Royal Enfield 650 Classic har nå kommet og står i butikken hos Lazy Boyz

Foto/tekst:OA Isdahl

Endelig er den her, Royal Enfield 650 Classic er et smykke og står nå i bytrikken til Lazy Boyz

Mange har ventet både lenge og vel på skjønnheten som definitivt hører hjemme i posør klassen men forventningene er høyer enn som så må vite. En nærmere titt på nykommeren forteller om høy komfort og bøttevis med feelgood i tillegg til det svært elegante designet, så dette kommer garantert til å inngi.

Vi har etter hvert fått mye erfaring med den mindre 350 Classic modellen som er svært populær hos mange, men da nyheten om at den også skulle produseres som en 650 modell ble det god stemning i Royal Enfield leiren. Vi har sett mange bilder av skjønnheten men da jeg fikk se den i virkeligheten var den både mindre og enda vakrere enn først antatt.

Den tosylindrede motoren  på 648 cc er luftkjølt og yter 47 hk og 51,5 Nm. Motorlyden er dyp og har en balasamerende effekt på kropp og sjel. Sittestillingen er helt nydelig med styreholker som er trukket bakover mot føreren. Helt vanvittig nydelig og ikke minst vakkert. Setehøyden er på pene 80 cm og kjøreklar vekt er på 243 kg. Tanken rommer 14,8 liter, og med et forbruk på godt under halvliteren har du i hvertfall en range på ca 30 mil.

Instrumentet er montert i lykten akkurat som på 350 Classic men er litt større slik at proporsjonene matcher sykkelen.

Selv om dette er en serieprodusert sykkel minner det aller mest om et godt stygge håndverk og vi antar at dette kommer til å bli en av sommerens store head-twistere.

Kitten er lik lillebror 350 sin front or rett og slett bare klassisk og dritkul.

Sykkelen fremstår som et kunstverk hvor alle detaljer bare kan nytes, jeg tror rett og slett ikke har sett en så vakker serieprodusert motorsykkel før!

Modellen kommer i flere flotte fargekombinasjoner så her vil det finnes noe for enhver smak.

Detaljene er mange og jeg må faktisk bruke litt tid for å få med meg alt, men herre min skaper så pent dette er. Mye penere enn forventet faktisk.

Bryterpanelet på styreholkene er krommet og ser bare utrolig lekkert ut.

Til og med setestoppen og sømmene er lekre og dette er faktisk første gang vi ser modellen med baksete montert, personlig synes jeg det ser bedre ut en singel-set  utgaven.

Sykkelen stå klar i butikken og er klar for prøvekjøring, Vi i redaksjonen før gleden av å kjøre den allerede tirsdag og det blir helt klart en fest-dag. Vi skal rapportere så snart vi kan. Dette er faktisk en av årets virkelig store nyheter  og prisen er faktisk ikke verre enn 117 400, ja du leste faktisk 117 400, det stemmer det.