EN NY GENERASJON SUPERSPORT: YAMAHA R9 2025

I løpet av de siste tre tiårene har Yamahas R-serie blitt synonymt med fart, ytelse og stil.

Lanseringen av en ny «R»-modell har alltid vært et banebrytende øyeblikk for Yamaha, fra avdukingen av den originale R1 i 1998, etterfulgt av R6 et år senere sammen med ikoniske YZF-R7, til gjenopplivningen av markedet for nybegynnere med R125 i 2008. I 2015 ble elektronikk på MotoGP- nivå introdusert i Supersport-segmentet med R1 og R1M, og deretter la den CP2-drevne R7 en helt ny dimensjon til Supersport-markedet i 2021.
Og nå, for modellåret 2025, er tiden inne for å redefinere Supersport-kategorien nok en gang med den siste etterlengtede modellen i den legendariske R-serien; R9.
R9 tilbyr spennende ytelse og den banebrytende teknologien R-serien er kjent for, og presenterer en helt ny generasjon Supersport.
Det er ikke til å komme unna at Supersport-markedet har endret seg gjennom årene, med førernes behov og ønsker i stadig utvikling, og med strengere utslippsregler. Det er denne endringen som førte Yamaha til beslutningen om at deres ikoniske R1 skulle bli en modell kun for banebruk fra 2025 med introduksjonen av R1 RACE og fortsettelsen av R1 GYTR.
Samtidig som R1 GYTR og R1 RACE og deres ultimate baneytelse forblir flaggskipmodellene på toppen av Supersport-serien, vil Yamaha fortsatt pleie markedet for veigodkjente Supersport- modeller, og etterspørselen og entusiasmen for dette markedet siden introduksjonen av R7 viser at det fortsatt er en plass for veigodkjente Supersport-modeller.
Introduksjonen av R9 kompletterer Supersport-kategorien, som går fra inngangsnivået R125 via A2- kategorien R3, mellomvekt R7 til nå R9 for gatesykler, mens de alltid viktige R1 GYTR, R1 RACE, R6 GYTR og R6 RACE beholder sin plass i modellutvalget med sine ytelser på høyt nivå utelukkende for banen.
Selv om denne nye generasjonen av Supersport markerer begynnelsen på et nytt kapittel, forblir historien den samme med Supersport-seriens identitet basert på Yamahas racing-DNA. Fra designelementer til racingutviklet teknologi er hver Supersport-modell et produkt av Yamahas racing på aller høyeste nivå.
R9 tar denne velprøvde, racing-avledede teknologien og designen, og kombinerer den med den kritikerroste, tresylindrede CP3-motorplattformen som har revolusjonert Yamaha-merket det siste tiåret. Ekteskapet mellom denne anerkjente momentsterke motoren og Yamahas anerkjente presise racing-kjøreegenskaper, skaper en perfekt balansert Supersport-modell verdig sin status som R- seriens flaggskip. Den tilbyr effektiv sportsytelse på veien og rikelig med ytelse for banen.

DESIGNET MED R-DNA

Introduksjonen av alle R-seriemodeller har alltid gjort et sterkt inntrykk, og R9 er intet unntak.
Mens R9 beholder mange av de MotoGP-inspirerte designfunksjonene som har blitt synonymt med Yamahas Supersport-modeller, noe som umiddelbart identifiserer den som en «R»-maskin, representerer designet også progresjonen som forventes av en ny generasjon.
Horisontale linjer har blitt fremhevet på alle R-modeller siden 2015 R1, men denne aggressive og sporty stilen tas til neste nivå for R9, og utvides fra horisontale linjer til mer horisontal bevegelse.

Den tilbyr en kraftig og flytende følelse, som legemliggjør R9s smidighet, presise håndtering og racing- utviklet innovasjon. Dette nye utseendet er innkapslet av de integrerte aerodynamiske winglettene, som bidrar til R9s barske nye design for å komplementere de kraftige ytelsene.

