Pressemelding
Nye TRACER 9, TRACER 9 GT og TRACER 9 GT+ tar et tydelig steg mot fremtiden med Yamahas Sports Touring-serie, og presenterer en rekke oppdateringer for 2025, noe som øker attraktiviteten til en av selskapets mestselgende serier.
2025 TRACER 9 drives av den spennende 890cc CP3 tresylindrede motoren, og modellens tre utgaver redefinerer hva du kan forvente i en mellomvekts touringklasse. De nye modellene viser frem Yamahas innovative Y-AMT (Yamaha Automatic Manual Transmission) og banebrytende adaptive teknologier, inkludert elektronisk fjæring, cruisekontroll og en verdensnyheten Matrix LED-frontlykt. Dette er spesifikasjoner langt utover kategorinormen.
TRACER 9 har alltid strukket seg måot å være den perfekte blandingen av sport og touring, og trioen av maskiner fra 2025 er ikke annerledes. Den lette CF-støpte Deltabox alu-rammen har Yamahas gjennomgående sportslig DNA, samtidig som den er utstyrt for å være komfortabel også for passasjer, og lett kunne få med bagasjen til begge med det harde bagasjesystemet som finnes som tilvalg. TRACER 9-modellene får også et elegant nytt utseendet og en større, justerbar vindskjerm designet for å øke vindbeskyttelsen samtidig som den forblir stilig, kompakt og sportslig.
Alle modellene i TRACER 9-serien får gode komponenter, 7″ TFT-dashbord, der man kan velge ett av tre oppsett, mens TRACER GT får elektronisk fjæring, en elektrisk justerbar vindskjerm, oppvarmede håndtak, smart nøkkelsystem, cruisekontroll og Yamahas innovative Matrix LED-hovedlykt. Toppmodellen TRACER 9 GT+ får hele pakken med radarassisterte hjelpemidler som gir adaptiv cruisekontroll, blindsonedeteksjon og kollisjonsvarsling forover, i tillegg til bakkestartkontroll, kombinerte bremser og dekktrykkovervåking. Med andre ord et utstyrsnivå som omdefinerer forventningene til hva en modell i mellomklassen kan være.
Y-AMT er standardutstyr på TRACER 9 GT+ og et alternativ for både TRACER 9 og TRACER 9 GT. Tillegget av Y-AMT forsterker TRACER 9s posisjon som et multiverktøy av en motorsykkel, og skaper en maskin som er enda mer fleksibel og tilpasningsdyktig og tar den rollen føreren trenger og ønsker. 2025 Yamaha TRACER 9, TRACER 9 GT og TRACER 9 GT+ er like komfortable på svingete fjellveier som på lange motorveistrekninger og daglig pendling, og er de perfekte følgesvennene uansett hvor.
VI PRESENTERER VERDENS MEST AVANSERTE LYSSYSTEM
Alle versjoner av 2025 TRACER 9 har et kurvelyssystem. Som en verdensnyhet bringer Yamaha sofistikert adaptiv Matrix LED-frontlysteknologi til TRACER 9 GT- og TRACER 9 GT+-modellene.
Teknologien består av en matrise av flere LED for nær- og fjernlys koblet til et kamera som er integrert i den øvre delen av frontlyktenheten, og registrerer automatisk omkringliggende trafikk, naturlige lyskilder og værforhold. Basert på denne informasjonen justeres den dynamisk lysstyrken og lysfordelingen for å gi optimal belysning til enhver tid. Systemet øker førerens selvtillit når de kjører om natten, og fordeler lyset på en måte som forsøker å sikre at andre trafikanter ikke blir blendet, samtidig som det justerer det opplyste området for føreren. Matrix LED-frontlysmatrisen fungerer med den seksaksede IMU-en for å justere lysstrålen når det registreres en smal vinkel på syv grader eller mer, noe som skaper en mer komfortabel kjøreopplevelse.
Mens de adaptive frontlysene er helautomatiske, kan føreren velge mellom tre følsomhetsnivåer, samtidig som en har muligheten til å overstyre manuelt når som helst mens en kjører.
DREVET AV CP3
Den kritikerroste CP3-motoren trenger ikke så omfattende introduksjon. Den nyeste EU5+ versjonen av den tresylindrede 890cc-motoren er kjent for sitt høye dreiemoment og utrolige mellomregister, og leverer en toppeffekt på 119 hk ved 10 000 o/min, og 93 Nm dreiemoment ved 7 000 o/min.
Tallene forteller selvfølgelig bare en del av historien og formidler ikke hele kjøreopplevelse som har gjort TRACER 9 til en av Europas mest solgte sportstourere. 2025-inkarnasjonen er den mest balanserte TRACER 9 til nå. Den leverer en strålende engasjerende kjøretur takket være den anerkjent lineære dreiemomentkurven fra lavt til middels turtall. Med optimaliserte girforhold og en særegen knurrelyd fra det doble eksosanlegget og det lydjusterte innsuget, gir TRACER 9 en vanedannende kjøretur som gir føreren et glis om munnen hver gang de gir gass.
