Royal Enfield 350 Classic – Klassisk eleganse, massevis av feelgood og herlige kjøreegenskaper tilgjengeliggjøres for livsnytere

Tekst/foto: OA Isdah

Classig 350 er bygget på samme motorplattform som Meteor 350 men har et litt annerledes chassis som tar oss rett tilbake til den autentiske og helt klassiske motorsykkelen,  ingen pulver-padde med moderne førerstøttesystemer og elektronikk, bare massevis av deilig motorlyd, mekanisk presisjon og en styregeometri som tar kjøreopplevelsen rett inn i en herlig valsetakt som bare kan dyrkes av livsnytere. Motoren er leverer drøye 20 hk og 27 Nm, det høres ikke veldig mye ut, men der er faktisk mere enn nok og modellen er intet mindre enn dødssjarmerende kjøremaskin.

Nøkkeldata:

Motor                                      :                 En sylinder
Kubikk                                     :                 349 cc
HK                                            :                 20,2
Nm                                           :                 27
Våtvekt                                    :                195 kg
Dempere foran                       :                 41 mm opp/ned gaffel med 130 mm vandring, justerbar
Dempere bak                          :                 Doble, justerbare
Dekk foran                              :                 100/90 – 19 (slangefri)
Dekk bak                                 :                 140/70 – 18 (slangefri)
Setehøyde                               :                 805 mm
Gir                                            :                 5

Hvem er i målgruppen

Alle aldersgrupper egentlig, men fellesnevneren for førerne i målgruppen er nok at de alle har sans for det det estetiske, det vakre, det klassiske og disse førerne bryr seg nok mindre om akselerasjon og fart, de dyrker flyt, feelgood og image. Disse førerne kjører for å dyrke og nyte gleden ved å forflytte seg på to hjul i byen, på landeveien, eller på en langtur for den saks skyld. Disse førerne setter stor pris på lyd, god flyt, mekanisk presisjon, en herlig sittestilling  og opplevelsesaspektet som knyttes til det å oppleve turen i et passende tempo hvor du faktisk er i stand til å huske hvor du har vært og det du har opplevd. Den lave setehøyden på 805 mm gjør modellen tilgjengelig for førere som ikke er så lange og derav også kvinner. Classic 350 digges også av unge urbane mennesker som er opptatt av et kult image og stil, denne sykkelen kan du parkere på fortauet ved siden av et cafe-bord men du nyter espressoen din i Ray Bans og kanskje en kul skinnjakke. Er du en storvokst slamp på 195 og 120 kg er kanskje Classic 350 ikke helt greia for deg, da du bør du kanskje finne annen modell i den store modellporteføljen til Royal Enfield.

Hva leverer denne teknologiplattformen?

Classic 350 er en enkel teknologisk innretning, men enkelhet er også dens sterkeste side. Det enkle og det autentiske er nok det som appellerer til mange og det er nettopp det enkle som tilgjengeliggjør eller setter oss i kontakt med akkurat denne teknologiplattformen. Når vi kommer tettere på hver operasjon blir opplevelsen av teknologien sterkere og bedre for nettopp de som søker det autentiske. De ukompliserte, tekniskse løsningene ved denne og flere av de andre Royal Enfield modellene er at det enkle ikke går på bekostning av kvalitet, kjøreegenskaper eller kjøreopplevelser, tvert imot er enkelheten det mange førere ønsker og ser etter. Classic 350 scorer veldig høyt på design, image, ergonomi, motorlyd, mekanisk presisjon og sykkelen skaper av disse årsakene en opplevelse av velvære og pur lykke når du kjører den. Modellen har en veldig fin styregeometri og inviterer til ro og god flyt i kjøringen. Jeg blir i hvert fall sittende med en opplevelse av at jeg ikke trenger noe annet enn 20 hk og 27 Nm, et nydelig ergonomisk oppsett og en styregeometri som virkelig gir meg en opplevelse av å kjøre en kapabel klassisk motorsykkel. At de i tillegg til dette ser kule ut og underbygger mitt ønskede image er bare helt supert.

