Stil, klasse og komfort
Royal Enfield fortsetter å imponere med å vokse en allerede stor og variert A2 portefølje. I løpet av de to siste årene har Royal Enfield lansert både Super Meteor 650 og Shotgun 650 som er bygget på den samme motorplatformen med den klassiske rekketoeren på 47 hk og 53 Nm. Begge disse modellene er på sine respektive områder stjerner og man skal så absolutt ikke la seg lure av A2 stempelet og de 47 hestene som faktisk leverer mere enn nok krefter til sitt tiltenkte bruksområde. Motorgange og lydbilde, kjøreegenskaper og komfort leverer mye mere enn forventet og særlig om man tar prisen med i betraktningen. Motorens lydbilde er er helt fantastisk og fortoner seg nesten som en konsert med veltrente strykere, både under gasspådrag og motorbremsing. Jeg har kjørt mye med begge modellene og blir nesten litt fjetret av alle de gode egenskapene og mengden kjøreglede disse syklene skaper.
Nå lanseres den tredje modellen på denne platformen, nemlig Clasic 650 og det er veldig veldig spennende. Modellen stammer fra Classic 350 som bare har 20 hk, men som allikevel er en opplevelse å kjøre. Clasic 350 er nemlig et komfortabelt sjarmtroll som koster mindre enn en middels god el-sykkel og som leverer komfort, lyd og kjøreegenskaper som får deg til å smile bredt med en maksfart på 110 km/t. Så lanserer altså RE Clasic 650 på EICMA og for alle som liker klassiske modeller er dette virkelig gode nyheter. Videreføringen av arven fra classic 350 og kapasitetene til Super Meteor og Shotgun blir garantert en suksess og vi forventer at Classic 650 ikke bare blir en fryd for øye, men også morsom og svært komfortabel å kjøre.
Det ser ut som at RE bruker den samme lykten og det samme instrumentet som er brukt på 350 modellen og det er helt greit og virkelig kule greier. Det er sparsomt med informasjon tilgjengelig om nyheten, men dersom vi baserer oss på kunnskap og erfaring vi har med de Super Meteor og Shotgun så kommer dette til å bli nok en suksess-leveranse fra Royal Enfield, Totalt har merket nå hele 15 modellen i porteføljen sin og til de som måtte være skeptiske til kvalitet så kan vi fortelle at fabrikanten i tillegg til å å ha hevet kvaliteten på egenproduserte komponenter, kun brukes kjente merkevarenavn på på hovedkomponentene.
Designet oser av stil og karakter
Tekst: Ole-Andreas Isdahl