Tekst og foto: Jarl Hole
Trafikksikkerhetsdagen for MC i Skien er en klassiker i det voksende tilbudet av kurs som tilbyr oss motorsyklister å bli bedre og ikke minst sikrere førere. Det som skiller Trafikksikkerhetsdagen i Skien fra de andre arrangementene er at Trafikksikkerhetsdagen har holdt det gående i svært mange år, at det er et godt samarbeid mellom Vegvesenet, politiet og motorsykkelmiljøet i Grenland, at det har et stort antall instruktører og hjelpemenn fra vegvesen, politi og kjøreskoler og at det er gratis og inkluderer en lunsjpause med mat og drikke. Det eneste du må gjøre er å melde deg på og møte opp.
Alle de 21 instruktørene og hjelpemennene avbildet etter endt dyst. Takk for god innsats!
Årets Trafikksikkerhetsdag ble avholdt 26. april i strålende vårvær. Fra å ha hatt tilhold på Geiteryggen flyplass over lang tid ble arrangementet flyttet til Grenland motorsportsenter på Flittig ca. 12 km nord for Skien sentrum for noen år siden. Flyttingen har vært en suksess fordi motorsportsenteret kan tilby flere utfordringer og variasjoner i øvelsene enn det en flat flyplass kan.
Hele 102 motorsyklister av 108 påmeldte møtte opp på årets utgave av Trafikksikkerhetsdagen. For omlag halvparten av deltakerne var det første gang de deltok. Det er et positivt tegn at det kommer mange nye deltakere. Det er også positivt at det er et økende antall kvinner som melder seg på og at spredningen på forskjellige motorsykkelmerker også ser ut til å øke. I år var det f.eks. mulig å observere flere HD og Ducati. Tidligere har disse merkene glimret med sitt fravær. Sannsynligvis har det berodd på at mange eiere av HD og Ducati av en eller annen grunn ettermonterer støyende eksospotter og er redde for å få påtale.
Flere deltagere stilte med HD modeller og det er positivt.
Deltakerne blir delt inn i grupper og motorsportanlegget blir delt inn i 5 områder som gruppene skal innom. Område 1 består av akselerasjon og bremseoppgaver. Område 2 dekker krypkjøring og serpentiner. Område 3 er et informasjonsområde som diskuterer førstehjelp, kontroll før kjøring, tips og råd om lasting og turkjøring. Område 4 behandler svingteknikk på rundbane, brems i sving, sittestilling, og forankring og blikk i sving. Område 5 tar seg av høyre og venstresving i kryss med og uten stans.
Dag Thomassen er gammel i faget. Tidligere politimann, motorsyklist og nå instruktør for utrykningssjåfører. Dag tar seg tid og har mange gode råd å komme med.
Ung dame med gode kjøreferdigheter på en Indian FTR1200.
Terje Skaug var speaker og dronepilot og stod for god informasjon under hele arrangementet.
Trening av svingteknikk er viktig!
Uten mat og drikke duger helten ikke. Trafikksikkerhetsdagen koster ingenting og mat og drikke er inkludert.
Inntrykket etter endt dyst var fornøyde deltakere som mente de hadde fått godt påfyll av teori og praksis som ville gjøre dem bedre rustet til å møte sesongen 2025 som ansvarlige motorsyklister uten å utfordre marginene og i samspill med den øvrige trafikken.
Vi ses på Trafikksikkerhetsdagen i 2026!