Vinterprosjektet går sin gang – nå monteres vinterdekkene på Yamaha´n

Vinterprosjektet mitt med Yamaha går sin gang og den siste måneden har jeg virkelig kosa meg med den nye XSR 125. Det har vært veldig mye tull med kollektivtilbudet i Oslo regionen og derfor har det vært ekstra kjekt å ha tilgang til mobiliteten og friheten Yamahaen gir meg. Fram til nå har jeg kjørt på Metzeler Caro Street og temperaturen har så langt svingt litt over og under 0 grader så det har vært helt uproblematisk å kjøre. Jeg har brukt XSR´n til og fra jobb og hatt mange fine kveldsturer i mørket på grus.

Jeg er som tidligere  meldt ikke noen stor grus-ekspert men jeg elsker å kjøre tur på grus og erfaring og bedre kjøreteknikk kommer etter hvert. For egen del spiller det ikke så stor rolle hva slags sykkel jeg kjører på så lenge dekkene er egnet for slik bruk. XSR 125 er en lett, smidig og sterk motorsykkel som har et stort bruksområde og jeg har dratt på smilebåndet mange ganger denne høsten når jeg med godt lys har dundret gjennom skogen i høstmørket. Godt utenfor kjøresesongen kan jeg altså fortsatt kjøre og kose meg på motorsykkelen, litt bedre innpakket med langt undertøy, gode hansker og en varm kjøredress har jeg det nesten like morsomt som på sommeren og den mentale rekreasjonskomponenten er sånn bortimot den samme.

Opplevd kjøreglede har ingen ting med størrelse eller kubikk å kjøre, i særdeleshet ikke for førere som ikke er spesialister. Lette sykler med god ergonomi og egnede dekk er nok det beste for den ordinære føreren og er du litt undermotorisert så er det bare litt ekstra festlig å kunne tyne motor og kjøre teknisk godt for å få det hele til å svinge. Særlig på denne tiden av året.

XSR´n er super å bruke utover høsten og inn i vinteren etter at du har parkert de store maskinene. XSR 125 koster faktisk mindre enn en middels god elektrisk tråsykkel og med et forbruk på 0,22 l/mil konkurrerer du lett med kollektivtilbudet. Men når det blir under null grader blir Metzeler dekkene fort litt harde og nå byttes de ut med Antas Winter Grip Plus.

Disse vinterdekkene har ikke pigger og har adskillig mykere gummiblanding.Så blir det spennende å se hvor lenge jeg kan fortsette vinnerprosjektet mitt med dette paret før vi skifter til pigg dekk. Når snøen kommer skipper jeg kjøring på motorvei og holder meg hovedsakelig på sideveiene for å redusere risiko. Hastigheten må nok ned og jeg ønsker så absolutt ikke velt i høye hastigheter. Men jeg regner med at jeg får mange fine kjøredagen på disse dekkene, særlig i mildværsperioden. Så langt har
XSR´n bidratt til at at vinterpausen har vesentlig kortere og det har vært ditto morsomt å kjøre liten og lett sykkel sykkel når når kjøreforholdene endrer seg.

 

Morsomt er det.

 

Tekst og foto: Ole-Andreas Isdahl