Til tross for all lekenheten til TRACER 9, er CP3 en fryd å kjøre, med den perfekte blandingen av sportslig smidighet og touringkomfort. Kombinert med Yamahas justerbare kjøremoduser og standard assistanse- og slipperclutch, er TRACER 9 en supersmidig og allsidig motorsykkel som er i stand til å tilpasse seg førerens individuelle behov.
LETT CF-STØPT RAMME I ALUMINIUM
Yamahas Deltabox-ramme i aluminium kompletterer CP3-motoren perfekt, og gir høy grad av stivhet for å gi en engasjerende og sportslig kjøreopplevelse.
Dette produseres ved hjelp av Yamahas proprietære støpeprosess CF (controlled filling), som muliggjør konstruksjon av en ekstremt lett og sterk ramme med gjennomgående varierende veggtykkelser. Dette muliggjør en finjustert design med stivhet optimalisert for førsteklasses kjøregenskaper.
En helhetlig designtilnærming gjør at Deltabox-rammen er koblet til en forlenget svingarm i aluminium og underramme i stål Den er noe lenger, men likevel lettere enn før, for å gi mer plass til fører og passasjer. Kombinasjonen bidrar til en motorsykkel med enestående stabilitet ved høy hastighet og bæreevnen som kreves av en motorsykkel utviklet for å transportere to personer og deres bagasje med stil og komfort.
Kombinert med lette hjul og høyspesifisert KYB-fjæring, gir 2025 TRACER 9 en smidig og sikker kjøreopplevelse – uten kompromisser.
FULL BAGASJEKAPASITET MED TRE BOKSER
2025 TRACER 9 er klargjort for bagasje, noe som gir mulighet for enkel montering av avtakbare 30 liters harde sidevesker (standardutstyr på TRACER 9 GT og GT+) og/eller en 34 eller 45 liters toppboks fra det offisielle Yamaha-tilbehørsutvalget.
Den originale harde Yamaha-koffertene designet for å være fullt integrert i motorsykkelen og betjenes enkelt med smart key-teknologien som finnes på TRACER 9 GT og TRACER 9 GT+. TRACER 9 er designet for å bære opptil 193 kg, slik at fører og passasjer kan reise kompromissløst, og understreker modellens evner som en allsidig sportstourer.
Noe som også er nytt for 2025 TRACER 9-modellene er et integrert oppbevaringsrom på høyre side av tanken. Det inneholder et USB-uttak og gir en lett tilgjengelig liten oppbevaringsplass for lommebøker, dokumenter og andre småting som er kjekt å ha lett tilgjengelig.
INTEGRERTE KJØREMODUSER
Alle TRACER 9-modeller drar nytte av fem kjøremoduser (tre forhåndsinnstilte og to som kan tilpasses) som er fullt integrert med den seksaksede IMU-en og andre teknologier, for eksempel den omfattende pakken med lean-sensitive førerhjelpemidler, cruisekontroll, elektronisk fjæring og, der det er montert, Y-AMT-girkassen.
Disse kjøremodusene, «Sport», «Street», «Rain», «Custom 1» og «Custom 2» kan skiftes underveis ved hjelp av en kontroll på det nydesignede høyre bryteroppsettet. Fabrikkmodusene er forhåndsinnstilt med forskjellige intervensjonsnivåer for å passe de varierende forholdene, mens
tilpasningsalternativene gjør det mulig for føreren å justere de individuelle parametrene i YRC- menyen til TFT, eller ved å bruke appen. Når du bruker appen, vil eventuelle nye tilpassede YRC- innstillinger bli lastet opp og gjort tilgjengelige for føreren neste gang appen kobles til motorsykkelen.
7″ TFT-DASHBORD I FULL FARGE MED HØY SPESIFIKASJON
Alle versjoner av TRACER 9 er utstyrt med det samme omfattende 7″ TFT-dashbordet. Måleren har tre forskjellige temaer for å matche førerens preferanser og kjørestil, med ekstra oppsett for navigasjon, musikk og samtaler.
Hvert tema er designet for å understreke de forskjellige sidene av karakteren til TRACER 9, fra et nedstrippet sportsdesign til et informasjonsfylt touring-oppsett og en mer uformell, designdrevet skjerm som viser kjernedetaljer i et visuelt tema inspirert av Yamahas Jin-Ki Kanno-utviklingsfilosofi.
TFT-dashbordet er tilpasset bruk av Garmins Motorize-app, som inkluderer et abonnement på hele navigasjonstjenesten som standard (TRACER 9 GT og TRACER 9 GT+), som gir en stor navigasjonsopplevelse på live-kart. Dashbordet er også fullt integrert med alle TRACER 9s standard- og tilbehørsfunksjoner, for eksempel YRC-kjøremoduser (Yamaha Ride Control), dekktrykkovervåkingssystemer og oppvarmet tilbehør.
