Tekst/foto: OA Isdahl
Det skal BMW virkelig ha, når vi har «guarden» nede overasker de oss om og om igjen. Helt uten forvarsel lanseres i disse dager en redesignet utgave av R 1300 R og R 1300 RS, begge slagerer som har vært i porteføljen i lang lang tid og som virkelig har solgt godt. Men, når sant skal sies så var de vel begge modne for en oppgradering nå. Vi har fått en «sneka Peak» og skal straks kjøre hellighetene.
R 1300 R kommer i to versojoner, en standard og en «option 719» – den er barsk
Modellen har fått et helt nytt designet men har samme ramme og motor som GS 1300. Hva angår design så gjør BMW her et kvantesprang inn i fremtiden og med 145 hk og 149 Nm går nok kvantespranget temmelig kjapt. Option 719 har fått noen ekstra kapasiteter som standard modellen ikke har, så liker du å skille deg ut er det nok denne utgaven du skal ha. Spare kan du gjøre senere for moroa koster i underkant av 330 000 kroner.
Designet er beint fram nytt og sexy, og begge modellenegår rett inn i er en «head-twister» kategorien. Modellen ser fryktelig sint ut (hvilket den også er) og lefser du i vei i dynamic pro kommer Sansynligvis livet til å passere i revy på «fast forward».
Standard utgaven som starter på ca 300 000 er ikke noe dårlig valg og holder nok lenge for de fleste av oss.
R 1300 R har fått et bredere og mye tøffere design i fronten, lykten er ny og karroseriet går i flukt med de to liggende sylindrene og gir sykkelen en fryktinngytende front. Tanken er ny og seterammen med setet og baklyset er også helt nytt. Eksosanlegget på begge modellene er krommet og ser helt fantastisk ut. Instrumentet er også nytt og ser hårete ut. Komponentene som brukes på disse modellene kommer fra øverste hylle og vi skal komme tilbake til detaljene. Er du utålmodig kan du lese deg opp på https://www.bmw-motorrad.no/en/models/roadster/r1300r.html#/section-more-neverstopchallenging
R 1300 RS har også fått et vellykket løft
R 1300 RS har også fått et tilsvarende løft og reiser med dette rakrygget inn i fremtiden som sports tourer I high-end segmentet.Pris 327 500, så det koster litt. Men dette er alle sykler som du kan sitte å se på, studere og bare nyte detaljene som det er mange av. BMW møter med dette fremtiden og setter uten tvil en helt ny standard som bare BMW kan eie.
Teknologien er nå velprøvd på GS 1300 og 1300 GSA, så her kommer det sansynklligvis ingen overraskelser.
Sullen kan tas i øyensyn hos MC Oslo og noen av modellene kan til og med prøvekjøres. Hva status er hos andre forhandlere vet i ikke akkurat nå, men de er nok på vei om de ikke allerede er på plass.
Nå imponerer virkelig BMW, dette ser imponerende bra ut og er sikkert enda bedre å kjøre.
Det gleder vi oss veldig til.