Den ikoniske R-Series ‘M’-formede luftkanalen og frontlyktene med to øyne består, men hver av disse designfunksjonene er fremhevet for å legge til neste generasjons aggressive styling. En frontlykt med én linse i M-kanalen bidrar til det iskalde utseendet, mens en sentral spoiler foran frontlykten fungerer med winglettene, og bidrar til den kraftfulle estetikken.

HØYT DREIEMOMENT, 890CC CP3-MOTOR

R9 drives av Yamahas prisbelønte 890cc CP3 væskekjølte, tresylindrede, DOHC drivstoffinnsprøytningsmotor med fire ventiler per sylinder. Boringen og slaglengden på 78 mm x 62 mm og kompresjonsforhold på 11,5:1 gir både utmerket dreiemoment og rikelig med effekt. Kombinert med den fine kontrollen som tilbys av Yamaha Chip Controlled Throttle (YCC-T), får du optimal ytelse både på banen og på veien. Sekundærutvekslingen, tenningstidspunktet og drivstoff- mappingen er alle optimalisert for Supersport-ytelse både på banen og på veien.
Det tresylindrede brølet har blitt et varemerke for CP3 gjennom årene, og Yamahas ingeniører la betydelig vekt på å forsterke motorens engasjerende lyd.

LETT DELTABOX-RAMME I ALUMINIUM

Den gravitasjonsstøpte Deltabox-rammen er utviklet spesielt for R9, og har fått sin stivhet tilpasset for sportsytelse ved både lav og høy belastning.
Sammenlignet med Yamahas andre CP3-modeller er stivheten til R9s basisramme høyere i alle tre retninger: Torsjonell, langsgående og lateral. Ved å bruke spesifikke tykkelser, former og også ved maskinerte hull, sikter Yamahas ingeniører mot å balansere stivhet og fleksibilitet og gi føreren både god feedback og god kjørekomfort.

Rammens frittstående vekt på 9,7 kg gjør den til den letteste rammen som noen gang er brukt på en Yamaha Supersport-modell. Dette lette chassiset betyr at den totale kjøreklare vekten til R9 bare er 195 kg, noe som resulterer i det optimale forholdet mellom kraft og vekt.
Rammen, i kombinasjon med bakrammen, er designet for å bidra til R9s smale og kvikke fremtoning, samtidig som den understreker hastigheten og ytelsen til en ekte Supersport-maskin.

DEN MEST AERODYNAMISK EFFEKTIVE YAMAHA-MODELLEN TIL DAGS DATO

Gitt størrelsen i forhold til ytelse, har R6 lenge vært den mest aerodynamiske Yamaha-modellen, og dette var målestokken for Yamahas ingeniører for å optimalisere R9s aerodynamiske effektivitet. Gjennom omfattende vindtunneltesting var ingeniørene i stand til å utforme R9 til å ha mindre aerodynamisk luftmotstand (og dermed maksimere toppfart og akselerasjonsytelse) enn R6, til tross for at R9 hadde større slagvolum, radiator og frontaloverflate.

Denne effektiviteten oppnås gjennom en kombinasjon av frontkåpedesignet, og de nye aerodynamiske winglettene, lagt til rett under lysene. Disse reduserer frontløftet og forbedrer kontakten med veien. Normalt ville det å legge til wingletter generere ekstra luftmotstand. Gjennom gjentatt testing ble de negative påvirkningene eliminert, og den endelige designen minimerer luftmotstandsgraden samtidig som den gir føreren følelsen av et stabilt forhjul.
Winglettene reduserer forhjulsløftet med 6-7 % i en rett linje, og når de kombineres med frontspoileren under M-kanalen, økes denne effekten til ca. 10 % i svinger.

HÅNDTERING PÅ SUPERSPORT-NIVÅ: FJÆRING

Yamahas Supersport-maskiner er kjent for sine skarpe kjøreegenskaper, og dette gjelder fortsatt for R9. Støtdemperen foran og bak er begge nyutviklede KYB-fjæringskomponenter som er satt opp spesielt for modellen, og utviklet sammen med 2025 R1 GYTR og R1 RACE.
De nye 43 mm KYB inverterte forgaffelen har blitt fullstendig redesignet og har nå individuelle justeringer for retur- og kompresjonsdemping på venstre og høyre gaffelben. Hver kan justeres individuelt, med høyre rør for returdemping og venstre for kompresjon, både for høy hastighet og for lav hastighet.

