Tekst/foto: OAI
Ganske lik Z 900 RS, men mindre, lettere og veldig morsom. Allikevel undervurdert i markedet, dessverre.
Jeg har lenge ønsket å kjøre Z 650 RS, men har ikke fått gjort det før nå snart to år etter at den kom. Jeg synes for egen del at modellen er pen, klassisk og velproporsjonert og jeg har siden den kom vært nysgjerrig. Som klassisk model har den alt den skal ha, en pen hovedlykten, kule analoge instrumenter, som binder hele fronten godt sammen og gir et solid visuelt inntrykk av en nydelig klassisk motorsykkel.
Fargekombinasjonene er kule med en sølvfarget og racing grønn tank som passer svært godt sammen med de krommede detaljene.
De tekniske dataene
Den tosylindrede motoren på 649 cc (DOHC 8 ventiler) yter gode 68 hk og 64 Nm. Modellen har 17 tommer store hjul foran og bak og her en akselavstand på 1405 mm, et veldig bra kompromiss for alle typer kjøring. Våtvekten er på lave 187 kg, og sykkelen er utstyrt med en trellis ramme, en helt ordinær svingarm, 41 mm dempere foran og en monodemper med justerbar forspenning bak. Bremsene er fra Nissin og griper om doble skiver på 300 mm foran og en singel skive på 220 mm bak. Disse biter godt og bremsingen er jevn og fin. Setehøyden er på 820 mm og passer derfor godt til førere som ikke er så lange.
Teknisk er Z 650 RS en enkel motorsykkel og ingen av komponentene hører hjemme i jåle-klassen. Men det er heller ikke nødvendig, Kawasaki kan å bygge motorsykler og har kunnskapog erfaring nok til å oppnå mere med mindre og rimeligere komponenter, det påvirker selvfølgelig kvalitet og pris i positiv retning.
Instrumentet er analogt og for egen del synes jeg dette er aldeles strålende. Det er så kult å kjøre med gode og gammeldagse instrumenter som gir en helt spesiell opplevelse av å komme tilbake på en autentisk motorsykkel.
Vekt, balanse og ergonomi er helt essensielle suksesskriterier
Modellens relativt lave vekt, oppreiste sittestilling og fine vektdistribusjon gjør den svært godt egnet som en urban klassiker.Jeg føler meg rett og slett kul når jeg kjører rundt i byen og jeg digger den kule avslutningen på setet og overgangen til baklyset som tar igjen fargene på tanken, dette er pent og helt i tråd med designet vi finner på Z 900 RS.
Motoren har en jevn og fin gassrespons og er virkelig pigg. Så pigg at jeg må minne meg selv på at en slik modell faktisk ikke skal kjøres som en street fighter. Her skal vi finne roen, god flyt og nyte komforten med stil. Girkassen er bestemt men myk og hver enkelt giring avløses med et merkbart klunk, helt i tråd med det jeg liker. Også viktig for å virkelig oppleve at du faktisk kjører en klassisk modell.
Styregeometrien er fin, jeg har god kontakt med forhulet og når vi virkelig rocker i tette svingkombinasjoner kjenner jeg at både for og bakhjul sitter som ei kule. Sykkelen responererer lett og kjapt på styresignaler og er derfor morsom å kjøre. I og rundt byen er den helt super og det blir rett og slett festlig å kjøre til og fra jobb.
Ikke noe problem å dra på langtur med Z 650 RS
For meg er det viktig å finne og velge motorsykler som har et bredt og godt bruksområde. Derfor liker jeg å ta syklene ut på en langtur for å se hvor stort bruksområde de faktisk har. Jeg liker å reise lett og bruker kun en 40 liters Kriega bag (OS40) som reiseakvipasje. Det holder lenge for meg og en av fordelene er at disse små veskene ikke forringer kjøreegenskapene i noen vesentlig grad. Styregeometri, gassrespons og effektleveransen fungerer strålende på langkjøring men i og med at dette er en klassisk nakenmodell trives den ikke så godt over 100 km/timen. Men på en klassisk modell er det helt greit.
Z 650 RS er slank og tilbyr en høy komfort og mye kjøreglede. Svingarmen og bakdemperen leverer veldig bra og håndterer min e90 kg veldig bra, selv i partier med humper og oppsprukket asfalt.
En 30 mils dagstur var over hodet ikke noe problem og sykkelen er så letthåndterlig at det er lett å være litt nysgjerrig og utforske nye jakt marker.
Oppsummert
Kawasakin Z 659 RS er rett og slett en knallbra og stilig klassiker , selvfølgelig aller best i urbane omgivelser, men også fantastisk god på langtur. Designet er elegant og har virkelig karakter. Alle ytelsesbidrag fra ramme, svingarm, dempere, motor og ergonomi sitter som det skal, den lave vekten gjør all håndtering enkel. Da blir sykkelen mere og oftere brukt. Instrumenteringen er nesten prikken over Ién og løfter hele opplevelsen min av sykkelen. Det er bare så kult at noen fortsatt bruker analoge instrumenter. Bremser og dempere leverer det de skal, ikke best men mer enn godt nok. Fra min side leverer Z 650 RS til over forventning og det er lite å sette fingeren på. Jeg håper bare at folk oppdager hvor bra den er og hvor mye du faktisk får for pengene.