LETTE SPINFORGED-FELGER OG DEDIKERTE BRIDGESTONE-DEKK
TRACER 9 er produsert ved hjelp av Yamaha-eksklusiv SpinForge-teknologi, med hjul som er lettere og sterkere enn de som produseres ved hjelp av mer tradisjonelle prosesser. Dette gir en tilsvarende reduksjon i treghet for enda større smidighet og forbedret drivstofføkonomi.
2025 TRACER 9 kan dessuten skilte med en endring i felgtykkelse på bakhjulet, noe som optimaliserer stivheten. Hjulene er paret med Bridgestone BATTLAX SPORT TOURING T32-dekk som ble utviklet spesielt for TRACER 9. Den interne strukturen til dekkene er designet for å utfylle og forbedre kjøreegenskapene til TRACER 9, noe som vanligvis reduserer vekten på forhjulsenheten med rundt 200 g, med en besparelse på 300 g bak. Sammen bidrar pakken til en lav våtvekt på 212 kg og optimaliserte kjøreegenskaper under en rekke forhold.
FULLT JUSTERBAR KYB-FJÆRING AV HØY KVALITET – SEMI-AKTIV PÅ GT- MODELLER
Alle modellene i 2025 TRACER 9-serien fjæringsenheter foran og bak som lar føreren justere innstillingene og finne det beste oppsettet for deres individuelle behov og preferanser.
GT-modellene også elektronisk justerbare fjæringsenheter, som er utviklet spesielt for TRACER 9 i samarbeid med KYB.
KADS (KYB Actimatic Damper System), er det mest avanserte fjæringssystemet som finnes på noen Yamaha-produksjonsmotorsykkel. Dette «semiaktive» systemet er bakt inn i motorsykkelens elektronikk og justerer dynamisk dempingen og kjøreopplevelsen ved hjelp av sanntidsdata registrert av den seksaksede IMU-en. Dette kan være nedlaggsvinkel, belastning, akselerasjon og hastigheten på fjæringsslaglengden. Totalt gir alt dette en sportslig tur uten at det går på bekostning av komforten.
Føreren kan velge mellom forskjellige moduser ved ved et tastetrykk, og dynamikken bestemmes ytterligere av den valgte YRC-kjøremodusen som gir en fastere, mer sportslig innstilling i Sport- modus, og større fokus på komfort i Street- og Rain-modus.
KADS er videre integrert i andre avanserte systemer, som Brake Control, Adaptiv Ccruise Control og Unified-bremsesystem. Resultatet er en tillitvekkende kjøreopplevelse som tilpasser seg det brede spekteret av miljøer som denne allsidige modellen er laget for å kjøres i.
MER KOMFORTABEL ERGONOMI
Med fokus på forbedret komfort for touring, er den reviderte ergonomien en betydelig endring på 2025 TRACER 9-serien, med et modifisert forhold mellom styre, fothvilere og sete som gir en mer komfortabel kjøreopplevelse for både fører og passasjer, uten at det går på bekostning av maskinens sportsegenskaper.
Til tross for at den er 150 g lettere, er den nye bakramma 50 mm lengre enn den på forrige generasjon TRACER 9, noe som gir et mer generøst passasjersete. Førersetet er omformet og er nå flatere, med mer polstring for ekstra komfort. Til tross for at dataene viser en økt setehøyde på 845 mm, vil de fleste førere oppleve at 2025 TRACER 9 er mer tilgjengelig, særlig siden midjebredden er redusert gjennom omforming av salens frontområde. Dette betyr en tryggere og mer tillitvekkende opplevelse, spesielt for kortere førere.
Setet har to høydeinnstillinger, slik at førerne kan optimalisere ergonomien for best mulig å matche deres fysikk og personlige preferanser. Setet kan heves med 15 mm uten behov for verktøy, mens et oppvarmet sete er tilgjengelig som ekstrautstyr fra Yamahas utvalg av originaltilbehør.
Y-AMT- YAMAHA AUTOMATED MANUAL TRANSMISSION
Yamahas innovative Y-AMT (Yamaha Automated Manual Transmission) er standard på TRACER 9 GT+, og kan velges i stedet for tradisjonell giring på de to andreTRACER 9-utgavene. Systemet gir føreren valget mellom et helautomatisk giring og en fingerbetjent manuell giring med elektronisk styrt autoclutch og gir en helt ny kjøreopplevelse.
Y-AMTs manuelle giring (MT) tilbyr en helt ny måte å oppleve dynamikken i Yamahas anerkjente CP3- motor på. Med en tettere og mer raffinert forbindelse til hjernen enn føttene, er hendene et av de mest taktile og kraftige verktøyene menneskekroppen har.