Å kjøre en Classic 350 det dreier altså om å kjøre en klassisk motorsykkel, som ikke er for stor, ikke for kraftig, men som evner å sette deg i stand til å nyte hver eneste operasjon og hver eneste fase av kjøringen. Sykkelen kommuniserer veldig godt med meg som fører og jeg har en tett og god kontakt med forhjul, sykkelens balanse og styregeometri, alt dette bidrar til å produsere brede smil og en opplevelse av lykke når du kjører, behovet for å rocke, bølle eller leke blir rett og slett borte og jeg søker for egen del bare feelgood opplevelsen til en høy nytteverdi.

Instrumenteringen er klassisk, kult og ikke minst innbydende. Sittestilling, styrets utforming og selve instrumentet er bindeleddet mellom fører og maskin og er rett og slett perfekt hva angår visuelt design og funksjonalitet. Fremfor alt og kanskje viktigst, dette er en svært driftssikker og teknologiplatform som du bare kan nyte uten frykt for at det stopper. Det eneste en Classic krever at den holdes ren og at kjedet smøres og vedlikeholdes. Enkelt.

Opplevelsesfenomenet Classic 350

Det er nettopp det denne modellen er – et opplevelsesfenomen. Classic 350 er lettkjørt og veldig lett å leve med. Den er vakker, kult og nydelig å hvile øynene på, men i tillegg til dette er Classic 350 altså kapabel til å sette deg i en tilstand av «minfullness» hvor du bare nyter alle sider ved det å kjøre den. I mine øyne er Classic 350 faktisk mye mer enn en ordinær motorsykkel, fordi den tar oss tilbake til selve kjernen ved det å bevege seg på to hjul, nemlig forholdet eller sameksistenden mellom fører og maskin (mann maskin grensesnittet), og akkurat dette er det jeg kan beskrive som X-faktoren til Classic 350. Sweetspotten ligger faktisk midt imellom det som ikke er for stort og tungt, ikke for kraftig men som allikevel skaper store kjøreopplevelser. Det høres kanskje rart ut, men for min del er dette en av motorsyklene som skaper mest og størst kjøreglede. Jeg bare digger den.

Men har Classic 350 virkelig så gode kjøreegenskaper?

Ja, uten tvil. Royal Enfield er gode på rammer, demping, vekt, effekt, balansering og ikke minst ergonomi. Her sitter jeg derfor i balanse og kan vie all min tid til bruk av blikk, sporvalg og egen koordinering av de kjøretekniske operasjonene. Dempingen er god og bidrar riktig og godt til at kjørestrategier og sporvalg blir akkurat slik jeg planlegger. Motoren skyver godt, riktig nok ikke noen effektbombe, men bidrar allikevel mere enn nok til at jeg opplever at sykkelen faktisk har  en «fun-factor» som også gjør det morsomt å svinge. Sist jeg kjørte Classic 350 tok jeg den ut på en 2,5 timers rundtur i Vest-Telemark og jeg satt bare å smila, hele tiden og jeg savnet absolutt ingen ting, jeg var bare lykkelig og var så absolutt tilstede i min egen verden akkurat da. For meg har denne modellen faktisk en meditativ effekt og kjøreegenskapene er rett og slett bare helt fantastiske.

Testføreren mener

Dette er noe av det beste, kuleste og herligste jeg kan kjøre med. Selv om den ikke har 150 hk, en bøtte med newton meter og elleville kjøreegenskapet så er dette en av mine aller største favoritter som jeg ALDRI sier nei til å kjøre, jeg simpelt hen elsker denne modellen. Den har lite men allikevel mye og kanskje mere enn de største, tenk litt på det jeg sier akkurat her. Vurderer du å anskaffe en slik er det viktig at du stiller inn siktet ditt riktig ved å minne deg selv på at det er nettopp dette du kjøper, ikke noe annet, større, dyrere med mere effekt. Du må huske at du har sagt ja til og ikke minst ønsker å kjøre en liten men allikevel stor sjarmør med massevis av image, lyd  og nydelige kjøreegenskaper. Du får en ny motorsykkel for litt over 60 000 kr og deler du anskaffelsekostnad på kjøreglede/nytt regner du dette lett hjem. Kjøregleden pr investert krone er enorm, vel å merke dersom du har justert siktet ditt riktig. Modellen har til og med en fin midt-støtte som gjør den enkel å vedlikeholde, det er et stort pluss.

«Be cool – go classic»