Hvert gaffelben har nå en grunnventil, designet for å optimalisere trykket i sylinderen ved å begrense eller helt forhindre olje i å strømme inn i bunnen av gaffelen. Dette nye oppsettet resulterer i forbedret dempingsrespons, forbedret kontaktfølelse og bedre stabilitet hele veien. Og et Kashima- belegg gjør gull/bronsefargen mørkere med ekte ytelsesestetikk.

Bakre støtdemper er justerbar for forspenning, returdemping, og kompresjonsdemping. Den nye utformingen bidrar til svært presis demping, og gir bedre tilbakemelding fra banen eller veibanen.

RACINGINSPIRERT BREMBO-BREMSESYSTEM

R9 har racing-avledede Brembo Stylema monoblock-kalipere, som er lette, stive og designet for å gi bedre kontroll og stabilitet. Bremseslangene i rustfritt stål og store 320 mm frontskiver gir utmerket konsistent og kontrollerbar følelse, spesielt ved langvarig bruk og under kraftig bremsing.
Brembo radial hovedsylinder tar R9s stoppkraft til neste nivå og har et stempel som beveger seg parallelt med bremsehendelens vandring. Den påfører trykk på en lineær måte når føreren drar i hendelen, noe som resulterer i en raffinert følelse av kontroll.

De lette Stylema-kaliperne produserer sin stoppkraft gjennom fire 30 mm stempler og er designet for å tillate en optimalisert luftstrøm for effektiv kjøling, noe som motvirker at bremsene mister effekt ved hard banekjøring.

SPORTY KOMFORT: OPTIMALISERT KJØRESTILLING

Tro mot sin Supersport-stil er R9s kjørestilling designet for å være sporty, med clip-on styre i racingstil. For å imøtekomme de forskjellige nivåene til banedagsførere, så vel som livlige turer på landeveien, er kontaktpunktene mellom motorsykkelen og kroppen utviklet for å tillate ulike førere å bevege seg fritt rundt på sykkelen.
Avstanden fra styret til førerens hofter er optimalisert for å unngå en overdreven foroverlent kjørestilling, og setehøyden på 830 mm gir tilgjengelighet for et stort utvalg av førere. Fotpinnene er plassert for å gi mer plass og unngå kramper i bena.

STYRET

Styret er clip-ons montert under trippelklemmen, noe som gir den typen frontbelastning du forventer av en Supersport uten for aggressiv kjørestilling. Plasseringen er sportsligere enn clip-on styret på R7, men mer avslappet enn de på R6 RACE, og gir et bredere bruksområde.

DRIVSTOFFTANK

Drivstofftanken på 14 liter gir lang nok rekkevidde ved bruk på veien, samtidig som den forblir smal for å gi optimal forening mellom fører og maskin. Tankformen er designet for å gi godt grep for førerens lår og arm i svinger, med mål om å gi en følelse av stabilitet og kontakt midt i svingen.

SPORTSFOKUSERTE BRIDGESTONE-DEKK

R9 er utstyrt med Bridgestones Battlax Hypersport RS11-er, med ytelse på banenivå justert for bruk på offentlige veier. Disse sportsdekkene tilbyr utrolig høy ytelse takket være godt grep, svingstabilitet og kontaktfølelse.

NYDESIGNEDE STYREBRYTERE MED HELT NYTT BRUKERGRENSESNITT

Bryterutstyret til R9 er både intuitivt og enkelt å bruke, med fokus på å minimere antall knapper for å betjene et bredt spekter av funksjoner. Knappens form og følelse under bruk har blitt grundig raffinert for å gi optimal betjening med hansker på.

CRUISEKONTROLL OG FARTSBEGRENSER

For enkelhets skyld når du kjører lengre avstander, er R9 utstyrt med et cruisekontrollsystem, som kan aktiveres når du kjører i hastigheter fra 40 km/t i tredje gir og høyere. Etter at cruisehastigheten er stilt inn, kan den økes eller reduseres i trinn på 1 km/t med enkle trykk på bryteren, eller kontinuerlig ved å holde nede bryteren. Cruisekontroll kan avbrytes enten ved å trykke på en knapp, bremsen, clutchen eller gasskontrollen.

