KTM har utvilsomt store problemer, men hvor alvorlig er dette og kommer merket til å forsvinne fra markedet?
Video fra KTM AG under
https://www.youtube.com/watch?v=1P8uT_7JGNM
I følge KTM AG har de selv gått inn i såkalte «legal structural proceedings» som kan beskrives som en slags konkursbeskyttelse som gir eiergrupperingen noe beskyttelse, handlingsrom og litt mere tid til å finne løsninger. KTM AG gjør dette for å vise at de tar tak og har både vilje og evne til å overleve, hvorvidt de to største eierne er enige om dette vites ikke. Det er imidlertid ingen tvil om at KTM har slitt de siste årene, tekniske utfordringer har kostet mye, de har produsert for mange motorsykler i et sviktende marked og endrede geopolitiske forhold som har rammet folks økonomi og kjøpekraft. Sviktende etterspørsel i kombinasjon med økte kostnader og overproduksjon er en dårlig kombo og definitivt en risiko. Altså en rekke sammenfallende forhold som ofte omtales som «the perfect storm». Slike «stormer» kan faktisk velte store selskaper, det har skjedd før.
Men vil KTM velte?
Neppe, og det er er særlig to forhold som underbygger dette. Varemerket KTM er sterkt nok til å overleve uavhengig av hvem som eier selskapet og eierne har fortsatt muligheten til å lykkes med en restrukturering og en refinansiering. Noe av denne øvelsen vil dreie seg om å redusere kostnader, bli kvitt gjeld eller økonomiske forpliktelser. Greier ikke KTM dette, vil trolig noen kjøpe restene og starte på nytt i en ny og restrukturert form. Det vil Sansynligvis være flere som vil være veldig interessert i å kjøpe dette.
Men uansett utfall av denne finaniellle øvelsen vil dette få konsekvenser. KTM må nemlig nå restrukturere hvilket egentlig betyr å kutte kostnader. Det kan få konsekvenser for modell porteføljen, størrelsen på produksjonen og ellers en knallhard prioritering som i sum vil kunne bidra til at KTM blir en mindre aktør som kan bli mindre aggressiv og synlig i markedet. Men at KTM forsvinner som merke, nei det er ikke spesielt sannsynlig. Importører og forhandlernettet vil fungere som buffere mellom kunden og KTM, og alle parten vil i denne perioden gjøre sitt ytterste for at KTM skal komme tilbake på sporet som de selv sier i videoen.