BMW R 12 G/S er her og MC Oslo har sendt sin testfører på tur

Tekst/foto: OAI

Her er det ikke bare designet som er heftig, tøft og maskulint

Så er den altså her, selveste arven etter R 80 G/S som vi etter hvert kjenner som Urban GS. Vi vet foreløpig ikke hvor mange sykler som er sendt ut til forhandlerne, men vi vet at den kommer i to utgaver, en standard gateversjon med 21 timmer foran og 17 tommer bak, og en rendyrket Enduro Pro versjon som er å betrakte som en fullblods offroader. Denne har 21 tommer foran og 18 tommer bak for å kase ut på grep og stabilitet.

Tøffingen er å finne i demo-porteføljen til MC Oslo så det er bare å dra dit for å ta herligheten i øyensyn. Kjempen veier 229 kg (våt), leverer 109 hk og hele 115 Nm og i Enduro Pro versjonen leveres den med Michelin Anakee Wils som er et ganske så kapabelt offtoad-dekk.

Nye R 12 G/S kommer garantert til å skape økt interesse for BMW sin Heritage linje som er både kapabel og ganske så maskulin.

De to modellene er ganske forskjellige på noen viktige punkter så kjøpere må nok være bevist på egne preferanser og  bruksområde . Forskjellene er ikke vesentlige i tallstørrelser men vil nok samlet kunne utgjøre en vesentlig forskjell. Modellen kommer til å utfordre både R 1300 G/S og R 1300 GSA men uvist i hvilket omfang. Modellen er selvfølgelig ikke noen stor Touring eller pakkemaskin, men den sterke offroad orienteringen på Enduro Pro versjonen og en høy fun-factor er selvfølgelig et stort plaster på såret for de som virkelig liker å rocke  litt rundt.

R 12 G/S er nok utvilsomt en rocka versting i denn klassen og vi skal ikke røpe for mye av resultatene fra testen som kommer  på MC Oslo sine hjemmesider om ikke veldig lenge. Men vi røper neppe for mye  og tar heller ikke munnen for mye dersom vi melder at dette er heftige greier.