Girskift kun for hånd, i motsetning til kombinasjonen fot og hånd, er ikke bare raskere – det krever også mindre betenkningstid. føreren kan dermed ha hyperfokus på gass- og bremsekontroll, nedlegg, kroppsposisjon og veigrep for å intensivere kjøringen, spesielt i svinger.
MT er utviklet med tanke på sportslig kjøring, og når føreren ønsker å forbli aktiv. Systemet gir mulighet for raskere og jevnere giring når føreren ønsker å utnytte motoreffekten maksimalt.
Girskift aktiveres gjennom en taktil vippebryter som er praktisk plassert ved førerens venstre fingertupper. Førerne kan enten bruke tommelen og pekefingeren til å gire med plusshendelen og minushendelen, eller de kan velge en enkeltfingeroperasjon for mer sportslig kjøring, ved å bruke bare pekefingeren til å gire med ved å trekke i plusshendelen for å gire opp, og skyve den for å gire ned. Dette gir den ultimate sportslige kjøreopplevelsen.
Uten noen clutch å betjene, kan førerne lettere time girskiftene mens de fokuserer på sporvalg, bremsing og andre kontroller. Uten tradisjonelt montert girpedal er føreren også bedre i stand til å plassere underkroppen gjennom svinger – noe som gir utmerket stabilitet i svinger og skaper en enda mer tillitsvekkende forbindelse med motorsykkelen.
Ved stillstand og lave hastigheter styrer Y-AMT-systemet clutch- og girkassedriften, noe som gjør maskinen lettere å kontrollere ved start, saktekjøring og i tett trafikk. Systemet overtar girskiftefunksjonene fullstendig når det er i en av de to AT-modusene, men kan overstyres ved hjelp av vippespaken.
Y-AMT jobber sammen med Yamahas elektroniske gasskontroll (YCC-T) og byttbare kjøremoduser. Y- AMT gir en dynamisk kjøreopplevelse og sørger for at føreren i større grad kan fokusere på veien foran seg mens man nyter raske og smidige girskift.
D-modus er ideell for pendling og på reiser der føreren gjerne ønsker seg en mer avslappende tur, og gir et mykere og mer tillitvekkende, helautomatisert girskift som er ideelt ved lav hastighet og bykjøring. ‘D+’-modus holder hvert gir lenger, gir mer motorbremsing når det er nødvendig, gir kraftigere akselerasjon og en mer frisk kjøreopplevelse. føreren kan veksle sømløst mellom de to kjøremodusene ved å trykke på knappen på høyre bryteroppsett, mens Yamaha Ride Control skreddersyr kjøreopplevelsen ytterligere til den enkeltes preferanser, slik at man kan tilpasse tre effektprofiler og graden av inngripen fra stabilitetskontrollsystemene.
Det er enkelt å veksle mellom MT- og AT-modus og kan gjøres mens du er på farten ved å aktivere knappen på høyre bryteroppsett, slik at føreren kan forvandle naturen til TRACER 9 på et blunk.
NY TILKOBLING TIL SMARTTELEFON
Alle versjoner av 2025 TRACER 9 er utstyrt med et oppdatert 7″ TFT-dashbord, mens GT- og GT+- modellene har full smarttelefontilkobling som standard.
I erkjennelse av det økende antallet kunder som bruker enhetene sine for å forbedre kjøreopplevelsen, er TRACER 9 nå utstyrt med et integrert oppbevaringsområde på høyre side av drivstofftanken. Denne har en USB-ladeport som betyr at enheten kan kobles til mens du kjører.
Førere kan koble smarttelefonen til maskinen ved hjelp av Yamahas gratis MyRide-app. Tilkoblingen kan gjøres via USB, Wi-Fi eller Bluetooth®. Når den er koblet til, kan føreren se informasjon om innkommende anrop, e-poster og meldinger, mens både førere og passasjerer kan lytte til musikk og svare på anrop med et Bluetooth-tilkoblet® hodesett (følger ikke med).
Smarttelefonen integreres sømløst med TRACER 9s skjerm og bryterutstyr. Føreren kan se menyene og kontrollere enhetsfunksjonene gjennom de nye kontrollene på venstre håndtak. I tillegg, når de er koblet til motorsykkelen, kan man sette opp de førertilpassede modusene til Yamaha Ride Control, og stille inn sin egen foretrukne effektkurve, motorbrems og inngrepsnivåer for TRACER 9s mange elektroniske førerhjelpemidler.
NESTE GENERASJONS DESIGN OG STYLING
TRACER 9 er selve legemliggjørelsen av sportstouring. Designteamets utfordring var å skape en modell med den ekstraordinære komforten til en dedikert tourer, samtidig som den bevarer sin kompakte og sportslige natur.
