Vi har kjørt Yamaha Tracer 9 GT+ med Y-AMT – hatten av, dette ble veldig bra

Tekst/foto: OA Isdahl

Den nye modellen er storvokst, har flott design og kan visuelt matche konkurentene sine, den er riktig motorisert og hele sykkelen leverer på alle punkt. I tillegg til å være svært komfortabel har den en markant fun-factor som gjør den til en milesluker av rang. Yamaha Tracer 9 GT+ sin historie strekker seg helt tilbake til lanseringen av Tracer 900 i 2015. Modellen er altså utviklet gjennom et drøyt tiår og har vært gjennom en rekke ansiktsløftninger som bare har gjort den bedre og bedre. Daværende utgave var og er fortsatt en veldig bra og ikke minst festlig motorsykkel som svært mange fortsatt har stor glede av. Den opprinnelige modellen så slik ut i en femårsperiode, sykkelen på bilde er GT versjonen fra 2020 da den kom med kvikkskifter, hvilket var et vesentlig løft da.

Nye Tracer 9 GT+ har utvilsomt vokst og er nå en ekte sports Tourer som vekker oppsikt, folk kommer bort for å ta den i øyensyn og det er alltid morsomt når vi er ute på tester.

Modellen er lettkjørt, svingvillig, behagelig og ikke minst festlig å kjøre. Til å være så stor som den er  er den faktisk uventet festlig å kjøre. Heller ikke en dagsøkt på over 40 mil i regn, svært varierende temperaturer, torden og lyn tok fra meg lysten til å kjøre enda mere. Med den nye Y-AMT teknologien er dette noe av det morsomste, behageligste og kuleste jeg har kjørt. Tracer 9 har blitt voksen, har kjøreegenskaper og en sideveis mobilitet du ikke finner på så veldig mange modeller så her er det rett og slett litt vanskelig å finne feil som ikke forårsakes av føreren selv.

Tekniske data 2025

Motortype Firetakt, væskekjølt, DOHC, 4 bentilers, 3 sylindre
Slagvolum 890 cc
HK 119
Nm 95
Girkasse Y-AMT (automatic manual transission)
Fremdrift Vedlikeholdsfritt kjede
Demping foran 41 mm KYP elektronisk, 130 mm vandring
Demping bak Monodemper, elektronisk 131 mm vandring
Bremser foran 2 x 298 mm skiver, hydraulisk 2p, ABS
Bremser bak 1 x 268 mm skive, ABS
Våtvekt 232 kg
Setehøyde 845 – 860 mm
Tankkapasitet 19 liter
Lysteknologi LED/matrix

Design

Mye har skjedd på ti år og modellen virker vesentlig større enn førstegenerasjon. Linjene rene, tydelige og modellen fremstår som en maskulin og komplett motorsykkel som matcher det som kreves i dette segmentet i dag. Den kjente deltabox rammen er eksponert i likhet med motorseksjonen og den kraftige svingarmen og en velproporsjonert seteramme som er vertskap for et pent utformet og funksjonelt sete.  Fronten er maskulin med de kule LED Matrix lysene, dette ser rett og slett barskt ut. Tracer 9 GT + har fått en elektrisk hev og senk funksjon av vindskjermen som i alle fall er stor nok. Den tofargede lakken vekker oppsikt og ble tatt i øyensyn av mange skuelystne under testen. Skal vi trekke på noe så må det være den relativt store og underhengende eksospotten som egentlig ser ut som en forfeilet fagbrevsprøve til en sveise-lærling, det dette ser ikke helt bra ut. Men bortsett fra det er sykkelen akkurat like vakker som den norske fjellheimen.

Yamaha tracer 9 GT+ har en komlett utstyrsliste som nøkkelfri tenningslås, radar til cruise controll og blindsoneovervåkning, navigasjon, LED Matrix belysning, Y-AMT pedal-styrt girkasse, 7 tommers TFT instrument med integrert Garmin navigasjon, elektroniske dempere, en komplett førerstøtte pakke, elektrisk justerbar vindskjerm, vedlikeholdsfritt endurance kjede, dekktrykkindikator, 10 trinns varmeholker for å nevne noe av utstyret som følger med som standard på denne modellen.

