Tekst: Ole-Andreas Isdahl
Foto: Moto Guzzi
Dersom du ikke har gjort det så har du virkelig noe å glede deg til.
Moto Guzzi er nemlig noe mere enn bare en Italiensk motorsykkel og har du ikke kjørt eller eid en så har du faktisk mye ugjort og mye å se fram til. Alt ved Moto Guzzi er nemlig litt annerledes, litt spesielt men veldig bra. Disse syklene har noe de andre ikke har, nemlig karakter og identitet. Vi snakker om karakteristikker som kanskje ikke passer for alle, men er du en av disse og ennå ikke har oppdaget det selv, ja da har du virkelig noe å se fram til. Guzzi klanen er en spennende gruppe førere som er beviste på hva de vil ha, de er lidenskapelige, kunnskapsrike og gjennomgående gjør de mye av vedlikehold og reparasjoner selv. Motorsyklene har så definitivt en X-faktor de andre merkene ikke har og denne X-factoren appellerer til stadig nye og yngre grupper, særlig V7 modellen.
Moto Guzzi har en stor og bra portefølje innen klassisk og touring og er særlig kjent for sine tverrstilte V-tvinn motorer som er råsterke på både lyd og effekt. Syklene produseres i den Italienske byen Mandello del Lario ved Como sjøen hvor folk valfarter for å la seg avbildet ved den legendariske røde Guzzi porten som gjennom årenes løp har blitt et reisemål for mange.
Guzzistene I Norge er samlet i sin egne klubb som heter «Norsk Moto Guzzi Klubb » og klubben utgir fortsatt et eget medlemsblad – Bicilindrica som holder medlemmene informert om gammelt og nytt på en svært hyggelig måte. Når du har fått et medlemsnummer her har du det for resten av livet, det er en fin gest og bidrar definitivt til å opprettholde førernes lojalitet og støtter også opp om merkets identitet. Guzziztene skiller seg fra andre motorsyklister ved at de er ekstremt lojale og det sies at en Gizzist aldri selger sykkelen sin – han eller hun kjøper bare en ny. Selvfølgelig en sannhet med modifikasjoner, men ser vi på Finn.no så er det ikke mange brukte Guzzier der, de selges nemlig stort sett i deres eget nettverk og kommer sjeldent så langt som til de kommersielle kanalene. De mest durkdrevne Guzzistene svergergjerne til de litt eldre modellene og i Guzzi-familien finner vi blant annet en ganske stor sidevogn-klan som nærmest har et religiøst forhold til syklene sine. Da snakker vi om de ekte Guzzistene som dyrker autensitet framfor blankpolerte flater som glinser. Ekte er best og kunnskap overgår forfengelighet i denne leiren.
Men det er rom for forfengelighet
Moto Guzzi har alltid vært dyktige til å lage motorsykler og i 2021 feiret fabrikanten 100 år, så modne fabrikanter er det få av og meg bekjent er Moto Guzzi den fabrikanten som har hatt den lengst sammenhengende produksjonen av motorsykler i markedet og i mere enn 100 år. Det hele startet med en pilot og mekanikeren hans for mere enn 100 år siden.
Jeg kjøpte selv 100 årsjubilanten V7 Centenario i 2021 og har savnet denne siden den ble solgt. Av en eller annen og litt uforklarlig årsak kryper Guzziene under huden på deg før de finner veien helt inn til hjertet ditt. Det skjer faktisk med veldig mange. Ingen av modellene er å betrakte som heftige effektbomber og de har heller ikke vært lengst fremme på tech-siden hva angår instrumentering og førerstøtteh, men de er vakre og designet har identitet og særegenhet. De har alltid ligget litt bak på tech-siden, men har til gjengjeld levert et svært høyt nivå på mekaniske presisjon og jeg tror det er nettopp denne delen av Guzzi verdenen som appellerer til mange. Du kommer virkelig i kontakt med den autentiske motorsykkelen og da blir effekt og ytelse sekundært og underordnet den fantastiske kjøreopplevelsen og relasjonene som oppstår mellom mann og maskin. De er fantastisk fine å kjøre og har en egenart og identitet ingen annen motorsykkel har. I tillegg til en fantastisk god ergonomi, et heftig mellomregisteret og svært gode kjøreegenskaper, skaper alle disse modellene kjøreopplevelser du rett og slett aldri glemmer. Vi skal huske at dette er en liten fabrikk, som inntil nylig har produsert ca 6000 sykler i året, dette tallet er nok nå hevet til ca 10 – 12 000, hvilket heller ikke er mye sammenlignet med med store merkene som produserer mange hundre tusen sykler hvert år. Kanskje er det nettopp det vi synes er så spesielt og liker så godt, du ser ikke hundrevis av disse syklene i gata hver dag og dette er ikke noe alle har. I Guzzi verdenen virker det nesten som om kunden er til for fabrikken, ikke omvendt og det er litt kult synes jeg.
Hva er det med denne V7 modellen som er så spesielt?
Fram til I dag har fabrikken presentert fire forskjellige utgaver av V7, men dette vil nok endre seg litt i tiden som kommer.
V7 Sport er nemlig på vei inn i porteføljen som årets nyhet og spesialutgavene kan nok etter hvert falle ifra som de ofte gjør i slike sammenhenger. Men utvalget er stort og mangfoldig og de fleste klarer å finne en utgave av modellen som de liker.