Den nye kåpen opprettholder det kompakte uttrykket til forrige generasjon TRACER 9s karosseri, men er helt ny mye tid i vindtunnelen for å optimalisere luftstrømmen rundt føreren og passasjeren. Standardmodellen har en manuelt justerbar vindskjerm, som gir 50 mm justering i 10 trinn, mens GT- og GT+-variantene bruker en elektronisk betjent skjerm med totalt 100 mm justering. Justeringen utføres fra en knapp på styret, og kan også betjenes under kjøring. Den elektriske skjermen gir ytterligere 25 mm høyde for ekstra vindbeskyttelse, samt en 25 mm lavere innstilling for sommer- og lavhastighetskjøring. Formen på vindskjermen er også designet for å nøye styre luftstrømmen, og redusere turbulens og vindtrykk på førerens underkropp. Skjermen på GT og GT+ har en dessuten en ekstra spoiler nederst på skjermen for enda bedre vindbeskyttelse.
Kåpen er designet rundt den nye chassispakken og sikrer at manøvrerbarheten i lav hastighet er forbedret gjennom en revidert forgaffelbrakett som øker styrevinkelen på styret og reduserer minste svingradius fra 3,1 m til 2,9 m.
VEDLIKEHOLDSVENNLIG KJEDE
TRACER 9 GT+ får DIDs nyeste vedlikeholdsvennlige kjede Denne har DLC-belagte ruller for utmerket holdbarhet og redusert motstand. Som et resultat økes kjedets levetid, og behovet for justering reduseres, i tillegg til at motorsykkelen er lettere å skyve rundt.
En annen liten, men praktisk endring er gjort i drivstoffpumpesenderen, som er optimalisert for å gi en enda mer nøyaktig avlesning gjennom TFT-dashbordet.
MILLIMETERBØLGERADAR-BASERTE FØRERHJELPEMIDLER
I tillegg til adaptiv cruisekontroll og Unified Brake System og forvarsel om frontkollisjon, som bruker den fremre millimeterbølgeradaren, er TRACER 9 GT+ utstyrt med en bakre millimeterbølgeradar som gir blindsonedeteksjon. Alle disse systemene bruker data fra millimeterbølgeradaren foran og bak som oppdager avstanden til, og tilstedeværelsen av kjøretøy rundt motorsykkelen. De kompakte radarenhetene veier bare 200 g og er plassert bak integrerte deksler foran og bak på TRACER 9 GT+.
ADAPTIV CRUISEKONTROLL (ACC)
TRACER 9 GT+ er utstyrt med adaptiv cruisekontroll (ACC), og dette avanserte systemet tilbyr alle fordelene med cruisekontroll sammen med muligheten til automatisk å holde en fast avstand til kjøretøyet foran. Ved å jobbe sammen med Y-AMT vil helautomatisk giring og adaptiv cruisekontroll redusere tretthet ved langkjøring betydelig.
Den integrerte millimeterbølgeradaren foran måler kontinuerlig avstanden til kjøretøyet rett foran TRACER 9 GT+ og sender signaler til ACC, som automatisk styrer cruisehastighet, nedbremsing og akselerasjon for å passe til veisituasjonen etter hvert som den utvikler informasjon og data.
ACC er justerbar, og føreren kan velge avstand til foranliggende kjøretøy i fire nivå, også i fart. I displayet vises dette med en strek for korteste avstand og fire streker for lengste avstand. ACC byr på en rekke fordeler, blant annet redusert førertretthet og økt sikkerhet og flyt ved å ha en konstant følgeavstand.
Når ACC-systemet er aktivt, vises et grønt ikon (med grått for standby) på TFT-dashbordet, som viser mellom én og fire hvite streker under et bilikon for å bekrefte den valgte følgeavstanden. Når ACC registrerer at føreren er for nær kjøretøyet foran, eller hvis det registrerer at sykkelens nåværende akselerasjons-/retardasjonsstatus snart vil føre til at føreren kommer for nær, vises en påminnelse på dashbordet om at tiltak er nødvendig for å unngå å komme for nær.
ACC opererer mellom 30 km/t og 160 km/t – i første og andre gir fra 30 km/t, i tredje og fjerde gir fra 40 km/t, og i femte og sjette gir fra 50 km/t. Hastigheten kan økes og reduseres i trinn på enten 1 km /t eller 10 km/t ved å trykke én gang eller holde nede justeringsbryteren. ACC deaktiveres ved å bremse eller rulle gasshåndtaket fremover, forbi gasstopperen.
Denne lettleste ACC-statusen vises i alle skjermmoduser, inkludert navigasjonsmodus, og er et fint hjelpemiddel for føreren – spesielt på travle motorveier.
ACC-TILLEGGSFUNKSJONER
ACCs «passeringshjelp» akselererer TRACER 9 GT+ jevnere enn normalt når den registrerer at motorsykkelens blinklys er slått på og at motorsykkelen gjør en forbikjøringsmanøver.
