Tekst/foto: Ole-Andreas Isdahl
Etter en uke og en anseelig mengde kilometer på nye Yamaha MT09 Y-AMT har jeg både erfart og lært mye om både kapasiteter og funksjonalitet. Jeg kjente forgjengeren eller standardutgaven av MT09 godt og og har derfor et godt sammenligningsgrunnlag for å virkelig kjenne på hva den nye AMT (Automatic Manual Transmissin) teknologien byr på.
Viktig å få med deg at ……..
Selv om vi er på slutten av sesongen har jeg vært heldig med været og hatt opp imot 12 grader under kjøring av sykkelen, ikke kokvarm asfalt akkurat, men mere enn godt nok til å få relativt god kontakt med kjøreegenskapene til nykommeren. Det tok litt tid å komme under skinnet på sykkelen fordi bruk av den nye gir teknologien og betjeningsorganene faktisk krever at du tenker og konsentrerer deg om nye ting på de første turene. Det tar altså litt tid å få alle bryterne inn i lillehjernen slik at bevegelser og lokalisering av bryterne og deres plassering blir automatisert. Det betyr også at du sannsynligvis ikke vil komme i kontakte (som meg) sykkelens faktiske kapasiteter på de første turene. Det krever altså litt trening å få dette til å sitte og det tar litt tid å bli god på å mestre bruken av alle kombinasjonene du har før du kan kjøre effektivt og med god flyt. I utgangspunktet vil dette gjelde for absolutt alle, med mindre du er en reinhekla «gamer» som jobber lett og kjapt med kontroller. Dette betyr at alle som har tanker om å kjøpe AMT teknologi må prøvekjøre mere enn en gang. Gjør du ikke det vil sannsynligvis dine egne ferdigheter og læringshastighet bli stående i veien for å komme i kontakt med de fantastiske kapasitetene denne teknologien har og ikke minst hvor mye kjøreglede den kan tilby.
Etter den første kjøre-uken er jeg selv både henrykt og hekta, og har virkelig fått oppleve hva ny teknologi kan tilby av både læring og ferdighetsutvikling. Kjøring av nye MT09 Y-AMT omfatter bruk av omtrent 12 brytere på høyre og venstre styreholk og disse bør helst etter hvert sitte godt i lillehjernen som lagrer automatisert motorikk i hodene våre. Når innlæringen av bryterbetjeningen etter hvert sitter kan styringssignalene kjapt kommuniseres til fingertuppene som skal spille på bryter-nomenklaturet som styrer dette instrument. Spiller jeg dårlig blir lyden fæl, men med litt trening og godt spill opplever jeg sykkelen som en symfoni som gjør akkurat det jeg ønsker og MT09 har da aldri vært bedre å kjøre.
Jeg kan velge mellom tre gir modus (street som tilsvarer manuell elektrisk giring, D som er ordinær automat og D+ som er en sportslig automat) og fem motormappinger i «street» (street, user 1, user 2, sport og rain) og selvfølgelig automatvalgene D og D1. Det betyr at du har hele syv forskjellige valgmuligheter til gir og motormapping og da klarer i hvert fall jeg å finne noe som passer til humør og dagsform. MT09 Y-AMT har med andre ord et bredt bruksområde som spenner fra rolig og komfortabel kjøring til festlig og svært sportslig lek som gjør noe av verdens beste motorteknologi, styregeometri og svingegenskaper tilgjengelig for deg.
Clutch hendelen er som kjent borte, men den savnet jeg ikke et eneste sekund. De syv valgkombinasjonene jeg har tilgjengelig gjør dette så uendelig mye mere allsidig og spennende å kjøre at en manuell girkasse med kvikkskifter og blipper til sammenligning rett og slett blir litt kjedelig og gammeldags. Jeg girer så utrolig mye kjappere med peke og tommelfinger enn det jeg klarer med venstre fot på en kvikkskifter at forskjellen blir merkbar. Motorisk går det selvfølgelig mye kjappere å flytte en finger enn et helt ben og det forstyrrer også balansen mindre. Og på akkurat dette punktet må jeg være tydelig til leseren, vær for guds skyld villig til å se inn i og ikke minst prøv å gjør deg kjent med fremtidsrettet og moderne teknologi. Alle som har kjørt Honda sin DCT teknologi elsker den, de som ikke gjør det har i mine øyne ikke prøvd nok, erfart eller lært hva denne teknologien faktisk kan tilby. Slik er det også her, og jeg er svært opptatt av at man må være villig til å lære, man må være villig til å flytte på seg for å få med seg noe av oppsiden som teknologien tilbyr. Gidder du ikke det, ja da går du faktisk glipp av noe stort og du blir selv den som taper på det! Dersom du ikke gidder å lære deg å spille på dette nydelige instrumentet, ja da går du også glipp av de nydelige tonene.
Kan man sammenligne Y-AMT og DCT teknologi fra Honda?
Ja det kan man, valg og kombinasjonsmuligheter er ganske like men gir-logikk og tidspunkt for giring oppleves forskjellig. Jeg er rimelig sikker på at denne opplevelsen er subjektiv og derfor kan oppfattes forskjellig fra person til person, men for egen del opplever. jeg at YMT teknologien ligger nærmere mitt operasjonell girmønster enn det Honda sitt DCT system gjør. Men, jeg må understreke at dette har med personlige preferanser å gjøre. Tidspunkt for opp og nedgiring gift farstsavpasjong og gasspådrag fungerer som hånd i hanske for med, og muligheten til å overstyre automatkassen med en manuell giring fungerer helt nydelig. Nedbremsing med motorbrems og nedgiring fungerer superbra og oppleves like naturlig som på en manuell girkasse. Den festlige styregeometrien til MT09 bidrar selvfølgelig til at dette blir ytterligere festlig.
Selve girskiftet oppleves veldig likt en manuell girkasse. Fri posisjonen er nederst og når jeg setter den i gir får jeg et markant klunk som kjennes i sykkelen, det liker jeg personlig godt. De øvrige girbevegelsene er også merkbare og markante.
MT09 er jo en hyper naked og trevise aller best i urbane omgivelser som omfatter lek og mental terapi. Det er her den kommer til sin rett og det er også her du virkelig kan kjenne på de virkelig festlige sidene ved å kjøre en superrask automatkasse som også kan gires elektrisk/manuelt. Det er intet mindre enn veldig veldig festlig. Så skal det sies, at MT09 med AMT teknologien er minst like kapabel til å dra på langtur. Sittestillingen er oppreist og behagelig og det store TFT instrumentet verner fører for mye av fartsvinden. Modellen er retningsstabil og rolig og oppleves veldig behagelig under alle forhold og hastigheter.
Dra for all del og prøv dette, personlig er jeg som dere forstår helt henrykt, og kunne lett ha levd med AMT teknologien. Men husk at dette må du bruke litt tid på å venne deg til og det er minst like viktig at forhandlerne er oppmerksomme på dette og gir rom for det. En 15 minutters prøvetur vil neppe sette deg i kontakt med kapasitetene til denne maskinen og slike turer vil neppe jekke ut et salg. Take my advice.