Drit lei køkjøring og forsinkede tog kanskje?

Tekst/foto: OAI

Med enkle grep kan du faktisk erstatte kø eller forsinkelseshelvete med ny moro og mye glede

Tid er ikke bare en knapphetsfaktor, tid er også en faktor som påvirker helse og stressnivået vårt hver enste dag . Indirekte kan stress være en årsak til at vi treffer dårlige valg eller rett og slett får helsemessige utfordringer, stress er i de fleste sammenhenger ganske usunt. Trafikken blir tettere og tettere, og togene blir oftere og oftere forsinket på grunn av manglende vedligehold eller gammelt materiell,.Andre ganger kommer de rett og slett ikke, eller dundrer forbi fordi de er fulle!  Konsekvens – vi blir forsinket, vi blir stresset og noen får til og med over tid få helsemessige problemer.

Da skal du vite at løsningen er farlig nær og i aller høyeste grad tilgjengelig. Faktisk, til en lavere kostnad enn en middels god elektrisk tråsykkel. En helt ordinær A1 (lett motorsykkel) eller en A2 (mellomtung motorsykkel) koster ofte mellom 50 og 100 000 kroner. Ja, disse har kanskje ikke all verdens med krefter, men de har til gjengjeld lav vekt og svært gode kjøreegenskaper og du får veldig mye nytte og kjøreglede for pengene. Det eneste du må gjøre er å skru litt på siktet ditt og huske at du ikke kjører en stor, kraftig motorsykkel med massevis av krefter. Tro det eller ei, mindre vekt og mindre effekt kan allikevel være minst lite morsomt.

For egen del kjører jeg utenfor sesongen en Yamaha XSR 125 Legacy, med et par herlige og myke piggfrie vinterdekk fra ANLAS (Winter grip Plus) som holder seg myke og fine selv når det er kaldt. På høst og tidlig vår kjører jeg da trygt og effektivt i temperaturer helt ned mot 0 grader. Dette er veldig bra materiell tiden vi er inne i må med med lave temperaturer, mye grus og saltstøv i veibanen.

Fordelen med A1 og A2 klassen er at de er lette og spesielt velegnet til pendling eller såkalt urban moblity. A1 klassen har et max effektuttak på ca 15 hk hvilket holder lenge til pendling og bykjøring, Syklene i denne klassen er gjerrige på bensin og har gjennomgående gode kjøreegenskaper og leverer veldig mye kjøreglede. Opplevelsen av å ha for lite effekt sitter som regel mellom øra, gode førere er effektive uansett størrelse og type sykkel, de kjører rett og slett godt på alle typer sykler og trenger ikke masse effekt for å kjøre fort med god flyt.. Du får en ny XSR 125 for ca 50 000 kroner, mens ny MT 125 modellen ligger litt høyere i pris.

En ny MT 125 koster ca 67 000 ny og er blant de mest populære modellene.

I A1 klassen finner vi stort sett bare gode produkter med seriøse importører og forhandlere som kan betjenes kundene behov for service og reklamasjoner. For mellom 50 og 70 000 kroner får du altså en helt splitter ny A1 sykkel, og velger du en som er brukt et år eller to får du en bra sykkel fra 35 000 og oppover.

Honda ligger i det øvre prissjiktet, men har i likhet med Yamaha høy driftssikkerhet, få feil eller mangler og en høy annenhåndsverdi, gitt at sykkelen vedlikeholdes og stelles godt.

Voge 125 R produseres i Kina og er et konkurransedyktig alternativ som koster ca 43 000 kroner splitter ny.

De Kina produserte motorsyklene er som regel akkurat like gode som de større og anerkjente merkene som gjerne produseres ved akkurat de samme fabrikkene i Asiatiske land. som India og Kina. Slik er det for mange produktgrupper i dag så «Asia-fobier» er gjerne ikke så veldig godt forankret i virkeligheten! Annenhåndsverdien for disse syklene er nødvendigvis heller ikke lavere, passer du på motorsykkelen din får du som regel godt betalt for det den dagen du skal selge. Så skal vi huske at skepsisen til Japanske motorsykler på sytti-tallet var minst like høy som skepsisen vi i dag har til Kina, India og for eksempel Korea. I dag vet man basert på statistikk og erfaring at Japanske motorsykler overgår sine Europeiske konkurrenter hva angår driftssikkerhet og feil, så ikke tenk på det. Det viktigste er at du tar vare på sykkelen og steller den godt.