ACC er også integrert med motoren, bremsene og den elektroniske fjæringen. For å opprettholde den forhåndsvalgte avstanden til kjøretøyet foran, aktiveres motorbrems og bremser – i den rekkefølgen – for å bremse motorsykkelen. Samtidig justeres den elektroniske fjæringens dempingskraft for å redusere dykking når bremsene brukes for hjelpe med å opprettholde chassisstabilitet.
Med sin evne til å gripe inn automatisk og justere hastighet, gass, motorbrems, bremsing og fjæring når du følger et kjøretøy – så vel som i svinger og forbikjøringer – gir den sofistikerte ACC en naturlig og sømløs kjøreopplevelse. Det er første gang ACC brukes på en Yamaha og denne klasseledende elektroniske teknologien tar motorveikomfort til et helt nytt nivå.
Den brukervennlige ACC øker førerens mentale og fysiske utholdenhet og gir økt komfort og bekvemmelighet, og gjør TRACER 9 GT+ til Yamahas ultimate Sport Tourer.
RADARINTEGRERT ASSISTERT UNIFIED BRAKE SYSTEM FORAN OG BAK
Som flaggskipmodellen i Yamahas Sport Touring-serie bruker TRACER 9 GT+ også det radarkoblede Unified Brake System (UBS).
Det nye systemet er en aktiv innretning som gir økt kontroll ved hjelp av data fra millimeterbølgeradaren og en seksakset IMU (treghetsmåleenhet) og hjelper til med å regulere bremsekraften foran og bak via den hydrauliske kraftenheten fra Bosch.
Unified Brake System er koblet til radaren og jobber sammen med og i tillegg til, andre systemer som er koblet til bremsesystemet på TRACER 9. Radaren kontrollerer kontinuerlig omgivelsene, og gir ekstra sikkerhet ved å gripe inn når motorsykkelen er for nær et kjøretøy foran.
Det radarkoblede Unified-bremsesystemet analyserer kontinuerlig avstanden til kjøretøy foran ved hjelp av data fra millimeterbølgeradaren. Hvis systemet beregner at førerens bremsing ikke er tilstrekkelige til å forhindre en kollisjon med kjøretøyet foran, vil det øke bremsetrykket til for- og bakhjulene for å bremse TRACER 9 GT+.
Når det er aktivert, vil også ACC-systemet også automatisk bremse TRACER 9 GT+ når en forhåndsvalgt følgeavstand er nådd, men så snart føreren bremser manuelt, deaktiveres ACC – og på dette punktet vil det radarkoblede Unified-bremsesystemet gripe inn hvis det fastslår at førerens bremsing ikke er tilstrekkelig for å forhindre en kollisjon.
Systemet gir ekstra bremsehjelp og vil bare gripe inn når frontkollisjonsvarselet er slått på og føreren bremser – det er ikke et kollisjonsunngåelsessystem og kan overstyres av føreren.
Det andre elementet er Unified-bremsesystemet som justerer fordelingen av bremsekraften mellom for- og bakbrems. Når bare forbremsen brukes av føreren, gir den hydrauliske enheten automatisk bremsekraft på bakhjulet, med graden av inngrep beregnet ved hjelp av IMU-data relatert til endringer i akselerasjon og nedleggsvinkel. Når bare bakbremsen brukes, vil systemet noen ganger – men ikke alltid – bruke ekstra bremsekraft på forhjulet via den hydrauliske enheten, avhengig av bremsepedalbevegelsen og IMU-data av sykkelens oppførsel.
Det tredje elementet er bremsekontroll i sving. Dette er i praksis et system som tar hensyn til kjøredata fra IMU, blant annet nedlaggsvinkel, og umiddelbart justerer førerens bremsekraft for å hindre hjulslipp.
Det radarkoblede Unified-bremsesystemet er også koblet til den elektroniske fjæringen. I tillegg til å hjelpe med å regulere bremsekreftene foran og bak, justerer det dempingen foran og bak for å hjelpe ABS’en til å fungere enten BC er slått PÅ eller AV.
DETEKSJON AV BLINDSONER
Ved hjelp av den bakre millimeterbølgeradaren vil føreren bli varslet via indikatorer integrert i bakspeilene hvis det befinner seg et kjøretøy i sykkelens «blindsone». Radaren vil overvåke kjøretøy som nærmer seg bakfra og avgjøre om de holder seg i områdene som kanskje ikke er godt synlige for føreren; I så fall vil indikatoren i speilet blinke som en advarsel. Selv om denne funksjonen «kontrollerer» området rundt motorsykkelen, er den bare en støttefunksjon og krever fortsatt at føreren kontrollerer manuelt under kjøring.
SMARTNØKKEL OG SENTRALLÅSSYSTEM
TRACER 9 GT/Y-AMT og GT er utstyrt med et smartnøkkel-system som muliggjør nøkkelfri betjening av tenningen, tanklokket og rattlåsen. I tillegg kontrollerer systemet låsene til standard sidevesker og eventuell toppboks. En Body Control Module (BCM) mottar signaler fra smartnøkkelen, slik at boksene kan tas av eller åpnes/låses opp. For å maks bekvemmeligheten kjører disse på en trådløs strømforsyning, uten behov for å sette inn eller fjerne koblinger eller kabler.
