Publisert i MC avisa 17.09.2022 kl 15:10 Sist oppdatert: 19.09.2022 kl 13:55
Tekst: Ole-Andreas Isdahl
Jo la oss se litt på hvem som står bak og hva som skal til for å dra denne vanvittige suksessen som treffer motorsykkelistene rett i hjertet hver eneste høst! Det er egentlig ganske enkelt og det dreier seg om kun to ting:
1. Vilje til å gjøre det
2. Evne til å gjennomføre, evne oppnår du ved å samarbeide med de som har kompetanse
Men det starter alltid med viljen. På Straand ligger viljen hos eierne Lars Arne og Katrine Straand som jobber hele året for å skape denne magiske motorsykkel-helgen for oss motorsyklister.
I år har også elstedatter Sara tatt førekort og er nå «all in» i Straand Treffet, bra Sara.
Men dette holder ikke, du trenger mere muskler for å gjennomføre dette, ja du må faktisk etablere en egen administrasjon som kan planlegge, koordinere og gjennomføre, og her er treff-generalen Trond Olsen en svært viktig figur som får det hele til å svive og gå, hvert eneste år. Noen kaller denne personen en «ildsjel».
Trond (til venstre i bildet) har en egen administrasjon som dekker alle kapasitetene han trenger. Alt fra planarbeid, forlegning og bevertning, det faglige programmet, samarbeidet med bransjen og forhandlerne, interesseorganisasjonene, ja kort sakt alle som skal levere ca 80 motorsykler og innholdsproduksjon til disse to dagene i Vrådal.
Vi snakker altså om alt fra velkjente spinn-doktorer og media-folk, til kortreist mat, interesseorganisasjoner og ildsjeler fra lokalmiljøet som gir oss en smak av alt som er lokalt.
Bransjens kanskje viktigste indsjeler som Eddi Mathisen (t.v) i Førerutvikling.no er tilstede sammen med kunnskapsmiljøene, her representert med Tore Johansen (t.h) fra sikkerhetsforum. Alle durkdrevne typer som har veldig mye klokt å melde til oss som ikke vet bedre eller har like mye erfaring. Disse folka er viktige og får du sjansen så lytt til det de har å fortelle, det kan bli helt avgjørende den dagen du står i en situasjon du kanskje ikke har opplevd før og derfor ikke mestrer!
Men dette holder ikke, hva mer skal til?
Joda, du trenger mye mer, du trenger de forhandlerne som driver hjulene rundet i bransjen hver eneste dag, de som bidrar til at vi kan realisere drømmer eller kanskje rette opp de prosjektene som viste seg å ikke gå så bra som vi kanskje håpet! Prosjektene som feilet og trenger kunnskap og kompetanse til å rettes opp igjen, slik at vi nok en gang kan komme oss på veien igjen og bare nyte det å kjøre motorsykkel.
Vi trenger også importørene som står bak forhandlerne slik at disse har det støtteaparatet de trenger for å holde hjulene igang.
Men dette er heller ikke nok, vi trenger faktisk mer, enda mere.
Vi trenger også ildsjelene som tenker og jobber for vår sikkerhet på veien og gjør den delen av jobben vi kanskje selv ikke er så flinke til å ivareta, nemlig vår egen og andres sikkerhet. NMCU jobber utrettelig for vår sikkerhet hver eneste dag og det er vi utrolig taknemmelige for.
Var det mere da? Å jada…
Vi trenger media, de ikoniske sluggerne som Jarl Hole eller den litt yngre Rolf Marthinsen, formidlere i hver sine formater som kommuniserer med oss hver eneste dag for å dele informasjon, kunnskap og erfaring.
Sist men ikke minst, trenger vi menneskene, vi trenger treffdeltakerne som setter pris på alt dette og som gir oss motovasjon til å gjøre det igjen, igjen og igjen.
Vi trenger dere som er villige til å tenke nytt og være med i front, og vi trenger også dere som slettes ikke vil endres fordi dere forbeholder dere retten til å bare kjøre motorsykkel slik som dere alltid har gjort. Det er også helt greit.
Vi trenger deg Viggo og deg Trym, vi trenger kort sagt alle for å lykkes med et så fantastisk arangement, verre er det ikke!
Så er det mange som ikke er nevnt og det beklager vi, men vi skal komme tilbake til en liste som viser alle som deltar fra bransjen, slik at vi behørlig kan få takket dere alle, det fortjener dere.
Men enn så lenge så nyter vi helgen. Til dere som ikke fikk til å delta i år, kom neste år, Lars Arne og Katrine fortsetter sitt utrettelige forbedringsarbeid for å gjøre dette enda bedre.