Tekst/foto:Terje Bredal
Som vanlig, første lørdag i juni ble det invitert til VETERANDAG på Speed Motorcenter. Den 7. juni, sist lørdag, var det dags igjen og eiere av klenodier av alle merker var invitert til å komme å vise frem sine kjøretøy. Det er virkelig inspirerende å se hvordan de gamle japanske motorsykler
Lørdagen var pinseaften, og det var derfor knyttet spenning til hvor mange som tok veien til Speed for å vise frem sine sykler. Spenningen ble grundig gruset, for maken til fremmøte har vi ikke hatt på Veterandagen tidligere. Allerede rett over kl 08:00 var de første sykler på plass til tross for at vi først åpnet kl 10.00.
Og her var det virkelig mange godbiter å hvile øynene på, alt fra en Diesel drevet Enfield, (1997 modell, en av de yngste syklene på tunet) 325 ccm, 6,5 HK og med et forbruk på 0,15l/diesel pr mil. Req# på Indisk!
Kai, som kom med Enfielde’n tidligere i uken, tipset meg om en kar fra Ulefoss som har en rekke Kawasaki 900 som han har puset opp, bl.a. den første Kawasaki 900som ble solgt fra Speed. Sykkelen ble kjørt på prøveskilt i 1974 av selger på Speed Hans Petter Wallin. I mars ’75 ble den registrert og levert til første eier.
Sykkelen var under oppussing, men gutta i Ulefoss MC sa at den måtte komme til SPEED på veterandagen. Nåværende eier Helge Finckenhagen, (lengst til venstre i bildet) og noen kamerater satt i gang og monterte og klargjorde denne. På lørdag kom han med den første KAWASAKI 900 som ble levert av Speed Motorcenter. En 1974 Kawasaki 900 Z, et smykke av en sykkel
Det kom sikker 15 Kawasaki 900 i ulike versjoner til veterandagen, alle like godt vedlikeholdt! Den første versjon 900 ble produsert 1972 – 1975, og dette var KAWASAKI 900 Z1 (Se bildet over), en 903ccm inline firesylindret motor med 82Hk, og en topphastighet rett over 200Km/h (130MPH). I 1976 kom den første Z900, da med en stivere ramme, doble skivebremser fram. I ’90 årene kom Kawasaki ZXR1100/ZXR1200, basert på retro stylingen fra Z1, men oppgradert med datiden moderne teknikk.
Over ser du en Kawazake GPZ 900 R og under en Kawasaki Z1300,6 sylindret rekkemotor, produsert i perioden `79 – `89. Denne er noe ombygget av Are på Løvås motor.
Det var også MANGE godbiter fra YAMAHA. Fra en garasje her i Sandefjord fant vi bl.a. følgende godbiter
– YAMAHA TDR250 – `90 (2t) – YAMAHA XT500 – `78
Og ikke minst denne rekken
Fra venstre:
– YAMAHA FZR1000 – `87
– YAMAHA TZR 250 3MA – (snudd sylinder med forgassere i front!) `90
– YAMAHA RD500 – `85
– YAMAHA XSR900 – `23 – bygget om til replica RD500
For ikke å glemme fra samme garasje
-Honda NS 700 R – `87 (2t) og Honda VFR 400 – `87 – begge Rothman stylet
Vår egen YAMAHA XJ650 TURBO, pusset opp vinteren 23-24 var selvsagt på plass. Dette var den første XJ650T som ble solgt i Norge, og det var Grethe Moen på Yamaha Norge som kjøpte denne. Den var da IKKE typegodkjent i Norge så sykkelen måtte til biltilsynet for typegodkjenning. Grethe hadde denne i mange år før Borge Kristiansen fra Larvik kjøpte den og vi overtok denne sommeren 2022. Den fremstår nå nesten som ny.
Vi fikk besøk av en YAMAHA LS2 100, en 2 sylindret 100ccm motorsykkel produsert i 1972. Denne modellen med klassisk 1970 styling med chrome skjermer, chrome potter etc. ble kun produsert i 1972, da den ble erstattet med en 125ccm i 1973. I dag betegnesLS2 100 som en klassiker med høy samlerverdi!
I bakgrunnen her ser du en Ducati 900 SD Darmah, introdusert i 1977, for å bygge et mer vennlig image i forhold til Ducati’s Hardcore Sport modeller. Denne ble designet for å appellere til et bredere publikum gjennom en mer balansert brukeropplevelse i forhold til Ytelse og «hverdags bruk». Denne er det ikke mange i Norge som har sett, men denstår i en garasje i Sandefjord!
Vi hadde selvfølgelig den klassiske Honda CBX, et 6 sylindret smykke.
BMW Motorrad kom i 1988 med sitt svar på den japanske dominans i sport og supersport segmentet gjennom lansering av sin BMW K1. Dette var BMW’s forsøk på å skape en sykkel med kraftegenskaper og aerodynamikk tilpasset til datidens tyske grense på 100Hk på en motorsykkel. Dette skulle være en motorveicruiser som skulle kunne gjøre over 200km/h. Flere av våre kunder har/har hatt denne modellen, og seneste tilskuddet på stammen fra en meget god kunde er denne:
Som vanlig på Speed, ble det grillet pølser, servert Kaffe og nystekte vafler – dette gikk ned med stor apetitt!
Totalt sett var veterandagen på Speed meget vellykket, og det vanket mange godord fra de mange gjester som kom for å se de mange klenodier og velholdte veteranmotorsykler kundene brakte til torgs.