Det er et eller annet ved disse Guzziene som treffer meg midt i hjertet. Ikke hodet, neida – rett i hjertet. Jeg har eid noen Guzzier og det har så absolutt vært lykkelige og kule perioder av mitt motorsykkel-liv, og selv om jeg har solgt mine blir jeg tydeligvis ikke ferdig med Moto Guzzi. Særlig ikke når de kommer med spennende nyheter som dette.
Dykker vi inn i Guzzi-kulturen finner jeg kjapt ut at jeg på ingen måte er alene om å ha denne litt uforklarlige knytningen til Moto Guzzi, det er svært mange av oss som har det og det fleste Guzzister er nok mye mere merkelojale enn det jeg er. Den ekte Guzzisten klarer nemlig ikke å selge hjertebarnet sitt, hen kjøper bare en ny og kan derfor etter hvert, ende opp med å ha ganske mange i garasjen. For egen del forklarer jeg mine irrasjonale og følelseslade knytninger til det ikoniske varemerket til, Italiensk design, fullkommen mekanisk presisjon, torque, motorlyd, god ergonomi og bøttevis med image og identitet. Ja og en like stor og fin dose med gode kjøreegenskaper da selvfølgelig. De senere årene har Guzzi «steppet opp gamet» med å legge på litt, men ikke for mye teknologi og førerstøtteh og med svært godt resultat.
V7 er en legende av en motorsykkel som Fikke et vesentlig løft da den ved forrige oppgradering ble pumpet opp fra 750 til 850 cc. Den ikoniske modellen har i de senere årene kommet i flere versjoner men «Stone» utgaven har nok vært den mest tilgjengelige hva angår prising. V7 har vært og er fortsatt veldig populær men sliter litt med et litt for høyt prisnivå her i Norge. Folk sammenligner gjerne V7 med konkurrenter med tilsvarende størrelse og motorytelser og da kommer V7 dessverre litt for dårlig ut. Det folk ikke vet er at V7 har noen definerte tilleggseffekter som ikke kan prises og som du ikke kommer i kontakt med uten å ta deg god tid til å bli kjent med legenden. Disse særegenhetene må du bli kjent med for det er nettopp disse som forsvarer en litt høyere pris.
Nå lanserer altså Moto Guzzi et nytt og spennende alternativ i V7 porteføljen -nemlig V7 Sport som kort sagt er en raffinert og spesialisert utgave tilpasset føreren som vil ha det lille ekstra og kanskje skille seg bitte litte granne ut fra den gemene hop.
De største nyhetene som kommer med Sport utgaven knyttes til en litt heftigere motorpakke som er tilbasset nye EURO5+ krav (ikke uvanlig at fabrikantene pumper opp maskineriet for å møte EURO krav som struper effekt), den nye modellen kommer derfor med 67, 3 hk og 79 Nm, ride by wire som gir mappingvalgene rain, road og sport, ny IMU (internat meassurewment unit) som optimaliserer motorstyring, traction Control, cruice Control og cornering ABS. Nye og oppdaterte IMUér har på generelt grunnlag også gode effekter på gassrespons og distribusjon av effekt og feulforbruk, så det tenker jeg vi også kan forvente i dette tilfellet.
Det aller mest spennende er kanskje de nye 41 mm justerbare opp/ned demperne med forlenget dempervandring og forsterkede bakdempere som var marginale meg gode nok på de tidligere modellene. V7 Sport får også ganske heftige bremser fra Brembo og et hjulsett som er slanket med hele 1,8 kg. Redusert vekt på hjul gir lavere gyro effekter og med tøffere bremser og mere motoreffekt er vi allerede på vei inn i moro-verdenen med denne modellen.
På design-siden finner vi avrundede og rafinerte former, nye aluminiumdetaljer på lykteholder og sidedeksler, bare-end speil og et nytt sprekt sete med røde sømmer. Mere enn nok til at min rocke-fot begynner å rykke. Modellen kommer i to lekre farger,Verde Legnano green and Grigio Lario grey, farger som helt klart fremhever sykkelens identitet og eleganse.
Vi vet I skrivende stund ikke hva V7 sport kommer til å koste oss Nordmenn, men vi håper i det lengste på at importøren ikke priser seg helt vekk. Av mange grunner vi vil gjerne at Guzzi-klanen skal vokse og de må man ikke prise seg helt ut. Vi oppfordrer derfor beslutningstagerne til å tenke tilgjengelighet, god service, lavere priser og høyere salgsvolum. Vi unner nemlig alle å leve med en Guzzi som faktisk appellerer til både ynge og eldre førere. For å stille inn siktet riktig er det viktig å huske på at V7 serien i all hovedsak dreier seg om image, ergonomi, lyd, mekanisk presisjon, feelgood og ikke minst kjærlighet til den Italienske og ikoniske identiteten. V7 har alltid vært og er fortsatt ikonisk og utrolig kult. Veien er målet og hver eneste operasjon på sykkelen er en opplevelse – intet mindre.
På min ønskeliste til jul står det faktisk en Verde Legano green V7 Sport, men jeg er litt usikker på om jeg får det av min kone!
Tekst: Ole-Andreas Isdahl
Foto: MotoGuzzi.com