 

Girteknologien Y-AMT er helt klart rosinen i pølsa

Vi har så langt blitt kjent med den nye girteknologien på MT07 og MT09 hvor den absolutt har vist seg som kapabel og ikke minst morsom. Y-AMT står for Automatic, Manuel Transmission som er en kombinert manuell automatisk girkasse som styres av elektriske fingerbetjente pedal-switcher på vestre styreholk. Dette må ikke forveksles med en automatkasse, her kan du nemlig kjøre girkassen manuelt elektrisk (street) som en kvikkskifter men med de fingerbetjente pedal switchene på høyre styreholk, eller kjøre den som en automatkasse (D eller D+) som fortsatt kan overstyres med de fingerbetjente elektriske pedal switchene.

I tillegg til disse tre giralternativene kan du skifte mellom tre forhåndsdefinerte modes (rain, street eller sport) og to user modes som du selv kan definere styringsnivåene på traction, effekt, motorbrems, slidecontrol, liftcontrol og den elektroniske dempingen.

Den nye girteknologien byr på store variasjonsmuligheter og en super rask giring, ingen tvil om at giring med de fingerstyrte pedal switchene er mye raskere enn en hel fot som skal betjene en kvikkskifter via en pedal. Y-AMT teknologien gjør det mye enklere å bedre å utnytte hele effektregisteret til sykkelen og gir i tillegg en fantastisk fin flyt i kjøringen. Nedgiring inn til sving og kjapp oppgiring gjennom og ut av svingen fortoner seg som en lek og gjør det virkelig mulig å kjøre raskt og effektivt.

De fingerstyrte pedal switchene er festlige å bruke og for min del er denne teknologien så godt innarbeidet at jeg neste ikke kan tenke meg noe annet. Dette må folk våge å prøve, men husk at teknologien krever litt trening for å mestre bruken, men det er det virkelig verdt. Derfor skal du i anskaffelsesprosessen prøvekjøre disse modellene flere ganger, ikke bare en gang, det vil ikke funke. Du kommer til å få godt betalt i form av mye større og bedre kjøreopplevelser. Dette er fremtiden så bli med på reisen og opplev noe nytt og veldig positivt.

Mode-settingen vises øverst til venstre i instrumentet i alle visningsmodus, og endres enkelt og raskt med et trykk på høyre styreholk.

Så etter å ha kjørt mye og lenge med denne teknologien på Tracer 9 GT+, opplever jeg nok at det er her den virkelig kommer til sin rett. Y-AMT bidrar vesentlig til å utvide bruksområdet til sykkelen hva angår både effektuttak, komfort og ikke minst kjøreegenskaper. Y-AMT gjør rett og slett Tracer 9 GT + til en av markedets beste og morsomste sports tourere og leverer svært gode kjøreegenskaper.

Ny lysteknologi

Tracer 9 GT+ har fått nye frontlykter og disse har jeg dessverre ikke fått prøvd i sommernatten. Men, skal vi tro Yamaha så vil disse LRD matrix lysene gjøre det adskillig enklere for føreren å kjøre på mørke høstkvelder og det tror vi på. Systemet er koblet til et kamera som er innebygd i kåpen og registrerer omkringliggende trafikale forhold. Sensorene styrer individuelle lysdioder i matrisen som setter sammen en optimalisert lysstråle for best mulig belysning. Designet på lyktene er beint fram tøft og ser bra ut.

De tresylindrede motorene til Yamaha er spesielle og veldig gode

Ingen tvil om det, motorene er ytelsessterke, summer stille og fint, rasper litt pent under gasspådrag og har et fin og jevn gassrespons, det har ikke alltid vært greia hos Yamaha som så mange andre merker har slitt litt med effekten av utslippskravene til EURO regimet og bidratt til at mange modeller har fått en nervøs og rykkete gassrespons. Men nå har Yamaha knekt koden og de tresylindrede motorene oppleves ganske lineær i ytelse og drar veldig godt gjennom mellomregisteret før akkurat denne modellen flater litt ut helt i toppen. Det er kjempebra og ikke minst trygt, det er verre når alt tømmes helt i toppen av turtallsregisteret hvor vi gjerne ikke er så vant til å operere, da kan ting fort gå litt over styr og bli litt uforutsigbart. Gass responsen er nå fin og jevnt hvlket er viktig for at vi skal kunne oppleve sykkelen som god og ikke minst behagelig å kjøre. 119 hk og 93 Nm er en anstendig mengde effekt og mer en nok for de aller fleste.