2025 YAMAHA TRACER 9 MODELL OVERSIKT
TRACER 9
Den ledende mellomvekts sportstoureren får det nye 7″ TFT-dashbordet og oppdaterte bryteroppsettet for 2025, sammen med familiens nye styling og andre oppdateringer.
Det integrerte oppbevaringsrommet inneholder et USB-ladepunkt. Sterkere doble fjern- og nærlys i tillegg til kurvelys og et nødstoppsystem som automatisk aktiverer varselblinklysene ved plutselig hard oppbremsing, er andre avanserte funksjoner.
Tilbehørsalternativer inkluderer bagasjesystemer med tre kofferter, Yamahas tredje generasjons quickshifter og dekktrykkovervåking.
Den Y-AMT-utstyrte versjonen av TRACER 9 drar også nytte av blinklys med automatisk avslag og oppvarmede håndtak. Håndtakene tilbyr 10 varmenivåer og har mulighet for å enkelt programmeres til tre forhåndsinnstillinger. Håndtakene er optimalisert for å gi rask oppvarming og en jevn fordeling av varme, og kan fungere sammen med det oppvarmede førersetet. Dette er tilgjengelig som originaltilbehør.
TRACER 9 GT
GT-versjonen kan skilte med et høyere utstyrsnivå i forhold til basismodellen TRACER 9. Den får Yamahas Matrix LED-frontlysteknologi og en rekke avanserte komponenter, inkludert KADS elektronisk styrt fjæring, elektrisk justerbar vindskjerm, oppvarmede håndtak, smartnøkkel og tilkobling.
TRACER 9 GT får også Yamahas tredje generasjons quickshifter og selvavbrytende blinklys som standardutstyr, mens den Y-AMT-utstyrte versjonen også får Vehicle Hold Control og kombinert bremsesystem.
TRACER 9 GT+
TRACER 9 GT+ er Yamahas flaggskip i sporttouring-segmentet. TRACER 9 GT+ er utstyrt med full pakke av teknologi. Den har Y-AMT som standard, sammen med adaptiv cruisekontroll, 30 liters sentrallåste harde sidevesker, blindsonedeteksjon, bakgrunnsbelyste kontroller, dekktrykkovervåking og et kvalitetskjede med ekstra lang levetid.
PRIS OG TILGJENGELIGHET
Leveransedatoer og priser for europeiske forhandlere varierer avhengig av land. Ta kontakt med din lokale Yamaha-forhandler for mer informasjon.
FARGER
TRACER 9 og TRACER 9 Y-AMT: Redline og Midnight Black TRACER 9 GT og TRACER 9 GT Y-AMT: Ceramic Ice is og Tech Black TRACER 9 GT+: Cobalt Blue og Icon Performance
HØYDEPUNKTER I 2025 YAMAHA TRACER 9-SERIEN INKLUDERER:
Tresylindret 890cc CP3-motor, som leverer 119 hk med 93 Nm dreiemoment ved 7000 o/min for enestående akselerasjon i lav- og mellomregisteret.
Yamaha Ride Control har seksakset IMU og noe av den mest avanserte elektronikken som er sett på en mellomklassemotorsykkel. Systemer som blant annet nedleggsfølsom traction- kontroll, sladd-kontroll, wheelie-kontroll og bremsekontroll.
CF Deltabox-ramme i støpt aluminium kombinerer smidigheten til sportssykler med høyhastighetsstabiliteten som kreves på en sporttouringmaskin.
Lette hjul og dekk. Spesialtilpassede Bridgestone BATTLAX SPORT TOURING T32-dekk kombineres med smidde hjul for å spare vekt og gi lette og presise kjøreegenskaper, og sikre en trygg komfortabel tur.
Leveres klargjort for montering av bagasjesystemet (valgbart tilbehør) med tre kofferter, som er kompatibelt med GT- og GT+-modellenes nøkkelfrie låsesystem.
Premium 7″ TFT-dashbord med smarttelefontilkobling (som standard for TRACER 9 GT og TRACER 9 GT+), integrert Garmin-navigasjon (som standard for TRACER 9 GT og TRACER 9 GT+), tre skjermtemaer og ekstra oppsett for musikk, telefonsamtaler og navigasjon. Y-AMT-girkassen gir deg muligheten til å velge mellom helautomatisk eller fingerbetjent manuell giring med automatisk clutch, noe som gir føreren mer moro, komfort og selvtillit.
Full LED-belysning på alle modeller, med kamerastyrt adaptiv Matrix LED-frontlykt på TRACER 9 GT- og TRACER 9 GT+-modeller,
Nye kontrollbrytere (opplyst på TRACER 9 GT og TRACER 9 GT+) designet for intuitiv kontroll av nye funksjoner.