Frihetens gevinster

For egen del digger jeg de minste motorsyklene som gjør hverdagene mine både enklere og mere effektive. De er lette, enkle å manøvrere mellom biler i kø eller tett trafikk og er ikke minst lette å parkere eller sete i fra seg. Moderne A1 modeller er svært komfortable og har strålende svingegenskaper, det er derfor absolutt ikke noe problem å ta disse syklene ut på en langtur. Dersom du skal bruke sykkelen til og fra jobb er det klokt å velge en naken modell hvor du sitter avslappet og oppreist og uten at du får for mye vekt på håndledd, armer og skuldre (ps: mest relevant voksne og eldre førere). I år har jeg vært spesielt fornøyd med de myke ANLAS dekkene som fungerer så godt som de faktisk gjør tidlig på sesongen, til og med på grus. Yamaha´n gir meg rett og slett en frihet til å styre mine egne prioriteter og min egen tid og selvfølgelig også en opplevelse av frihet og muligheten til å være effektiv. Og, hverdagen med veien til og fra jobb blir ganske mye morsommere. Mulighetene til å forlenge kjøresesongen og ikke minst få mye mere kjøretrening er også et godt argument for å velge en A1 eller A2 modell som sykkel nr 2.

Velger du en scooter får du et svært praktisk og morsomt pendler verktøy med stor lastekapasitet (normalt under setet) og god særbeskyttelse. Scooterne er kanskje enda bedre egnet til bybruk og tåler også en langtur med fiskestanga og matpakken. Sittekomforten på scooterne er som regel veldig god og her kan du velge og vrake i kule , praktiske eller klassiske design. Oreferanser, form eller farge, her kan du uten problemer finne noe som passer eget image. Scooteren er vel et av de mest brukte framkomstmidlene i sydligere deler av Europa, men vi nordmenn er litt mere trauste hva angår bruk og utnyttelse av dette lille, festlige og ikke minst praktiske kjøretøyet. I dag får du også mange og gode elektriske alternativer som fungerer svært godt og har god rekkevidde som duger til hverdags-pendling, her mangler det heller ikke på kreativitet hva angår design og formspråk.

Dette er BMW sin CE02 som kan kjøres med  førekort for A1 klassen.

 

Eller, hva har A2 klassen å by på?

I denne klassen finner vi litt kraftigere og litt tyngere sykler, men A2 syklene har gjennomgående en ganske lav vekt og så absolutt brukbart med effekt. Motorsykler må ikke veie 250 kg, ha 150 hk og koste 2-300 000 tusen for å du skal ha det morsomt og så absolutt ikke dersom målsetningen er å mestre hverdagsdramaet med en enklere logistikk. Modell spekteret i A2 klassen er stort og her finner du sykler i alle segment, former og farger. og disse syklene dekker derfor et stort interesse og bruksområde. Her finner du lette og fine pendler maskiner, klassikere, offroadere, touring  adventure modeller eller cruisere. De er gjerne litt kraftigere og har som regel et større bruksområde enn A1 klassen.

ROYAL ENFIELD er det eneste merket jeg kjenner til som kun leverer A2 sykler og med en stor portefølje. Adventure modellen Himalayan 450 er nok den mest populære og har kanskje det aller støtte bruksområdet.

Det kommer en egen artikkel om ROYAL ENFIELD på denne nettsiden om ikke veldig lenge.

Både Honda, BMW, Triumph, Husqvarna, CF Moto, Fantic, KTM, Yamaha, Voge og Kawasaki har egne A2 modeller og utvalget er stort. A2 klassen kunne i 2024 vise til en fin vekst, så trenden er nok at flere og flere finner veien til disse alsidige og prisgunstige syklene som dekker mange behov.

Både NX 500, CL 500; CB 500 Hornet og CRF 300 Rally er svært populære A2 sykler som er prisgunstige og dekker store bruksområder.

Med disse eller andre modeller vil du helt klart kunne oppleve mye mere ro i hverdagen, i tillegg til glede og ikke minst flotte opplevelser. A1 og A2 klassen er rimelige å anskaffe, gjennomgående veldig driftsikre og gode og ikke minst morsomme å kjøre. Hopp ut av køen og inn i kollektivfelt og på små sideveier, det er helt klart veien å gå.

 

Lykke til med valget.