Motorens bremseeffekt er veldig fin og jevn så man treger nesten ikke å bruke bremsene under kjøring. Motorbremsen kan førøvrig justeres i to nivåer etter smak og preferanser via menyen i instrumentet. Når man er i flytsonen kan man regulere det helle med gasspådrag og motorbremsing, alternativt nedgiring med pedal-switchene. Motoren og effektuttaket er så bra at du faktisk må følge litt med, man passerer nemlig kjapt fartsgrensen og farten merkes ikke så godt på Tracer 9 GT+! Den mekaniske presisjonen holder et høyt nivå og er godt samordnet med gir og førerstøtte systemene og modellen er derfor svært lett å kjøre.  Så, motoren er med andre ord en vesentlig årsak til at jeg liker Tracer 9 GT + så godt som jeg gjør, og jeg holder tritt med referansesykkelen som i dette tilfellet er en BMW M 1000 XR uten spesielle avvik, denne er selvfølgelig kraftigere og akselererer derfor litt kjappere, men ellers flyter disse to godt sammen under rask og sportslig kjøring.

Nye elektroniske dempere leverer veldig bra

De elektroniske KYB demperne fungerer veldig bra og bidrar vesentlig til sykkelens gode kjøreegenskaper. Selv med 17 tommers hjulsett tar disse demperne, med rammen og svingarmen opp det meste av dårlig norsk asfalt og i kombinasjon med den lekne styregeometrien kan jeg holde god flyt over alt og uten å miste kontakt med underlaget. Jeg har god kontakt med forhjulet og sitter helt i balanse med det brede styret som bindeledd mellom meg og sykkelen.Da sitter svingkurvene som ei kule og jeg er fornøyd. Som nevnt tidligere er det verdt å bruke litt tid på å bli kjent med variasjon og justeringsmulighetene slik at du får tilpasset dempingen til egen kjørestil og preferanser. Sliter du med innstillingene vil det så absolutt være verdt å be forhandleren om litt hjelp. De kan dette.

Instrumentet og styring av førerstøtten

TFT nstrumentet måler hele 7 tommer og er derfor lettlest og fint, som på de fleste TFT instrumentene kan du også her velge ønsket framvisningsmodus (3) og bruke det du liker best.

Navigasjonsknappen som sitter i senter av konsollet på vestre styreholk er intuitiv og lett å bruke og man blar enkelt frem og tilbake i menyene som også er logiske og lette å forstå. Mange av disse funksjonene er selvfølgelig sperret under kjøring og det er bra. Disse instrumentene blir fort en distraksjon og det er slettes ikke ufarlig å sitte å bla i tekniske funksjoner, musikk eller meldinger under kjøring. Men det du får lov til å gjøre under kjøring er enkelt på grunn av den fine navigasjonsknappen som er lett å finne. Tracer 9 GT+ har selvfølgelig Cruice control og radar som passer avstand til forankjørende og blindsonekontroll med indikator i speilet for trafikken som kommer bakfra.

Alle funksjoner kan styres i instrumentet eller fra Yamaha appen når du sitter hjemme i sofaen og planlegger kjøredagen din. Det samme gjelder den Garmin baserte navigasjonsfunksjonen som tar deg dit du ønsker. Det tar selvfølgelig litt tid å sette seg inn i styringen av instrument og førerstøtte og det må man nesten bare bruke litt tid på. Du kan imidlertid vite at du kan justere nesten alt, men da er det også risiko for at du justerer deg helt bort så absolutt til stede. Dette gjelder særlig dempingen, og her må du passe på at du kun justerer litt av gangen og íkke flere ting samtidig, da kan du miste kontroll . På demper siden er det ganske store opplevde forskjeller, selv på de forhåndsdefinerte kjøremodusene. Sport og Drive+ er merkbart stivere enn standard moduset (D) og sykkelen vil kunne oppleves veldig annerledes under kjøring.  Særlig med litt last. Men, denne sykkelen har alt, så du kan bare bruke litt tid på finne veien til egne preferanser.

Hvordan er kjøreegenskapene som sports tourer?