Elektronisk styrt fjæring justerer automatisk dempingen basert på data fra IMU’en. (TRACER 9 GT og TRACER 9 GT+).
18-liters drivstofftank
Redesignet førersete med mer polstring og to høydeinnstillinger.
Ny ergonomi med mer plass til fjører og passasjer.
Justerbar vindskjerm (elektrisk betjent på TRACER 9 GT og TRACER 9 GT+)
Nye selvavbrytende blinklys med to-trinns blinklys og ESS-funksjon (Emergency Stop Signal) for automatisk aktivering av varselblink ved plutselig hard bremsing
Oppvarmede håndtak. 10 varmenivåer med tre programmerbare brukerinnstillinger. Dekktrykkovervåkingssystem (TPMS) standard på TRACER 9 GT+
Smartnøkkelløsningen låser opp alle funksjoner, inkludert tenning, rattlås, drivstoff og bagasje (TRACER 9 GT og TRACER 9 GT+)
Vehicle Hold Control. TRACER 9 GT og TRACER 9 GT+ er den første Yamaha-modellen som har en bakkeholdsystem, et system som holder bremsene engasjert for å holde igjen sykkelen ved f. eks. bakkestart.
Tilpassbare kjøremoduser. Tre fabrikkinnstillinger med to brukerdefinerbare oppsett.
Tredje generasjons quickshifter for clutchfrie oppgiringer og automatiske blip-assisterte nedgiringer.
Adaptiv cruisekontroll (kun TRACER 9 GT+) eller cruisekontroll og fartsbegrenser.
Integrert oppbevaringsboks med innebygd USB-port i kåpe
Større og mer polstret sete for forbedret komfort for både fører og passasjer.
ORIGINALT YAMAHA-TILBEHØR
Yamaha anerkjenner kundenes ønske om å tilpasse motorsyklene sine, og tilbyr derfor et utvalg av over 70 originale Yamaha-tilbehør til den nye TRACER 9-serien.
Tilbehøret gjør det mulig for føreren å ta Yamahas fremste sports tourer videre i den retningen de ønsker, med praktiske komponenter som tar sikte på å forbedre bruken ved touring og pendling, og en katalog med deler som får frem det meste av TRACER 9s sportslig side.
Blant utvalget, som inkluderer 19 splitter nye tilbehør for 2025, er overdådige komfortseter for både fører og passasjer. De er tilgjengelige i både oppvarmede og ikke-oppvarmede versjoner, med oppvarmede håndtak som også strekker sesongen betydelig. Ytterligere forbedring av TRACER 9s allsidige touring-egenskaper er en større vindskjerm. Både harde og myke bagasjealternativer kan legges til gjennom katalogen av Yamaha originaltilbehør.
Populært beskyttelsestilbehør som motorvern og radiatordeksel gir ekstra trygghet for føreren, mens sportsvindskjermen og nummerskiltholderen gir et mer strippet utseende – med tankputer som gir ekstra kontakt med sykkelen for førere som liker å flytte vekt i mer utfordrende svinger. Yamahas anerkjente tredjegenerasjons quikshifter, standardutstyr på TRACER 9 GT, er også tilgjengelig som tilbehør til TRACER 9.
Originale Yamaha-tilbehør er utviklet sammen med OE-motorsykkelen, noe som sikrer full typegodkjenning og sømløs integrasjon med TRACER 9. For eksempel kontrolleres oppvarmet tilbehør gjennom sykkelens bryterutstyr, uten behov for ekstra knapper, med innstillinger som vises tydelig på TRACER 9s TFT-dashbord. Hard bagasje er også tilpasset TRACER 9s tenningsnøkkel og er kodet til sykkelens sentrallåsnøkkel (kun GT- og GT+-modeller).
Alt tilbehør er tilgjengelig individuelt, noe som gir kundene en mulighet til å tilpasse sin TRACER 9 fra en à la carte-meny . I tillegg er det også tre tilbehørspakker: Explorer, Sport og Travel er satt sammen for å gi førere ferdige pakker med de mest populære delene for å tilpasse sykkelen til sin individuelle kjørestil.
YAMAHA SPORT TOURING-KJØREUTSTYR
For å sikre en trygg og komfortabel reise, har Yamahas klesspesialister laget en rekke teknisk kjøreutstyr spesielt for TRACER 9-førere.
Nytt i 2025-serien er den matchende tofargede Sport Touring-kjørejakken, buksene og hanskene. Sport Touring-serien er tilgjengelig i både herre- og damemodeller, og finnes i et bredt spekter av størrelser. Den tilbyr maksimal komfort, beskyttelse og holdbarhet, uansett hvor og når man reiser. Serien, sammen med en rekke fritidsprodukter, er tilgjengelig fra offisielle Yamaha-forhandlere.