Yes yes yes, Honda bygger på A2 familien med GB350S

NOK 69 990 

Dette er good news, Honda tar endelig opp kampen med klassikerne i A2 feltet hvor vi fra før finner Royal Enfield, Triumph, og Fantic. Det er Royal Enfield Classic serien og Triumph Scrambler 400 som så langt har ledet an i akkurat dette segmentet. Det er derfor ekstra bra at   det nå kommer nye og Japanske modeller inn i nettopp dette segmentet som vokser raskt. A2 syklene kommer gunstig ut av den Norske avgiftspolitikken og med oppdatert og moderne motorteknologi og styringssystemer leverer  moderne endunkere bra ytelser og kjøreegenskapene som er morsom og leverer mye fun-factor.

Nye Honda GB 350 S lander pent midt i dette feltet og sykkelen ser til og med veldig bra ut. Den ser ikke ut som en pingle og leverer 21 hk og 29 Nm fordelt på 178 kg. Det er en bra power to weight ratio selv om ikke tallene er så imponerende. Men ut ifra design, ergonomi og styrevinkler å bedømme blir nok GB 350 S temmelig morsom å kjøre. Litt underlig at Honda har satt opp denne med en 5 trinns girkasse, men det skal være godt nok på en A2 modell med 21 hk og 29 Nm. Det er ikke uvanlig at det brukes 5 trinns girkasser i dette segmentet og det fingerer bra så lenge du holder deg til morsomme svingete veier og unngår motorveiene som er motorsyklistens kryptonitt – uansett.

Proporsjonene og linjene til GB 350 S er helt riktige og dette ser veldig veldig bra ut. Girkassene til Honda er normalt veldig gode så her ligger alt til rette for at modellen også er nydelig å kjøre. Vi merker oss at at GB 350 S har fått et 19 tommers forhjul, med et fett 17 tommers 150 hjul bak. Akselavstanden er på fine 1440 mm og sykkelens lengde Det tilsier at sykkelen er retningsstabil, rolig men allikevel morsom å kjøre. Ytelsesmessig høres 20 hk og 29 Nm ikke veldig mye ut, men på disse syklene er det helt supert og de er som regel  både kjappe og behagelige å kjøre. Setehøyden er fin med bare 800 mm hvilket gjør den helt super til urban bruk. Når det er sagt så er nok dette også en helt fin tur sykkel som også vil kunne levere veldig fine turopplevelser. Du får faktisk både en liten lyktekåpe og veskesett til modellen.

Instrumentet er analogt med med en LCD flate hvor du får tilgang til kjøreinfo som feul, klokke, og gir indikator. Bensinforbruket er på magre 0,25 liter pr mil og Co2 utslippet er på skarve 57 g/km så dette skal være en aldeles super hverdags-buddy som holder deg utenfor lange køer og manglende tilgang til kollektivfeltet. Med en tank på 15 liter får du en rekkevidde på ca 370 km hvilket burde holde til lange turer for de fleste. GB 350 S har også fått en bra LED lykt som utgjør en vesentlig del av det klassiske designet. Honda GB 350 S ser «stunning» ut og så vidt vi har klart å bringe i erfaring leverer også den nye luftkjølte motoren en herlig lyd.

Tekst: OAI
Foto: Honda.co.uk