Publisert i MC avisa 15.06.2023 kl 16:30 Sist oppdatert: 15.06.2023 kl 18:15
Tekst: Ole-Andreas Isdahl
Målgruppe: Hvermannsen, han eller hun som liker å trene variert, og gjerne er bitte litte granne leken.
La oss avklare: Dersom du tror at el-sykling er for latsekker som ikke gidder å tråkke selv så kan du bare re-tenke det. Test-pilotene vi brukte sykler i 10 -20 mil i uken. Vi definerer derfor testpilotene våre som veltrente mosjonister. Under testen syklet vi 30 til 40 km pr dag i til dels krevende terreng med sti, myr og svaberg. Dette var så absolutt tilstrekkelig hva angår treningseffekt og belastning. Offroadsykling omfatter variert bruk av el-sykkelens kraftregister (ofte eco/normal/boost) og balanse, dette gir derfor en svært god treningseffekt i kombinasjon med teknisk kjøring som krever god koordinasjon og konsentrasjon. Det var ingen som ba om mer når dagen var over for å si det slik.
Vi kjørte på følgende sykler under testen:
El-sykkel segmentet og terrengkjøring er fortsatt litt nytt, men voksende i Norge og MC-avisa følger derfor nøye med på hva som skjer på dette området. Gjennom pandemien ble det faktisk vanskelig å skaffe sykler, men nå ser det endelig ut til at produksjonen er i gang igjen. Du får el-sykler i nær sagt alle prisklasser, men vi har for denne anledning hentet sykler fra high-end segmentet. MC-avisa har etablert et eget offroad-team som har sykkelkompetanse og har tatt for seg noen av de viktigste merkene som kommer fra motormiljøet og som produserer fulldempede sykler, spesifikt Porsche, GASGAS og Husqvarna. Målsetningen vår var å se nærmere på kvaliteten og om det faktisk er mulig å finne noen signifikante forskjeller innen denne gruppen som har en pris på mellom 50 og 100 tusen kroner.
At kvalitet koster vet vi, men spørsmålet er om det som koster mer nødvendigvis er bedre, og hva er i så fall de avgjørende faktorene for det?
Hvor og hvordan ble testen gjennomført?
Vi dro til vakre Vrådal, nærmere bestemt Straand hotel for å sykle i fire dager. Her fant vi alt fra tekniske stier i skogsområder til store åpne svaberg i fjellet mer enn 1000 m.o.h. Vi fant store variasjonsmuligheter rett utenfor hotelldøren. På Straand er alt tilrettelagt med garasjer, sykkelstativ, vaskefasiliteter og verktøy. Akkurat slik vi ønsker det. Vanskelighetsgraden og det tekniske nivået kan tilfredsstille absolutt alle uavhengig av ferdighetsnivå. Alle kan finne passende utfordringer, oppleve mestring og gode opplevelser.
De tekniske rammene
Syklene vi kjørte hadde motor fra Yamaha eller Shimano og leverte fra 50 til 85 Nm, batteripakkene varierte fra 400 Wh til 720 Wh og demperne kommer fra kjente merker som RockShox eller FoxFloat. Hjulstørrelsene var 29 og 27,5 tommer og samtlige sykler hadde justerbare setepinner. Dempervandring foran på syklene er +- 160 mm med unntak av Porsche som har 100 mm. Samtlige sykler bruker standardiserte 4A ladere og vekten på syklene varierte fra 19,4 kg til 25,5 kg, det betrakter vi som en vesentlig vektforskjell, men spørsmålet er om denne forskjellen faktisk er merkbar? Lettest er GASGAS sin Light Trail 3.0 som veier 19,4 kg, leverer 50 Nm og har et batteri på 400 Wh. Porsche har noen særegenheter med ladepunktet til batteriet som sitter på undersiden av den øverste rammevangen og justerbare eiker, det hadde ingen av testpilotene sett før! Porsche er også den eneste sykkelen som har opp/ned dempere foran, og linkarmen til bakdemperen er vesentlig kortere enn på de andre syklene. For de som ønsker å gjennomgå alle detaljer finner du mer informasjon på de respektive nettsidene til disse modellene.
Spørsmålet vårt var altså hvorvidt disse metriske forskjellene innen dette segmentet faktisk er merkbare for målgruppen vår som er «hvermannsen»?
Hva fant testgruppen?