V7 modellen er først og fremst en kul klassiker og ikke av de største og kraftigste, men med 67 hk og 80 Nm skyver dette virkelig godt. Å kjøre denne modellen kan sammenlignes med en form for «mindfullness» hvor alt dreier seg om å være tilstede og oppleve absolutt alle operasjoner med en form for nærhet eller tilstedeværelse som er spesiell. Denne må du oppdage selv, kan ikke forklares. Akselerasjonen, girskiftene, balansen og den nydelige styegeometrien med de store forhjulene, nedgiring, bremsing, balansering av blikk og kropp, alt blir en form for en dans eller samhandlingsøvelse som du virkelig kjenner at du blir en del av. Sykkelen er avhengig av deg og dine ferdigheter, du er avhengig av det sykkelen tilbyr deg. Det tar litt tid å oppdage disse egenskapene, men hver eneste tur blir til gjengjeld en en oppdagelse og en opplevelse (nå må jeg passe meg for nå er jeg i ferd med å snakke meg selv inn i en ny Guzzi handel).
V7 Stone TEN er en av spesialutgavene som virkelig er kule. Basen er den samme som de øvrige modellene, men design, dempere og eksospottene er løftet til en annen standard og det hjelper. Standard utgaven Stone er drit kul den, men dette er enda kulere og enda mer spesielt. Personlig elsker jeg Guzzi sin digitale presentasjon av det tidligere analoge instrumentet, en fantastisk god løsning som rett og slett er dritkul og virkelig bygger opp under sykkelens DNA. Jeg sa tidligere at Guzzi har ligget litt bakpå hva angår bruk av elektronikk og instrumentering, men da fabrikanten passerte 100 år skjedde det noe og nå er de fult på høyde med det markedet ellers tilbyr av førerstøtteh og teknologi. Måten de har løst dette på er både interessant, velfungerende og på alle måter elegant. Akkurat som vi forventer av en italiener.
På generelt grunnlag kan vi si at Guzzi er et svært pålitelig og driftssikkert merke. De eldre modellene krever nok litt kunnskap og «passion» men trenger du råd får du det i Guzzi miljøet, her finnes det svært mye kompetanse og erfaring som løser det meste. I Guzzi verden vil ikke nødvendigvis alle kjøpe nytt, mange sverger til den virkelig gamle og modne teknologien som tar de enda nærmere det autentiske.
På TEN-utgaven står det «proud owners» og det er nettopp det dette dreier seg om. Som Guzzi fører vil du faktisk være stolt, vel vitende om at du har anskaffet eller kjøpt et image og egenskaper som skaper store kjøreopplevelser for alle anledninger. Turen til butikken, turen til cafe besøket, langturen over til vestlandet eller Lofoten, alt og alle situasjoner vil være helt enestående og rikt på opplevelser. Ukjente mennesker vil komme bort til deg uoppfordret for å slå av en prat om noe de synes er dritkult. Dette er en ekte «head twister» som rett og slett er istand til å skape ny kontakt med nye mennesker. Hvor kult er ikke det liksom!
V7 modellen har en annen stor oppside, nemlig ergonomien. Det brede kule styret, den smale tanken som faktisk rommer hele 20 liter med fuel, det behagelige setet som har en høyde på bare 78 cm og den oppreiste sittestillingen, gjør det mulig for korte som lange førere å ha det virkelig bra ombord. Jeg forstår egentlig ikke helt hvorfor nettopp denne modellen ikke har blitt mere populær blant damer som gjerne vil ha litt lavere setehøyden. 78 cm er en fin høyde for alle oss som ikke er så lange. Vi skal også merke oss at V7 har et 18 tommer stort forhjul hvilket faktisk gir gode scrambling eller grus egenskaper. Smeller du på et 60/40 dekk så kan du bare kose deg på norske grusveier med denne, det er ikke noe problem. Forhjulet gir massevis av ro og stabilitet på grus og du kan ellers kose deg glugg ihjel på asfalten. Rett og slett glimrende allround egenskaper til turbruk. Monterer du en liten lyktekåpe har du også litt vær og vindbeskyttelse.
Alt i alt veldig bra og som dere sikkert forstår så elsker jeg Guzzi verdenen og spesielt V7 modellen som har så mye å by på. Modellens opprinnelse går ca 50 år tilbake i tid og er derfor åpenbart legendarisk. Jeg definerer meg selv som en lidenskapelig hverdagsmotorsyklist og er på ingen områder å betrakte som en spesialist. Sykkelens størrelse og vekt ar derfor av stor betydning for meg og jeg har for egen del erfart at mindre og lettere sykler blir mere brukt enn store, tunge og effektsterke sykler (gitt at du ikke ligger å durer på lange turer til og fra mellom/sør Europa). Jeg kjører mere og oftere med mellomklassesykler og har det mye morsommere med disse. Effekt er viktig men ikke avgjørende, det er morsommere å kjøre en litt undermotorisert sykkel raskt og med god flyt, enn å ikke mestre en maskin som er tung og har effekter jeg ikke klarer å utnytte. Det er kanskje vanskelig for mange å innrømme akkurat det, men slik er det nok for de fleste tror jeg. Man blir ikke en bedre fører av å kjøpe en dyr motorsykkel med mye effekt, tror du det så har du nok godt deg bort for ganske lenge siden.
Og akkurat her representerer V7 en «sweet spot» som bør oppdages, nytes og gjerne dyrkes. Gjør deg kjent med helrligheten, bruk tid på å bli kjent med den og kjenn på om du har «baller» til å kjøre ditt eget løp med noe du faktisk liker og som ellers har et dritkult image. Gammelt eller nytt, spiller ingen rolle, du kommer til å elske Guzzi´n din uansett.
Jeg gjentar, dersom du ikke har gjort deg kjent med Moto Guzzi så har du virkelig noe å glede deg til.
Enjoy.