Tekst: Ole-Andreas Isdahl
Foto: Aprilia
Nå får A2 klassen den ultimate moro-sykkelen – men kommer den til Norge?
Aprilia har over tid levert sykler med høy effekt, strålende ergonomi og festlige kjøreegenskaper. Rett og slett pur moro. Tuono modellen er så definitivt en del av denne moroa som nå altså utvides til A2 segmentet med «Generation 457». Fra de første bildene er det ikke vanskelig å se at arven fra den heftige Tuono familien bringes inn i den kanskje raskest voksende klassen, nemlig A2 klassen. Det behøver slettes ikke å være noen dum ide og det er ikke minst viktig for både rekruttering av nye førere til A klassen og opparbeidelse av ferdigheter at vi har gode modeller som skaper interesse og ikke minst motivasjon til å kjøre sykler i nettopp denne klassen.
Generasjon 457 kommer i to utgaver i likhet med de største i familien som opererer med en RSV4 og en Tuono utgave. I dette caset kommer en kåpeversjon (RS)og en naken versjon (Tuono), begge burde kunne appellere til den norske førergruppen. Aprilia strekker seg som alltid ganske langt med bruk av svært godt dimensjonerte hovedkomponenter som justerbare dempere (forspenning av fjær), en bra ramme og svingarm, radialmonterte BYBRE (ByBrembo) bremser, LED belysning og et heftig 5 tommers TFT instrument som apelerer til en ny generasjon førere. Aprilia leverer også på min helt egne fetish – et nesten uvanlig bredt og veldig kult styre som gjør det morsom og ikke minst veldig behagelig å kjøre med disse maskinene.
Den tosylindrede motoren på 457 cc leverer 48 hk og forventes å være pigg nok til å skape massevis av kjøreglede og moro. Aprilia er dyktige og ikke minst alltid tidlig ute med bruk av ny førerstøtte og elektronikk og Tuono vil derfor komme med en en moderne ECU som leverer god motorstyring og en gassrespons som er jevn og ikke minst tilstrekkelig opplagt til å trekke frem smilet hos føreren. Og selvfølgelig, kvikkskifter og blipper som sikrer maksimal fun-factor.
Tuono 457 har fått et sexy og tiltrekkende design som så absolutt vil kunne konkurrere med de andre i akkurat denne klassen. Frekke, tydelige og markante linjer, akkurat som en Tuono skal være. Design er godt integrert og tilpasset sykkelens funksjonalitet ved at tanken har de samme tydelige utspringene til knærne som vi finner på de større modellene. Det gjør det enda morsommere å kjøre raskt med god kontroll på det du har mellom bena. Tydelig preget av TUONO arven fremstår dette som en tøff utfordrer som kan brukes fra alt til moro og lek, til pendling og daglig bruk. Jeg digger dette segmentet på grunn av den tilhørende lave vekten som i dette tilfellet er på bare 175 kg (våt).
Aprilia bygger motorsykler med en «passion» og innlelevelse bare Italienerne mestrer, så dette blir nok veldig bra hva angår kjøreegenskaper. Vi vet i skrivende stund ikke om modellen kommer til Norge, men noe annet ville rett og slett være idiotisk. Så vi regner med at det løser deg.
Prisen vet vi heller ikke så mye om, men vi håper at den lander på pluss/minus 100 000 kroner. Blir den dyrere enn dette vil den slite ift konkurrentene i denne klassen. Så vi får se.