Samtlige sykler ble kjørt i like ruter og distanser og testpilotene byttet sykler ca. annenhver time slik at alle ble godt kjent med syklene. Når dagen var over hadde syklene en tilbakelagt snitt-distanse på ca. 25 km og ca. halvparten av batterikapasiteten i rest. Testpilotene var imidlertid ganske tomme. I de tekniske partiene var syklene så vidt kraftige at de måtte kjøres i laveste effektuttak for ikke å steile eller spinne, det er med andre ord mer enn nok krefter tilgjengelig på disse syklene i tekniske partier. Denne problemstillingen kan også forekomme på svaberg, selv om dekkene satt rimelig godt her. Ingen av testpilotene merket forskjell på syklene som leverte 50 kontra 85 Nm, men modellen med lavest vekt (GASGAS Light Trail 3.0 – 19,4 kg) ble oppfattet som den enkleste å bruke i tekniske partier. Vi legger derfor til grunn at vekt kun er avgjørende dersom du hovedsakelig utøver teknisk krevende sykling og blir mindre viktig dersom man hovedsakelig sykler i enklere terreng. Testpilotene bemerker unisont at demperen (100 mm) og bakdemperen med den korte linkarmen på Porsche´n ble litt kort og at sykkelen derfor oppleves vesentlig stivere enn da andre syklene. Det kan være helt uproblematisk, gitt at du ikke har det store behovet for å utøve sykling som faktisk krever noe annet.
Samtlige sykler er satt opp med gode og ikke minst velkjente komponenter som er mer enn gode nok for hvermannsen, og selv i vår tidvis ganske så utfordrende løype pushet syklene godt med både fart og vekt leverte disse komponentene veldig godt. Ingen av testførerne klaget faktisk på noe som helst. Selv med en systematisk gjennomgang av forhåndsdefinerte vurderingskriterier var det lite å sette fingeren på bortsett fra forhold knyttet til størrelse og ergonomi.
Testførerne mente gjennomgående at instrumentet bør plasseres i senter av styret for å slippe å flytte blikket til siden under kjøring i tekniske partier, det kan føre til at oppmerksomheten flyttes bort ifra det du egentlig skal drive med og for den saks skyld mestre. GASGAS har på noen modeller også plassert girskifteren på selve instrumentet og dette fungerer dårligere enn Shimano sitt system som er mye enklere å operere under teknisk sykling. Husk at disse syklene er så kraftige at giring bør skje før bakke, girer du i bakken kan kjede ryke på grunn av kreftene! Utvekslingen på disse syklene er enorm og kassettene på bakhjulet er derfor også ganske store. Størrelsen og plasseringen av skiftarmen var imidlertid aldri noe problem på noen av syklene.
Vår delvis uvitenskapelige og ellers ganske så jordnære test viser at det viktigste for hvermannsen, gitt at vi opererer i dette segmentet med sykler som koster mellom 50 og 100 tusen kroner, er ergonomi og design. Samtlige sykler er gode, robuste og gjennomgående satt opp med like komponenter. Samtlige modeller har gode bremser med markante bitt og jevne bremseeffekter det er enkelt å styre. Hvermannsen mener at komponentnivået er mindre viktig for ham, men understreker heller betydningen av å finne en sykkel som passer for din høyde, vekt og måten du sitter eller står på. De fleste av våre lengre førere fikk sterkere preferanser til Husqvarna Mountain Cross MC6, som er mesterlig designet og egnet for tøff bruk, men GASGAS sine modeller holder utvilsomt er tilsvarende høyt nivå og ble kanskje i større grad favorisert av førerne som ikke var fult så lange. Ladepunktene til GASGAS er vesentlig bedre plassert enn på Husqvarna sin MC6 hvor du må åpne en luke under kranken og trekke ut kontakten mellom motor og batteri for å sette på ladestrøm – helt idiotisk at du må løfte eller snu sykkelen for å gjøre denne daglige operasjonen. Dette blir imidlertid utbedret ifølge forhandleren. Samtlige sykler har brede og herlige styrer som gjør det til en fryd å sykle i terrenget.
Porsche Rotwild er utvilsomt en Porsche og sykkelen kan kanskje best sammenlignes med merkevarens egen Porsche Cayenne (bilen) som kanskje mer oppfattes som et stil-ikon enn et terreng kjøretøy. Vi opplever Rotwild som stilig, tøff, kraftig og veldig kapabel, men vesentlig stivere enn sine test-kumpaner på grunn av design og konstruksjon. Men gitt behov og bruksområde så kan dette være helt greit, og hvem vil ikke da kjøre en Porsche?
Hvermannsen takker ærbødigst AMD Motorsykler, Cross Centeret Snellingen og Porsche får at de turte å låne oss syklene.