Førere kan også angi en fartsgrense for sykkelen sin, som kontrollerer motoreffekten for å sikre at maskinen ikke overskrider den valgte hastigheten.

SOFISTIKERT R1-BASERT ELEKTRONIKK OG YRC-MODUSER

R9s høyteknologiske seksaksede IMU er utviklet direkte fra de elektroniske systemene på R1, og måler kontinuerlig akselerasjonen i retningene fremover-bakover, opp-ned og venstre-høyre – samt vinkelhastigheten sideveis og ved tilt.
IMU er i stand til å sende data i sanntid til ECU, som kontrollerer pakken med elektroniske førerhjelpemidler og i sin tur endrer maskinens oppførsel avhengig av nivået av støtte føreren har valgt.

INTEGRERTE KJØREMODUSER

Førere kan tilpasse kjøreopplevelsen via Yamaha Ride Control (YRC)-innstillinger. Denne funksjonen lar føreren velge motoreffektegenskaper og nivået på elektronisk støtte etter veiforhold og egne preferanser.
Tre integrerte kjøremoduser, «Sport», «Street» og «Rain» med fabrikkinnstillinger med forskjellige nivåer for å passe til ulike forhold, suppleres med muligheten til å forhåndsinnstille to egendefinerte moduser og fire Track-moduser. Dette gjør det mulig å opprette spesifikke YRC-innstillinger for å passe til visse situasjoner eller forhold ved å endre nivået på elektronisk støtte som Power Delivery (PWR), Traction Control (TCS), Slide Control System (SCS), Brake Control (BC), Back Slip Regulator (BSR), Engine Brake Management (EBM) og Front Wheel Lift Control (LIF), som alle kan stilles inn direkte gjennom R9s YRC-innstillingsskjerm eller via Yamahas MyRide-smarttelefonapp.

For optimal racestart har R9 også et startkontrollsystem, som støtter førere når de starter og akselererer fra stillestående.
Og for sporbruk er det mulighet for å slå av den bakre ABS-en.

URL: https://media.yamaha-motor.eu/no/nb/release-overview/a-new-generation-of-supersport–the-2025-yamaha-r9

Page 4 of 6

TREDJE GENERASJONS QUICK SHIFT-SYSTEM

Yamahas tredje generasjons Quick Sshift System(QSS) tillater clutchfrie opp- og nedgiringer. Systemet har to innstillinger der innstilling 1 muliggjør oppgiring ved akselerasjon og nedgiring ved retardasjon, mens innstilling 2 også tillater nedgiring mens du akselererer og oppgiring mens du bremser, noe som gir større funksjonalitet i et bredere spekter av scenarier.

SKJERM OG TILKOBLING

R9s 5-tommers TFT-fargeskjerm kan tilpasses mellom fire valgbare temaer, mens en banemodus viser informasjon som bare er relevant når du kjører på banen, inkludert rundetider.

SMARTTELEFONVARSLER OG DATAOVERFØRING

R9s instrumentpanel kan kobles til en smarttelefon via Yamahas MyRide-appen gjennom motorsykkelens innebygde kommunikasjonskontrollenhet (CCU).
Appen kan brukes til å endre YRC-innstillinger, slik at du kan lage nye YRC-moduser selv når du er borte fra sykkelen. Opptil 40 forskjellige modusinnstillingsvarianter kan lagres i appen for å passe til bestemte vei- eller baneforhold, og deretter lastes opp til sykkelen når den er innenfor rekkevidde. Et integrert fullt navigasjonssystem er også tilgjengelig via Garmin StreetCross-appen. Og brukere kan vise forskjellig informasjon og bilder på skjermen, inkludert telefonsamtaler, tekstmeldinger og væroppdateringer.

Y-TRAC – FØL DEG SOM EN RACER!

