Tekst/foto: OA Isdahl
Hos Motorcenteret på Rud er de allerede full fart, kanskje tidenes beste start sier Charlotte Anderson som konstanterer at det nærmest gikk fra 0-100 på et blunk. Finn.no har allerede passert 8200 sykler og vi er pr i dag skarve 1000 sykler unna toppen i 2024, det er mange sykler så tidlig i en sesongen. Journalisten tror at vi kommer til å passere den magiske grensen på 10 000 sykler til salgs på Finn.no i år. Mye tyder på at bruktmarkedet er i ferd med å bli en enda viktigere base for forhandlernes omsetning og siden vi gjennom pandemien hadde en sterkt vekst i salget av nye motorsykler så er tilbudet på nyere brukte sykler veldig bra om dagen.
Men interessen for nye motorsykler synes heller ikke å være dalende og så langt har salget av nye sykler også gått så det suser. Og, uavhengig av om det er urban mobility, adventure, turkjøring eller kveldsterapi med gate-ramper eller pur glede som gjelder. Hele den norske porteføljen er samlet sett stor og god, men det gjenstår å se om det lille norske markedet får tilstrekkelig med sykler i år. De store fabrikantene prioriterer nemlig de største markedene først. Godt råd, ikke vent for lenge med å bestille en ny dersom du har planer om å realisere en drøm, det kan nemlig tenkes at akkurat din favoritt står på listen over sykler som av en eller annen forbandet årsak er utsolgt allerede eller forsinket. Sjekk det du. Brukt er alltid et godt alternativt, men vi må nok kanskje forvente at også dette segmentet blir hetere i år.
Hos Motorcenteret går salget av Motor Guzzi, Aprilia og Honda så det suser og interessen for Vespa er økende. Kanksje ikke så rart når vi har så mye vedlikehold og tull og tøys som vi har med kollektivtrafikken om dagen. Da er det virkelig fint å ha en scooter eller tilsvarende som gjør hverdagslogistikken håndterlig, vi kan heldigvis fortsatt kjøre i kollektivfeltet.
Hos Motorcenteret står det er rikelig utvalg av Vespaer i alle regnbuens farger og Erik Grøndahl som er en av bransjens nestorer hjelper gjerne til med å dele kunnskap eller finne riktig form og farge. Erik er fornøyd med starten på sesongen som ser ut til å bli ekstra lang i år.
Ikke alle har en Marokkanske teppeselgere fra Senja
Jeg er kanskje en av de som har eid flest motorsykler i Norge (passerer straks 130 objekter totalt) og jeg vet derfor litt om hva jeg selv setter pris på hos en forhandler og hva det er som jekker ut et salg hos meg. Ikke sikkert at alle tenker likt som jeg gjør, men ett av de viktigste parameterne jeg kjenner på når jeg er i en kjøpsprosess er kulturen og energien i butikken. En «energipositiv forhandler» skaper interesse og nysgjerrighet hos meg, og kommer jeg til en forhandler som er interessert i meg, mine behov og ønsker så har selgeren en enkel jobb, det har jeg vel et statistisk og nærmest vitenskapelig belegg for å si!. Møter jeg derimot det jeg kaller et «energiunderskudd» hvor hvor selgeren har en uforbeholden fokus på egen fortreffelighet, merkevarer og er uinteressert i meg, mine behov, lyster og ønsker og ikke makter å skape en relasjon eller noe energi – ja da går det ikke så bra. Det beste i bransjen mestrer dette og de får det til i løpet av sekunder.
Hos Motorcenteret har de slike folk, og den beste er kanskje Markus Karlsen som av Erik omtales som den Marokkanske teppeselgere fra Senja. Erik og Markus har jobbet sammen i flere tiår og tonen i butikken preges av nettopp interesse og energi, her er det en munter, lystig tone med fravær av tungsinn eller selvhøytidelighet. På veien fram til den gode «dealen» og de kloke valgene får du trolig stifte bekjentskap med nettopp den Marokkanske teppeselgere. Han som er interessert i nettopp deg og svært gjerne vil røyke vannpipe for å lande en deal. Han gjør alt for å lykkes med det, ikke no Trump-deals som omfatter trusler, straffetoll eller andre former for tull og tøys her nei. Med andre ord, alltid hyggelig å komme til en forhandler som er interessert i kunden sin, klarer å skape et energioverskudd og ikke minst interesse for deg og dine muligheter til å bli en lykkelig motorsyklist. Dessverre møter jeg alt for ofte selgere som er for selvopptatte, sine egne salgstall og egen fortreffelighet og som derfor skaper et energiunderskudd, det merker kunden umiddelbart og det leir neppe noe salg. Kundens forhold til forhandleren er derfor et viktig suksesskriterier som på ingen måte bør undervurderes. Det vet den Marokkanske teppeselgeren.
Det hører med til historien at den Marokanske teppeselgere har sin opprinnelse fra Senja i Troms, men snakker allikevel kav østlandsk som om har kom fra Bekkestua i Bærum =0) Ganske forvirrende.