Tekst og foto: Jarl Hole
43 deltakere og god spredning på merkene under årets versjon av Trygg MC’s førerutviklingskurs på Rudskogen som gikk av stabelen onsdag 21. mai. Det var ganske kaldt tidlig på morgenen, men det la ingen demper på humøret og forventningene.
Førerutviklingskurset på Rudskogen i regi av Trygg MC er et ektefødt barn av Trafikksikkerhetsdagen i Skien. Noen av nøkkelpersonene bak Trafikksikkerhetsdagen så et behov for å gå et steg videre fra kjøregårdsøvelsene som utgjør en stor del av Trafikksikkerhetsdagen. De fikk med seg Rolf Kåre Valderhaug, som gjennom mange år var en viktig bidragsyter til Trafikksikkerhetsdagen, og sammen bestemte de seg for å tilby deltakerne på Trafikksikkerhetsdagen et førerutviklingskurs på Rudskogen som en uoffisiell oppfølger til Trafikksikkerhetsdagen. Med Rolf Kåre Valderhaug i spissen ble de første arrangementene på Rudskogen en stor suksess. På bakgrunn av den gode responsen ble det besluttet å lage en liten organisasjon med eneste formål å arrangere et førerutviklingskurs en gang i året på Rudskogen. Organisasjonen fikk navnet Trygg MC og bestod av Jan Petter Lyng, Arnt Sivertsen og Nils Aage Tangvald. Det var enighet om at Trygg MC ikke skulle tilby en vanlig banedag, men en aktivitet for å gjøre deltakerne bedre kjent med og tryggere på syklene sine uten at motgående og kryssende trafikk, syklister og fotgjengere skulle sette begrensinger. Etter en dag på Rudskogen i regi av Trygg MC skulle deltakerne kjøre hjem som bedre motorsyklister.
Rolf Kåre Valderhaug har vært viktig for både Trafikksikkerhetsdagen og Trygg MC. Under kurset på Rudskogen er han sjefsinstruktør og overrasket ved å stille med en kasseny KTM 1390 Adventure. Gratulere med ny sykkel!
Jan Petter Lyng og Nils Aage Tangvald har trukket seg tilbake, men Arnt Sivertsen er fremdeles med og trekker i trådene og støtter nåværende leder av Trygg MC, Tore Kverndokken. For de med lokal kunnskap er Tore også formann i Grenland MC. Rolf Kåre Valderhaug er fortsatt en solid bidragsyter i rollen som sjefsinstruktør og hjelper til med å rekruttere andre instruktører til kurset.
I likhet med Trafikksikkerhetsdagen har Førerutviklingskurset bestandig hatt mange og dyktige instruktører på laget. Kjente profiler som Stein Rømmerud, Thorvald Sæby, Jon Grevæg, Rolf Petter Halvorsen, Chris Sæther, Adeel Butt, Svenn Helge Sollid m.fl. har sammen med Rolf Kåre Valderhaug løftet nivået på kurset til et meget godt nivå år etter år.
Tore Kverndokken er leder av Trygg MC og formann i Grenland MC. Han skjøtter begge vervene på en utmerket måte.
Årets kurs som ble avviklet 21. mai hadde 43 deltakere som ble delt inn i 8 grupper, hver med sin instruktør. Hvert kjørepass er på 15 minutter og to til tre grupper er ute på banen samtidig. For å få en dag med best mulig utbytte legger Trygg MC ned et stort arbeid i å fordele deltakerne på gruppene basert på sykkeltype og kjøreerfaring. Det hadde ikke blitt like godt utbytte av dagen om en deltaker som kjørte en HD Sportster hadde blitt plassert i en gruppe med Yamaha R1, Honda Fireblade og KTM 1390. Optimalisering av gruppene er derfor et nøkkelord for kvaliteten på kurset. Alle skal føle seg hjemme på banen og ikke bruke tid og krefter på å prøve å henge med førere som har raskere sykler og lengre erfaring. For å sikre fleksibilitet er det allikevel åpnet for at deltakere etter en prat med instruktørene kan bytte gruppe både opp og ned i løpet av dagen.
Et førermøte før deltakerne slipper ut på banen er viktig slik at alle vet hva de skal forholde seg til.
Kurset kostet i år kr 1.800,- per deltaker. Det er noe høyere enn de 1.500,- kronene som har vært malen de senere årene. Artikkelforfatteren mener uansett at det er vel anvendte penger. Den moderate økningen på kr 300,- er begrunnet med økte kostnader relatert til baneleie, ambulansetjeneste og redusert bidrag fra offentlige myndigheter. Trygg MC har hvert år søkt om og fått støtte til arrangementet både fra fylkeskommunen og staten. I år fikk de ikke penger fra staten og det slår direkte ut på bunnlinjen. Jeg tok opp kostnaden for kurset med flere av deltakerne og ingen mente at det var for dyrt. Snarere tvert om var det mange som gav uttrykk for at de var villig til å betale mer for å være med neste år.
Første gruppe er klar for sist første pass og venter på grønt lys.
Mellom passene er det god tid til en samtale med andre deltakere og instruktøren.
Et lite minus med årets kurs var det totale fraværet av kvinnelige deltakere. Tidligere har det vært et godt innslag av kvinner sågar så mange at det ved enkelte tilfeller har blitt satt opp en egen gruppe for kvinner. Jeg tok opp dette med Tore Kverndokken som kunne fortelle at Trygg MC hadde gått spesielt ut for å få med kvinner, men at det hadde vært svært dårlig respons i år. Jeg tror dette er et forbigående fenomen og at kvinnene vil finne veien tilbake. En annen gruppe som glimrer med sitt fravær er yngre førere. Detter er etter min mening et større problem som det muligens er vanskeligere å finne et bøtemiddel mot. Basert på at det har vært en rekke fatale ulykker med unge førere de siste årene hadde det vært viktig å nå frem til disse. Kanskje kunne Trygg MC tilby halv pris til førere under 20 år ved neste korsvei som en prøveordning.
Godt driv nedover start/mål langsiden. Etter et par introduksjonspass bytter deltakerne på å kjøre foran instruktøren. Byttet skjer på start/mål langsiden.
Rudskogen har blitt et fint og velfungerende innlegg. Nytt av året er et nytt og utvidet signalanlegg rundt hele banen og en tydelig klokke på langsiden som viser hvor mange minutter det er igjen av passet.
Det er plass til alle slags sykler på førerutviklingskurset til Trygg MC. Artikkelforfatteren kjørte sin nyanskaffede Indian Scout 101 og det fungerte helt utmerket i gruppe 8 sammen med BMW, Triumph og Yamaha.
Fasit etter årets versjon av førerutviklingskurset er positive og gir klare signaler på at Trygg MC bør fortsette som de stevner med mange og gode instruktører og godt arbeid med fordeling av deltakerne på de forskjellige gruppene.
Vel møtt på Rudskogen i 2026!
Mine kolleger i gruppe 8 var en hyggelig gjeng med variert erfaring som motorsyklister. Til høyre står instruktøren Svenn Helge Sollid som til daglig driver sin egen kjøreskole for bil og MC. Svenn Helge er også instruktør under Trafikksikkerhetsdagen på Flittig motorsportsenter utenfor Skien.