Y-Trac-appen hever Supersport-opplevelsen, og lar førere å forbedre sin banekjøring og -ytelse gjennom verktøy som vanligvis bare er tilgjengelige for profesjonelle racere.
Y-Trac-appen er avledet fra racing og gir deg muligheten til å logge og analysere kjøredata med teknologi på profesjonelt nivå uansett førerens erfaringsnivå – fra nybegynnere til proffer.

Med Y-Trac-appen kan runde- og sektortider logges samt maskindata, inkludert nedleggsvinkel, motorturtall, girposisjon, hastighet, gasskontroll og støttenivåene fra de elektroniske støttesystemene, for eksempel traction control.
GPS-posisjonsdata kan være via en førers smarttelefon, men hvis rytteren ønsker å bruke en GPS- enhet på sykkelen, kan Y-TRAC kobles til Garmin GLO2. Y-Trac tilbyr også muligheten for et «Virtual Pitboard», der førerens mekanikerteam kan sende meldinger til dashbordet mens de er ute på banen. R9-eiere kan registrere seg for en gratis prøveversjon av appen, eller abonnere på premium-utgaven.

TEKNISKE HØYDEPUNKTER

890cc CP3 væskekjølt 4-takts DOHC, 3-sylindret motor
Letteste Deltabox-ramme i aluminium på en Yamaha Supersport-modell
Brembo hovedsylinder foran og Stylema-kalipere sammen med 320 mm bremseskiver Aggressivt aerodynamisk karosseri med downforce wingletter
Ny generasjon KYB fullt justerbar 43 mm forgaffel
R1-utviklet 6-aksers IMU
Førerhjelpemidler som er lean-sensitiv, og med traction control (TCS), slipkontroll (SCS), bremsekontroll (BC)
Kraftmoduser (PWR), startkontroll (LC), løftekontroll (LIF)
Tredje generasjons Quick Shift System (QSS)

Styring av motorbrems (EBM) og Back-slip Regulator (BSR)
Av-modus for bakre ABS
Yamaha Ride Control (YRC) med tilpassbare innstillinger
CCU som tillater opplasting og nedlasting av motorsykkelinnstillinger 5-tommers TFT-fargeskjerm med tilkoblingsfunksjoner

Logg og analyser kjøredata med Y-TRAC Cruisekontroll og fartsbegrenser
Clip-on styre
Bridgestone Battlax Hypersport RS11-dekk Støpte aluminiumsfelger

Justerbare hendler
Smidd girpedal i aluminium

FARGER OG TILGJENGELIGHET

2025 R9 er tilgjengelig i fargene Icon Blue og Tech Black og forventes å være i Yamahas utstillingslokaler fra mars.
R9 kan enkelt tilpasses gjennom en serie originale Yamaha-tilbehør, tilgjengelig både gjennom Yamahas utstillingslokaler og på den offisielle Yamaha-nettbutikken.
Det sportslige utseendet og følelsen til R9 kan forbedres med Smoke Windscreen. Denne er konstruert med økt UV-beskyttelse, mens Tank Grip-settet er designet for å gi optimal knegrepskontroll i svinger, samt beskytte tank og deksler. En skiltholder er også tilgjengelig med en glatt metallisk finish for å forbedre utseendet på sykkelens bakpart.
Ekstra beskyttelse for veivhusene kan legges til i form av GB Racings veivhusbeskyttersett. Med lettvektsdesign er dette tilbehøret bygget av 60 % lang glassfibernylon som oppfyller nasjonale og internasjonale tekniske racingforskrifter.
R9 fotpinnesett tillater ytterligere finjustering av fotstøtten for en optimal kjørestilling. Utseendet på banen kan også forbedres med Racing Cover-settet, som dekker områdene som er utsatt når du fjerner nummerskiltet, sidespeilene og passasjerfotpinnene ved banekjøring.
Et komplett eksosanlegg fra Akrapovič er også tilgjengelig, med rør i rustfritt stål koblet til en lyddemper i titan, med lasergravert R9-logo for den ultimate prikken over i-en.
En fullstendig liste over tilbehør kan sees på Yamahas nettsted.