KTM på rett vei og AMD motorsykler er fortsatt størst på KTM

Foto/tekst: OAI

Det har vært en ruskete vinter for KTM men mye tyder på at normaliseringen av utvikling og produksjon nå går som planlagt – dog med endringer i aktørbildet på forhandlersiden her hjemme.

Generelt er vi mennesker ikke så glad i endring, vi vil helst at ting skal være som de er. Slik er vi av natur og kan vi motsette oss endring så gjør vi gjerne det. KTM gruppen har vært gjennom en vesentlig og strukturell endring på eiersiden og det førte til kaotiske tilstander og produksjonsstans i vinter. Men det skal mye til at en så sterk merkevare velter og det meldes nå at Indiske Bajaj eier ca 75% av hele KTM konsernet og at normaliseringsprosessen er godt gang. Hva det vil bety for KTM porteføljen vet vi selvfølgelig ennå ikke, men vi håper og antar at endringene ikke blir så alt for store, det er viktig for hele MC bransjen, og alle som elsker de oransje tohjulingene.

Store endringer også i det norske forhandlernettet – men AMD kommer styrket ut av dette

I vinter har vi også opplevd det som må kunne omtales som store strukturelle endringer på forhandler-siden og mye tyder på at denne øvelsen fortsatt ikke er helt over. På KTM siden har aktører gått konkurs, noen har avviklet egen virksomhet selv, mens andre jobber hardt for å opprettholde posisjon og markedsandeler. Konkurransen er tøff og «dyr-tiden» påvirker utvilsomt folke vilje og evne til å handle kostbare kapitalvarer.

AMD går bra

AMD motorsykler på Alnabru er en erfaren aktør med et solid teknisk miljø som har vært i bransjen i mere enn 30 år og dette miljøet er viktig for både bransjen og motorsyklistene. AMD betjener en stor kundegruppe og nyter stor tillit blant kunder og motorsyklister generelt.Geir Arnestad forteller at salget av KTM så langt har vært godt, sørlig i  A2 segmentet og mellomsegmentet i klasse A. Kampanjeprisene på KTM 390 Adventure har vært særlig populær. Denne modellen er satt ned til skarve 52 000 kroner og selger voldsomt i påvente av de nye 390 modellene som kommer i september. Denne modellen er subsidiert med ca 21 000 kr og det liker motorsykkelfolket.

390 Adventure er en festlig A2 sykkel som dekker mange behov, den har lav vekt og en sprek ensylindret motor som leverer svært mye kjøreglede. Denne modellen kommer med både eiker og støpte felger og er en av de mest populære innstegsmodellene til adventure segmentet. KTM portefølje er stor og Duke familien med 890, 990, 1290 og nye 1390 er ikke mindre populære.

AMD med Geir og Kevin Arnestad i spissen har sikret en sunn drift av selskapet og er dermed rustet til å ta opp kampen om markedsandelene. De er aggressive og foroverlent og sørger for at lagrene av samtlige KTM modeller er fulle, så her kan du når som helst finne og velge en modell uten særlig ventetid. KTM fyller på i bakgrunnen så her får alle snu sykkel nærmest på dagen. AMD har også godt med kapasitet på verkstedet og har defor ikke lang ventetid, slik er det slettes ikke over alt det setter også kundene pris på. Motorsyklister er lojale til forhandleren sin, det har vi sett i tilsvarende endringsprosesser denne vinteren.

En ulykke komer sjeldent alene

Tidlig på vinteren i 2024 fikk AMD beskjed om at de ikke lenger fikk være forhandler av Triumph. Etter ca 30 år som forhandler av Triumph og som en av de største forhandlerne av merket i Norden var dette selvfølgelig ganske uventet og vanskelig å forstå. Mange av kundene vi har snakket med stiller seg helt uforstående til Triumph sin beslutning og gir tydelig uttrykk for lojaliteten til forhandleren. Så får vi håpe at Triumph kjenner sin besøkelsestid i de norske markedet og legger til rette for en myk og smidig overgang til nye aktører og legger til rette for at Triumph kundene fortsatt kan nyte godt av 30 år med erfaring og opparbeidet kompetanse. Noe annet ville være for dumt.

Men, med endring kommer også muligheter

Ja slik er det faktisk, AMD har selvfølgelig vært nødt til å forholde seg til disse endringene, og som det heter nytter det ikke å gråte over spilt melk, det blir det ingen ting av. Geir Arnestad satser derfor knallhardt videre og vil nå bruke de fantastiske og oppgraderte Triumph lokalene til å etabler en ny «KTM mega-store» som blir blant de aller største i Norge. Og her vil KTM elskere fra det ganske land kunne fråtse i oransje tohjulinger og en stor og ikke minst like interessant brukt-portefølje. I tillegg til dette er det ikke utenkelig at det kommer et nytt merke til porteføljen som vil være komplementært til KTM.

Utstyrsavdelingen til AMD har alltid vært stor og interessant og denne vil trolig også bare vokse. Så alt i alt skal en slettes ikke utelukke at det som ble en tøff vinter med mye endring nå er i ferd med å snus til en enda større mulighet, også for kundene. MC Norge trenger erfarne og kompetente forhandlere, det dreier seg om sikkerhet, kjøreglede og ikke minst kundetilfredshet. Parametre du ikke bare kan lese deg til eller bare påberope deg, tillit og forutsigbarhet skapes faktisk på bakgrunn av gode leveranser av tjenester og produkter av høy kvalitet over tid. Det har AMD over tid vist at de kan så vi ønsker lykke til.