Det er kjempeenkelt å svare på det, jeg finner personlig lite eller ingen ting å sette fingeren på og etter hvert som vi to bruker tid sammen blir jeg bare mer og mer fasinert av egenskapene til Tracer 9 GT+. Det er slettes ikke alle motorsykler jeg opplever å få inn under huden eller smelte sammen med, men det gjør jeg virkelig her. Ergonomisk fungerer dette helt topp, et bredt styre, et passe hardt sete som gir god støtte, men samtidig rom for sideveis bevegelse og forflytning av eget tyngdepunkt tillater meg å kjøre lange etapper eller økter uten at jeg blir sliten. Tracer 9 har alltid vært godt balansert og byr på noe av det beste du kan finne hva angår sideveis mobilitet og svingegenskaper. Jeg kan enkelt flytte sykkelen sideveis under meg og det er festlig å kunne starte svingbevegelsen med flere forskjellige teknikker. Det gjør modellen veldig behagelig og ikke minst veldig morsom å kjøre. Motor og gassrespons er pigg og arbeidsvillig så det er fort gjort å kjøre litt for fort. Y-AMT teknologien er nok uten tvil «change makeren» som løfter modellen til et nytt nivå og jeg trives personlig veldig godt med variasjonsmulighetene denne teknologien byr på. Design, vekt og balanse, effekt og gir-teknologi (Y-AMT) og sykkelens demping gir meg en fantastisk fin mestringsopplevelse for ikke å si veldig mye kjøreglede.

Ramme, svingarm og demping fungerer veldig bra og leverer til godt over forventning.

Som sports tourer er modellen rett og slett perfekt, og man skal notere seg at i dette tilfellet kommer det ingen tilleggskostnader, absolutt alt er inkludert.

Yamaha har valgt å bruke Bridgestone Battlax T32 på sykkelen og disse dekkene limer det hele godt til asfalten på tørt og vått underlag. Nydelige dekk som skaper trygghet og veldig mye kjøreglede.

Lastekapasiteter og logistikk

Sideveskene er enkle å montere på og av, og det elektriske låsesystemet fungerer godt, det er til og med lys innvendig i veskene og det er godt å ha på sene høstkvelder. Kjører du med en «decent» tilleggsvekt (inntil 10 kg) merker du lite til disse under kjøring og det synes jeg er innenfor det jeg vil definere som akseptabelt. Laster du derimot på mere vekt må du forvente at det påvirker styregeometrien, men det gjelder for alle sykler.

Så hva mener så testføreren om helheten

Jeg kunne selvfølgelig ha skrevet en hel bok om Tracer 9 GT+ og det er selvfølgelig mye mere å si om denne modellen. Men, for meg er det viktigst å formidle kjøreopplevelsen og samspillet mellom meg og maskinen. Fra tid til annen mister alle modeller sin aktualitet og noen går sågar ut av tiden, de henger gjerne ikke med på den teknologiske utviklingen og blir stående i sine respektive teknologiske tiår hvor de da parkeres. Det vil tydeligvis ikke Yamaha som med denne modellen gjennomfører en vesentlig oppgradering for å sikre fornyet interesse og teknologisk aktualitet. Det krever ganske mye og er ofte forbundet med risiko for å mislykkes. Design av motorsykler består stor sett av å utvikle egenskaper og kapasiteter mens mann inngår kompromisser for å holde produksjonskostnadene nede.

Å bare kline på med nye enkeltkomponenter er ofte derfor ikke tilstrekkelig for å løfte helheten og det merker kundene så alt for kjapt, dessverre. Derfor er det veldig gledelig å kunne fastslå at alle grepene Yamaha har tatt oppleves å ha en svært god effekt på sykkelens samlede effekt og karakteristikker.
Tracer 9 har utvilsomt blitt voksen og kjøreegenskapene er formidable. Det er uten noen som helst tvil en av de aller beste sports tourerne vi har i markedet og den leverer rett til godt over det jeg forventet. Jeg mener at Y-AMT teknologien står for en vesentlig del av bidraget, men vi skal heller ikke glemme at dette alene ikke er nok til å levere et så godt resultat. Her snakker vi om en motorsykkel som rett og slett gjennomgående leverer godt og produserer sann kjøreglede innenfor et bredt bruksområde og derfor bidrar til at helheten blir så bra som den blir.

Ergonomi, styregeometri, vekt og balanse, ytelser, alt holder et høyt nivå og kan bare nytes. Dette er en motorsykkel du kan vokse med og ikke minst virkelig nyte over tid.

Men husk, vær nysgjerrig, våg å ta i bruk ny teknologi og våg å trene, du vil få godt betalt for alle investeringer i denne sammenheng og du har da mange og flott kjøreopplevelser foran deg. Bli med inn i fremtiden på hurtigtoget, ikke stå på perrongen for å vente på et lokaltog!