Oslo Motor Show – Suksess og publikumsrekord

Tekst og foto: Jarl Hole

Intet mindre enn 56.669 publikummere hadde besøkt Oslo Moto Show 2024 da dørene til Nova Spektrum i Lillestrøm stengte på søndagskvelden 27. oktober klokken 19:00. Det er nye publikumsrekord og forteller at motorinteressen er stor i Norge og at Oslo Motor Show fyller et behov for å komme sammen og la seg forføre av biler og motorsykler i alle former og farger.

Det er ikke tvil om at showet primært er av og for bilinteresserte, men to-hjulinger har bestandig vært en del av arrangementet og de syklene som vises frem er av ypperste klasse uansett om det er fantasifulle kreasjoner med lange gafler og svulmende bakdekk eller nitidig restaurerte klassikere. Den eneste motorsykkelprodusenten som var representert på årets utgave av Oslo Motor Show var forøvrig Indian som benyttet anledningen til å vise frem sine nye Scout modeller. Det var stor interesse for modellene som kommer i en rekke forskjellige utgaver toppet av Scout 101 med væskekjølt motor på 1.250 cc, doble Brembo skiver foran, opp/ned gaffel og pris rett under kr 300.000,-.

Under finner dere en liten bildekavalkade fra Oslo Motor Show 2024.

Løpsbiler har sin selvsagte plass på showet. En praktfull Porsche 962 Evolution 1987 er ikke å forakte. Bilen eies av Vidar Frogner fra Larkollen.

Indian, som var den eneste produsenten på årets show, benyttet anledningen til å vise frem nye Scout 101. Her har Indians svenske designsjef Ola Stenegärd levert en påkostet og moderne motorsykkel med doble Brembo skiver foran, opp/ned gaffel, styrekåpe og justerbar demping bak. Selvfølgelig kan du kjøpe tilleggsutstyr fra en stor katalog og på den måten få deg en sykkel helt etter egen smak og ønske. Børge Grefsli til venstre og artikkelforfatteren til høyre på bildet beundrer og lar seg imponere av en vakker motorsykkel fra USA.

Bjørn Edsem Høyer og firmaet hans Bullfighter var som vanlig tilstede og solgte produkter så kortterminalen nesten gikk varm.

Husqvarna 500 TT 1934 konstruert av Folke Mannerstedt. Det ble også bygget en versjon med motor på 350 cc. En storsatsing som skulle erobre Europas racerbaner. Dette eksemplaret er en replica bygd etter originale tegninger og ferdigstilt i 2016. Den brukes i oppvisningsløp og bakkeløp. Eies av Christer Fagerberg, Sverige.

Brough Superior SS100 1926. Racermaskin som eies av Mats Olofsson fra Enskededalen i Sverige.

Harley-Davidson Tush 2024. En flott chopper bygget av Sami Jävelä fra Rauma i Finland

Klassikere fra noen år tilbake. Benelli Sei med rekkesekser og en mer moderat Yamaha dog lakkert i den tids racingfarger ala Kenny Roberts.

Rune Jacobsen fra Spydeberg i Østfold er mester for modellene som står på hyllene på veggen. Maken til filigrant urmakerarbeid skal man lete lenge etter. Alt er produsert for hånd fra bunnen av, det er ikke noe byggesett. Det er bare et ord som duger, «Makeløst»!

Harley-Davidson Heritage Softail 2008. Modifisert av Philip Gustafsson fra Uddevalla i Sverige.