Royal Enfield er en av de mest spennende fabrikantene jeg følger for tiden. De nye eierne som tok over for noen år siden har virkelig revitalisert varemerket som bare opererer i A2 segmentet med 350, 411, 450 og 650 plattformene. På ingen måte noen effekt-bøller men det tar de fleste modellen igjen på helt andre områder. Scram 411 ble lansert i 2022 og ble nesten like populær som Himalayan modellen som ble bygget på den samme motor plattformen.
Den eldre modellen hadde en luft/oljekjølt motor på 24 hk og en 5 trinns girkasse, En helt super sykkel som har et bredt bruksområde og skaper bøttevis med kjøreglede. I likhet med 350 modellene til Royal Enfiled er disse modellene bare dødsens sjarmerende og festlige eie, gitt at du ikke må ha 150 hk og en betalingsforpliktelse på 300 000 da!
411 utgaven av Scram har fantastisk mye bra ved seg men var og er litt undermortorisert. Jeg ble derfor ganske henrykt da jeg så at den nå kommer som en 443 cc og vannavkjølt utgave med 6 trinns girkasse. Men jeg ble litt for kjapt skuffet da jeg så at den ikke ha har fått det samme effektuttaket som den nye Himalayan modellen fikk (40 hk og 40 Nm). På Scram modellen hentes det nemlig ut mye mindre effekt, halvannen hk og et par Nm og det ble en skuffelse. Jeg kan nesten bli forledet til å tro at de bare har hentet ut det de trenger for å kompensere for ne nye EOURO 5+ kravene og denne justeringen møter ihvertfall ikke mine forventninger!!!
Jeg kjenner den eldre modellen veldig godt, har ikke kjørt modellen, men vet at dette blir veldig bra. Her får du veldig mye kjøreglede for senga. Den nye modellen har fått et 19 » forhjul, mens forgjengeren hadde 21″, den har en litt kortere dempervandring foran, men disse endringene borger for at den blir litt stivere og sannsynligvis litt morsommere å kjøreegenskaper. Dempingen på forgjengeren var veldig bra og jeg tror ikke at den marginalt kortere dempervandringen på 440 representerer noen form for dramatikk hva angår kjøreegenskaper.
Scram 440 har altså fått en ny vannavkjølt motor, en mykere clutch og en 6 trinnsgirkasse. Effektuttaket hentes ut i mellomregisteret og den nye girkassen gir kortere girintervaller som garantert oppleves som sprekere og samtidig roligere i høye hastigheter på for eksempel motorvei. Ergonomien er helt strålende og personlig er jeg en stor tilhenger av CEAT dekkene som RE bruker. Skileglig gode dekk som er både myke og fine og slitesterke. Styregeometrien er både morsom og festlige oh modellen bærer turlaster veldig godt.
Så til tross for det marginalt høyere effektuttaket har jeg stor tro på at dette faktisk blir anda bedre og om et år eller to vil vi forhåpentlig vis også få se Scram kommer som en Himalayan versjon 40 hk og 40 Nm. Håper virkelig det.
Men uansett så blir dette spennende og jeg ser virkelig fram til å prøve kjøre sjarmøren til våren. Dette har vi tro på.
Tekst: Ole-Andreas Isdahl