vurderer å bytte inn min KTM 1290 SAR, og nettopp disse to modellene kjemper om min gunst. Problemet et at jeg nå ikke bare må ta stilling til hvilken modell jeg skal velge, men også om jeg skal velge med eller uten automatgir. Jeg sliter med å bestemme meg.

 

 

BMW kaller sitt system for Automated Shift Assistant (ASA). Elektromagnetisk styring av clutch og giring skal gjøre kjøringen enklere og mer avslappet. Man kan velge mellom full automatisk giring, eller manuell giring med fotpedalen. Pedalen er egentlig bare en elektronisk bryter, og systemet virker omtrent som på en bil med automatgir.

KTM sitt system kalles Automated Manual Transmission (AMT). I likhet med de øvrige produsentenes moderne løsninger, jobber automatgirsystemet sammen med ECU, og henter alle nødvendige data på millisekunder. Som BMW har KTM fotpedal som kan brukes i manuell modus, men østerrikeren lar deg også betjene girskiftene med en bryter på styret.

Teknikken er selvsagt interessant, og den kan dere fordype dere i via linkene nederst på siden her. Personlig er jeg overbevist om at funksjonaliteten er fortreffelig, men jeg klarer likevel ikke å bestemme meg. Automatgirløsningene fungerer og gjør kjøringen enklere og mer komfortabel. Men taper man noe? Noe mer vekt er det, men det er ubetydelig, i hvert fall på de store tunge modellene der vekten uansett er høy. Samtidig er det selvsagt mer avansert elektronikk som kan slutte å virke. Hva da? Er det driftssikkert nok til at jeg tar sjansen på en tur til Ulan Bator? Og vil jeg glemme hvordan det er å kjøre en gammeldags motorsykkel?

Med unntak av driftssikkerheten er jeg ganske sikker på at jeg skal håndtere resten, og jeg planlegger uansett ikke noen langtur til Ulan Bator eller Cape Town. Imidlertid har jeg tenkt meg en tur til Sør-Europa til sommeren, og jeg har hatt trøbbel med elektronikk på MC på tur i Europa før. Man kommer seg jo hjem, men det er ikke noe moro å få ferien man har overlevd vinteren med å glede seg til, ødelagt.

Det største usikkerhetsmomentet for meg er likevel ingen av disse faktorene. Det er hvordan markedet tar imot nyvinningene. Når jeg skal bytte sykkel igjen om to-tre år, vil bruktkundene kun ha automatgir, eller vil trenden floppe slik at jeg brenner inne med en modell ingen vil ha? Tør jeg å være pioner, eller skal jeg være konservativ og avvente for å se hvordan det går?

For de mest teknisk interesserte kan dere lese mer om de ulike systemene her:

AMT | KTM Norway

Automated shift assistant | BMW Motorrad

Y-AMT | Automated Manual Transmission – Yamaha Motor

 

Tekst: Kenneth Nordahl-Pedersen

Foto: Yamaha, KTM, BMW

 

BMW ASA